HFMA03031U FM, Modul 3: Tværmedial produktion og formidling
Module 3: Cross-media production and cognition
Der er tre læringsrum:
1. Forelæsninger som ugentlige lektioner eller samlet i kortere
forløb som workshops
2. Et projektorienteret læringsrum, hvor en væsentlig del af læringen finder sted i form af produktionsarbejde, teamsamarbejde, diskussioner og afprøvning af teori på mindst 3 egenproduktioner. De studerende modtager supervision undervejs af vejlederen
3. Et samarbejde med en virksomhed (simuleret eller reel), hvor
samarbejdet udgør et redaktionelt samarbejde mellem virksomheden og
de studerende og hvor målet er, at de studerende i grupper leverer
tværmediale produktioner til en kampagne, en specifik
informationsopgave og/eller en brandstrategi på et veldefineret
produktområde. De studerende deles i grupper af 3-5 personer
De studerende producerer undervejs tre opgaver:
1. Opgave: En bunden opgave, hvor de studerende
producerer i grupper tre forskellige formidlingsprodukter, der er
tænkt sammen i en kampagne, eller en anden konkret
informationssammehæng, fordelt på forskellige digitale platforme.
Det kan være en webjournalistisk artikel, et eksempel på web-tv
(produceret på de studerendes egen mobiltelefon, eventuelt Ipads)
og/eller en bannerreklame med et merkantilt eller
informationsmæssigt indhold. Emnet er bundet og fremstilles af
underviseren. Målet med den første opgave er at indøve basal
kendskab til tværmedieale grundbegreber i relation til litteraturen
og klargøre, hvordan platforme og produktionstyper tænkes sammen på
trods af forskellighed, og hvordan der skabes tværmedial kontakt
til målgruppen..
Grundlæggende temaer i 1. opgave:
- Digital tværmedialitet, forskellige produkter
- Analyse af målgruppers placering på forskellige platforme og
begrebet dobbeltdækning
- Mediekonvergens i et hyperkomplekst univers
- Produktion af headlines og tekst til mediespecifikke målgrupper
- Produkter og målgrupper, test og måling
2. Opgave: Opgaven er et forarbejde til
hovedopgaven, hvor de studerende afprøver forskellige typer
tekst/billedeproduktion/lydoptagelse og redigering. De studerende
producerer en kort dummy med professionelt optageudstyr, såfremt de
studerende har ECTS-av-intro. De studerende, som ikke har
ECTS-av-intro anvender afdelingens Ipadkit til optagelse og
CS5-Adobe Premiere som redigeringssoftware i multimedielaboratoriet
14-4-48. Emnet er frit, men peger frem imod løsning af
hovedopgaven. Denne opgave indholder udover en specifik produktion,
hvor målgruppeanalyse og metode indtænkes i produktionen.
Underviseren vejleder i produktionen.
Grundlæggende temaer i 2. Opgave:
- Omfanget, strategien og ressourceforbruget på forskellige
digitale medieprodukter
- Strategi/brandtænkning på forskellige medieprodukter. Hvilke
platforme til bestemte formål?
- Film- og medieteoretiske emner i forhold til specifikke
målgrupper. Gælder filmteorien på nettet, hvad med kognitiv
respons?
- Framing, hyperkomplekistet og tværmedial basalteori
3. Eksamensopgaven: Gruppen producere en opgave
besteånde af:
- En tværmedieal produktion, der omfatter egenproduktion på video
med ledsagende tekst produceret i relation til en veldefineret
platform og målgruppe. Produktionerne tænkes ind i en
formidlingsstrategi, hvor der argumenteres specifikt for relevante
overvejelser rettet imod formidlingseffekt i en veldefineret
målgruppe. Hvis de studerende producerer en sammenhængende artikel
er længden maksimalt 200 ord. TV-produktionerne er på ca 30 s. -2
min.
Udover eksamensopgaven leveres en skriftlig rapport på 5-7 sider, hvor der reflekteres teoretisk i forhold til egenproduktionen og litteraturen.
Film- og Medievidenskab 2013, KA:
Modul 3: HFMK03031E
Filmvidenskab 2008, KA:
Modul 6: HFVA04121E
Medievidenskab 2008, KA:
Modul 8: HMEK03141E
Produktion i grupper, projektorienteret
Pitching og fremlæggelse
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 377,5
- Holdundervisning
- 32
- I alt
- 409,5
Kandidattilvalg: Ansøgningsskema finder du her: http://hum.ku.dk/uddannelser/skemaer/enkeltestudieelementer.pdf/Indskrivning-enkelte-kurser.pdfSkemaet skal sendes til sn-mef@hum.ku.dk senest 1. december 2014.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPrøveformen fremgår af studieordningen
Eksamenssprog er dansk
Kriterier for bedømmelse
Links til studieordninger
Film- og medievidenskab 2013,
KA:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/film-_og_medievidenskab_ka.pdf/
Filmvidenskab 2008,
KA:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/filmvidenskab_ka.pdf/
Medievidenskab 2008,
KA:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab/medievidenskab_ka.pdf/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMA03031U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Karina Fleischer (6-7867683d3a3b456d7a7233707a336970)
Undervisere
Lennard Højbjerg