HHIA04118U HIS, Vesteuropæisk medicinhistorie 1700-1900

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

HIS, Vesteuropæisk medicinhistorie 1700-1900

Uddannelse
HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Kursusindhold

Vesteuropæisk medicinhistorie 1700-1900
Ved skiftet mellem 1700-tallet og 1800-tallet fandt en stor forandring sted indenfor vesteuropæisk lægevidenskab, som ændrede markant på opfattelser af krop, sygdom og på forholdet mellem læge og patient. Derfor beskæftiger medicinhistorikere sig ofte enten med det 18. århundrede og den forgående tid eller det 19. århundrede og tiden derefter. I dette kursus vil vi tage udgangspunkt i dette brud og beskæftige os med tiden på begge sider. Kurset vil give et overblik over historiografien indenfor medicinhistorien ved at fokusere på centrale forskningstraditioner og -diskussioner indenfor feltet og ved løbende at forholde os til rimeligheden i opdelingen af medicinhistorien i før/efter overgangen mellem 1700-tallet og 1800-tallet. Vi skal således både læse klassiske programerklæringer og helt nye forskningsartikler. Kurset vil være bygget op omkring forskellige tilgange indenfor medicinhistorie f.eks.: krop, køn, demografi, sygdom, sundhedsvæsen og den medicinske markedsplads. Som kurset skrider frem er det meningen at den studerende skal kunne diskutere og relatere de forskellige tilgange i forhold til hinanden og i forhold til forskellige typer af kildemateriale.

Sprog
: Tekster og kilder vil hovedsagligt være på engelsk og dansk. Kendskab til latin er ikke en forudsætning, men kan være en fordel særligt i forhold til kilder fra 1700-tallet.

Kurset er tilrettelagt med henblik på at de studerende skriver en fri skriftlig hjemmeopgave og undervejs i forløbet vil vi også beskæftige os med skriveprocessen. Ligeledes vil der være indlagt skriftlige opgaver i løbet af kurset som evt. studerende, der ikke skriver opgave også forventes at aflevere.

Man må være indstillet på at læsemængden i begyndelsen er større end i slutningen af kurset, hvor der i stedet arbejdes mere intensivt med det individuelle problemkompleks og opgaveskrivning.

De første undervisningsgange vil tage udgangspunkt i Foucaults Birth of the Clinic, som I derfor bedes have læst inden kursusstart.

Faglige mål
(uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• udvise et bredt kendskab til centrale problemstillinger og forskningstraditioner i medicinhistorien
• redegøre og reflektere over konsekvenserne, mulighederne og begrænsningerne som de forskellige tilgange til medicinhistorien indebærer
• redegøre for og diskutere konkrete udviklinger indenfor lægevidenskab i perioden
• vælge og anvende relevante metoder og teorier til at analysere konkrete kilder og reflektere over fordele og ulemper ved dette, samt sætte egen analyse ind i en historiografisk kontekst

- Michel Foucault: The Birth of the Clinic: An archeology of medical perception. Routledge, 2003. (blev første gang trykt i Routledge Classics 2003, genoptrykt flere gange siden).
- Barbara Duden: The Woman beneath the Skin: A Doctor's Patients in Eighteenth-Century Germany. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1991.

Vigtige reference- og baggrundsværker:
- The Cambridge History of Science bind 4 (2003) og 6 (2009) (Findes på KB og/eller Saxo).
- The Oxford Handbook of the History of Medicine (2011/13) (Online adgang via KB).

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse