HHIA05141U HIS Fattigdom og velfærd i Danmark 1500-1900

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

HIS Fattigdom og velfærd i Danmark 1500-1900

Uddannelse
HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Kursusindhold

Fattigdom og velfærd i Danmark 1500-1900
I århundrederne forud for det 20. århundredes velfærdsstat var fattigdom et overvældende og omsiggribende samfundsproblem ikke blot i Danmark men i hele Europa. Op mod 75 procent af befolkningen levede under fattige kår og ti procent af indbyggerne var så fattige, at de modtog hjælp fra fattigvæsenet, datidens socialkontor.

Fattigdommens ansigter var mangfoldige. Fattigdom var nemlig ikke kun et anliggende for underklassen, der som livsvilkår levede på sultegrænsen. Også folk fra samfundets bedre klasser levede i bestandig fare for, at ulykker, sygdom eller alder skulle sende dem ud på en social rutsjetur, der i den yderste konsekvens kunne tvinge dem ud i tiggeri eller ind på en af datidens frygtede fattig- eller tvangsarbejdshuse. Stort set alle måtte forholde sig til fattigdommens ubehagelige trussel. De fattige og velgørenheden mod dem var præget af den tro og overtro, filosofi og politik, magt og administration samt de kulturer, konjunkturer og forandringer, der i almindelig dominerede samfundet. Fattigdom er således et helt centralt perspektiv i forståelsen af livsvilkårene for 1500-1800-tallets mennesker og dermed afspejler og belyser fattigdomshistorien væsentlige elementer af samfundets historie.

Kursets fokus er fattigdommens og velgørenhedens kultur-, social-, idé- og følelseshistorie. Vi vil med andre ord udforske fattigdommen som fænomen fra så mange vinkler som muligt. Vi vil se på, hvordan magthavere og velgørere søgte at både straffe og hjælpe de fattige gennem lovgivning, forsorg og institutionalisering og hvilke idéer og forestillingsverdener det var udtryk for. Vi vil tillige se på, hvem de fattige var, hvordan de håndterede, oplevede og opfattede deres skæbne og hvilken rolle strukturer, konjunkturer, køn, klasse og livscyklus spillede for de fattiges forhold.

Kurset fokuserer på den danske fattigdoms- og velfærdshistorie i perioden med udvalgte cases fra stodderkonger til pjaltenborge. Vi vil løbende inddrage konkrete internationale eksempler og have den vestlige kultur og udvikling som klangbund for vores diskussioner af de danske forhold. Vores cases vil især ligge i perioden fra 1700-1900, hvor der var særligt fokus på problemet og hvor kildematerialet tillige er righoldigt.

Som del af undervisningen diskuteres det fattigdomshistoriske forskningsfelt og teori. Kurset vil også berøre metode og kildeteknik og der planlægges et besøg på Københavns Stadsarkiv omkring konkrete opgaveforslag, kildemateriale og kildefærdigheder.

Undervisningsformen vil veksle mellem foredrag, gruppeopgaver og selvstændig fremlæggelse. De studerende vil blive præsenteret for et bredt udvalg af litteratur og kildemateriale og der planlægges forskellige aktiviteter herunder ekskursioner til fattigdomshistorisk relevante steder i Danmark.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere, redegøre for og diskutere fattigdoms- og velfærdskulturer i det tidligt moderne Danmark og deres udvikling i perioden frem mod 1900
• redegøre for og kritisk reflektere over forskellige fattigdomshistoriske teorier og deres anvendelse i konkrete fattigdomshistorier
• kontekstualisere og diskutere fattigdom og velfærd i forhold til det omgivende samfund og den internationale udvikling
• udvælge, anvende og diskutere relevante teorier i forhold til et afgrænset fattigdomshistorisk problemfelt og et historisk kildemateriale

- Frem mod socialhjælpsstaten. Dansk Velfærdshistorie bd. 1 1536-1898. Red.: Jørn Henrik Petersen, Klaus Petersen & Niels Finn Christiansen. Syddansk Universitetsforlag, 2010.
- Patrioter og fattigfolk. Fattigvæsenet i København ca. 1500-1850. Red.: Peter Henningsen. Københavns Stadsarkiv, 2005.
- Robert Jütte: Poverty and Deviance in Early Modern Europe. Cambridge University Press, 1994, 2001.
Desuden Kompendium med en række bogkapitler og artikler, samt artikler til upload på Absalon.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse