HFIA03721U FILO, Modul 3, Evolutionær metafysik: Mellem erfaring og abstraktion AFLYST

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Modul 3, Evolutionær metafysik: Mellem erfaring og abstraktion AFLYST

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Filosofi
Kursusindhold

I sin betydningsfulde artikel ”Philosophy and the Scientific Image of Man” fra 1962 skelner Wilfrid Sellars mellem det manifeste billede og det videnskabelige billede af verden. Det manifeste billede er det, som indeholder personer og det ting, som omgiver os. Dette billede stammer hovedsagelig fra sansningen og svarer meget godt til verden-som-den-syner-for-os, som Kant som bekendt adskilte fra verden som den er-i sig-selv. Endvidere mener Sellars, at det videnskabelige billede, som vi har stykket sammen igennem eksperimentelle undersøgelser, efterhånden nærmer sig en forståelse af verden-som-den-er-i-sig-selv. Sædvanligvis har filosoffer delt sig i to lejre. Enten betoner man det manifeste billede forrang, og benægter muligheden for objektiv viden om verden-i-sig-selv, eller også hævder man det videnskabelige (især det fysiske) billedes eneret, og at alt, hvad vi tror at vide ud fra det manifeste billede, antages at kunne reduceres til fysiske systemer af usynlige entiteter og strukturer.  Konsekvensen er selvfølgelig, at mennesket slet ikke er, hvad det synes at være.

På kurset vil de forskellige aspekter af denne metafysiske problemstilling blive fremlagt og diskuteret i relation til de forskellige filosofiske positioner ved at inddrage tekster af bl.a. Sellars, Ruse, Ladyman, og van Fraassen.  Kurset vil samtidig inddrage materiale fra en igangværende udarbejdelse af min næste bog, som har arbejdstitlen ”Experience and Beyond”. Heri argumenterer jeg for, at dualiteten mellem det manifeste og det videnskabelige billede kun kan overvindes, hvis vi ikke blot prøver at forstå metafysikkens muligheder i et naturalistisk men i et evolutionært perspektiv. Det indebærer bl.a. en generelt accept af mennesket som et biologisk væsen, hvis kognitive evner er udviklet ved naturlig selektion. Set i sammenhæng med individets sociale omgivelser forklarer det udviklingen af vort manifeste billede. Denne kognitive udvikling sætter på den anden side visse begrænsninger for, hvilke dele af vor erkendelse der kan siges at repræsentere virkeligheden-som-den-er-sig-selv, og hvilken dele der skyldes abstraktion og idealisering. Derved kan man ud fra et evolutionært perspektiv (biologi) redegøre for tilsynekomsten af det manifeste billede samt i hvilken udstrækning det videnskabelige perspektiv konstruerer verden-som-den-er-i-sig-selv.

På kurset vil James Ladyman og Don Ross (2007), Every Thing Must Go. Metaphysics Naturalized. Oxford: Oxford University Press blive gennemgået i sin fulde udstrækning. Den øvrige litteratur vil bestå af udvalgte artikler eller kapitler af de overfor nævnte forfattere. 

Målbeskrivelser
Filosofi 2014, KA:
Modul 3, Hovedproblem: HFIK03721E
 
 
Filosofi 2008, KA:
Modul 2, Frit emne A: HFIK03521E
Modul 4, Frit emne B: HFIK03541E
Modul 5, Frit emne C: HFIK03551E
Modul 6, Frit emne D: HFIK03561E
Modul 7, Frit emne E: HFIK03571E
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 367,5
  • I alt
  • 409,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
For detaljer, se studieordning.
Kriterier for bedømmelse