HHIA05251U HIS Københavns Universitet. Kultur- og videnskabshistorie 1479-1814
HIS Københavns Universitet. Kultur- og videnskabshistorie 1479-1814
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Københavns Universitet. Kultur- og videnskabshistorie
1479-1814
Københavns Universitet var fra sin grundlæggelse i 1479 nøje
knyttet til kirken og staten. I de følgende århundreder var
universitetet, som det eneste universitet i det dansk-norske
monarki, derfor ikke kun rammen om de studerendes højere uddannelse
og om professorernes forskning, men også et udtryk for de kirke- og
uddannelsespolitiske strømninger i riget. Udviklingen i
universitetets historie er således mere end et spørgsmål om den
akademiske verdens egen historie, eller om videnskabens historie.
Den kan også ses som et udtryk for en bredere kulturhistorisk og
politisk udvikling: En arena, hvor alle der havde en mening om hvad
videnskab – eller viden i det hele taget – var eller burde være,
kæmpede om størst mulig indflydelse. Sådanne arenaer fandtes ikke
kun i København, men også i det øvrige tidlig moderne Europa, og
kurset vil derfor perspektivere udviklingen på Københavns
Universitet i forhold til de internationale tendenser. Der vil
blive inddraget samtidige universitetshistoriske kilder og
dokumenter til læsning på kurset, ligesom der vil blive inddraget
kultur- og videnskabshistoriske teorier.
Blandt de temaer og spørgsmål, kurset vil tage op, er:
• Var universitetet en garant for videnskabelig kvalitet, herunder
ny viden, eller var det en så konservativ og traditionsbundet
institution, at afgørende nye indsigter og teorier bedst kunne
opstå uden for universitetet, som fx Tycho Brahes observatorium på
Hven i 1500-tallet og Sorø Akademi i 1700-tallet?
• Hvad var det grundlæggende videnskabssyn på reformationstiden, og
hvordan kan den videnskabshistoriske udvikling i forhold til
kirkehistorien, den naturvidenskabelige revolution og
oplysningstiden beskrives med baggrund i Københavns Universitets
historie?
• Hvordan blev viden – både den akademiske og den offentlige ¬–
spredt på tværs af grænser, eller inden for landets grænser, og
hvilken rolle spillede universitetet i denne proces?
• Hvem var de studerende, hvad ville de på universitetet, og
hvorfor ville staten have dem til at gå der? Vi vil i den
forbindelse se på den ”studiefremdriftsreform”, Christian 4.
indførte i 1621, og de adgangsbegrænsninger, der blev indført i
1700-tallet, og som var rettet mod studenter fra bestemte sociale
klasser.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for grundlæggende træk ved Københavns Universitets
historie fra senmiddelalderen til oplysningstiden
• læse, analysere og perspektivere tekster fra perioden og indsætte
dem i den kulturelle, politiske og videnskabshistoriske kontekst,
de er blevet til i
• analysere et nærmere afgrænset emne inden for Københavns
Universitets historie og/eller periodens videnshistoriske udvikling
• gøre rede for og anvende teorier inden for kultur- og
videnskabshistorien • reflektere over forholdet mellem universitet
(videnskab), kirke (religion) og stat (politik) i 1500- og 1600- og
1700-tallets Danmark og Europa
- Københavns Universitet 1479-1979. Bd. 1: Almindelig
historie 1479-1788 & Bd. 2: Almindelig historie 1788-1936.
Red.: Svend Ellehøj m.fl. København 1991 og 1993.
- Ejvind Slottved og Ditlev Tamm: The University of Copenhagen.
A Danish Centre of Learning since 1479. København, 2009. [se:
http://www.e-pages.dk/ku/196/]
- Peter Burke: A social history of knowledge. From Gutenberg to
Diderot. Cambridge, 2000 (og senere).
- Hans Fink m.fl.: Universitet og videnskab. Universitetets
idéhistorie, videnskabsteori og etik. København, 2003.
- Helge Kragh m.fl.: Dansk naturvidenskabs historie. Bd.
1: Fra middelalderlærdom til den nye videnskab 1000-1730 & Bd.
2: Natur, nytte og ånd 1730-1850. Aarhus, 2005.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 56
Enkeltstående kandidattilvalg
Historie: anlum@hum.ku.dk
Tidsfrist
for
ansøgningsskema: 1.december 2014.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIA05251U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Morten Fink-Jensen (10-727477796a736b6e737045707a336970)