HHIA05581U HIS 58. Landbefolkninger i Tyskland og nabolande ca. 1912-1935
HIS 58. Landbefolkninger i Tyskland og nabolande ca. 1912-1935
Modul 4A:
Område 4: Kulturel afstand og historisk forståelse med akademisk skriftlighed (Fagelement HHIB00581E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
BA-tilvalg:
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Landbefolkninger i Tyskland og nabolande ca. 1912-1935.
Erfaringer, forestillinger og politisk mobilisering
Landbefolkninger overses ofte i historiske fremstillinger. Selv for
årene efter Verdenskrigen, hvor nye og til dels skæbnesvangre
politiske strømninger især fandtes uden for hovedstæderne og de
større byer, fortoner provins- og landbefolkninger sig gerne bag
beslutningstagere, journalister m.fl. i hovedstæder og storbyer.
Dette er særligt uheldigt for den ”folkets” tidsalder, der
indvarsledes med krigsafslutningen: I det parlamentariske
demokrati, der kortvarigt dominerede Europakortet efter 1918, talte
alle vælgere med samme vægt. Nye politiske bevægelser skulle da
heller ikke mindst vinde opbakning i de grupper, der mente sig
overset. Dette kursus fokuserer derfor på landområder i udvalgte
europæiske lande. Især tyske områder (Bayern, Rhinlandet,
Slesvig-Holsten og Østpreussen) vil være i fokus, men også danske
og franske områder vil blive inddraget.
Udgangspunktet er den verden af (nervøs) fremskridtstro, som led
grundskud, da 1800-tallets erfaringer om at kunne løse større
problemer hurtigere (jernbanen, pencillinen) i 1914-1918 kørte fast
i et årelangt slagteri at unge mænd vha. såvel ny teknologi som
maskingeværet og giftgassen som traditionelle våben. Erindringen af
krigen udgør derfor et uundgåeligt fokus.
Især Tyskland i Mellemkrigsårene adskilte sig mht.
erfaringsbaggrund og forestillingsverden så meget fra vores verden,
at man let går systematisk fejl af perioden, hvis man ikke gør sig
de vigtigste forskelle klart. Vi skal derfor bl.a. kigge på den
betydning, der blev tillagt enighed og (organisk) fællesskab, og
deres modpoler splittelse og fragmentering, håbet knyttet til den
karismatisk leder/”den stærke mand”, frygt for (bolsjevistiske)
”masser”, antisemitiske forestillinger samt betydningen af religion
og af regionalt tilhørsforhold og skellet mellem land og by. Kurset
fokuserer på politiske bevægelser og partier, der søgte at
mobilisere opbakning med udgangspunkt i disse forestillinger.
Hertil hørte Landvolkbewegung i Slesvig-Holsten, som endte i
bombesprængninger mod myndigheder og ”systemvenlige” bønder; danske
organisationer som Landbrugernes Sammenslutning,
Selvstyrebevægelsen og Bondetoget til København i 1935; samt
nazistiske og fascistiske bevægelser i forskellige afskygninger.
Ikke mindst tysk historie i perioden indeholder en mængde af
historieskrivningens problemer i koncentreret form: Hvordan undgår
man at reducere perioden til en optakt til ”Det tredje Rige”
samtidig med, at man forklarer, hvad der faktisk indtraf? Hvordan
styrer man udenom en sort-hvid historie om de gode mod de onde uden
at ende i moralsk indifferens eller kynisme? Hvordan giver man
lidet mælende befolkningsgrupper en stemme i historien? Og hvordan
forholder man sig til, at forestillingen om at blive uretmæssigt
ignoreret blev instrumentaliseret af antidemokratiske bevægelser og
partier fra sidst i 1920erne?
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• demonstrere overblik over centrale fænomener og begivenheder i
perioden
• redegøre for centrale elementer i datidige forestillingsverdener
• ræsonnere inden for datidens tolkningsmønstre
Da mange vigtige tekster ikke findes på engelsk (eller dansk),
skal man være indstillet på at arbejde sig igennem enkelte tyske
tekster. Den studerende bidrager aktivt til undervisningen, som
minimum med et kort oplæg og en skriftlig aflevering.
- Benjamin Ziemann: War experiences in rural Germany
1914-1923. Oxford, 2007.
- Benjamin Ziemann: Contested commemorations: republican war
veterans and Weimar political culture. Cambridge University
Press, 2013.
- Raffael Scheck: Germany 1871-1945. A Concise History.
New York, 2008.
- Anthony McElligott: Rethinking the Weimar Republic. Authority
and Authoritarianism 1916-1936. Bloomsbury, London, 2014.
- Michael Wildt: Hitler's Volksgemeinschaft and the
dynamics of racial exclusion: violence against Jews in provincial
Germany 1919-1939. New York, Berghahn, 2012.
- Alexander Otto-Morris: Rebellion in the Province: The
Landvolkbewegung and the Rise of National Socialism in
Schleswig-Holstein. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main,
2013.
- Frank Bösch: Das konservative Milieu. Vereinskultur und
lokale Sammlungspolitik in ost- und westdeutschen Regionen
(1900-1960). Göttingen, 2002.
- Peter Fritzsche: Rehearsals for Fascism. Populism and
Political Mobilization in Weimar Germany. New York &
Oxford, 1990.
- Hans Fallada: Bauern, Bonzen und Bomben. Berlin, 1932.
- Derek Hastings: Catholicism and the Roots of Nazism.
Religious Identity and National Socialism. Oxford University
Press, 2010.
- Jeffrey Verhey: The Spirit of 1914: Militarism, Myth, and
Mobilization. N.Y., 2000.
- Ernst von Salomon: Die Stadt. Berlin, 1932.
- Celia Applegate: A nation of provincials: the German idea of
Heimat. University of California Press. Oxford, 1990.
- Deutsche Erinnerungsorte (Band I-III). Hrsg.: Etienne
Francois & Haken Schulze. C. H. Beck, München, 2001.
- Claus Bundgård Christensen: 1914-1918. Danskere på
Vestfronten. Gyldendal, København, 2009.
- Sønderjyderne og Den store Krig 1914-1918. Red.: Inge
Adriansen & Hans Schultz Hansen. 2006.
- Robert Paxton: French Peasant Fascism: Henry Dorgères
Greenshirts and the Crises of French Agriculture 1929-1939.
Oxford University Press, 1997.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 388,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i
Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Se Studieordning for tilvalget, herunder det gymnasierettede
tilvalg, på bachelorniveau i
Historie [2013-ordningen]]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA05581U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Allan Borup (6-646572757873436b7870316e7831676e)