HFAA03218U F. ARK. Ark. Emne B - Arkitektur og arkæologi – at bygge og at bebo

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

F. ARK Archaeological Topic B - Architecture and archaeology: Building and dwelling

Uddannelse
Forhistorisk Arkæologi
Kursusindhold

Arkitektur har længe spillet en væsentlig rolle i arkæologiens studie af fortidens samfund. Fænomener som bosættelsesmønstre, bebyggelsesanalyser og bygningsarkæologi har præget mange studier, men mere socialantropologiske begreber om hjemmet og huset som social aktør og kulturel orden er ligeledes en væsentlig del af forståelsen af fortidens boformer og kulturelle rum. Dette kursus har til formål at afsøge den begrebsverden, gennem hvilken arkæologien forstår arkitektur i fortiden, og det belyser hvordan bygninger kan fungere som en symbolsk og praktisk ordning af verden, hvilken rolle atmosfærer spiller i forståelsen af arkitektur, hvordan konstruktionen af bygninger som social scene er med til at skabe samfund, hvad destruktion og opløsningen af huse betyder kulturelt, og hvordan vi kan forstå relationerne mellem arkitektur og landskab. I kurset vil der blive inddraget eksempler fra allehånde arkæologiske perioder og geografiske områder, og der opfordres til, at den studerende arbejder projektorienteret med at selvvalgt arkæologisk materiale.

Kurset veksler mellem undervisernes oplæg, gæsteforelæsninger og workshops med studenterpræsentationer. I relation til de studerende som bruger kurset som afsæt for eksamen tilbydes individuel vejledning.
Eksamen er ikke direkte knyttet til dette emnekursus. Flere forskellige moduler på KA i forhistorisk arkæologi vil potentielt kunne benyttes af den studerende i forårssemesteret 2015 eller evt. i et efterfølgende semester. Studerende fra andre fag vil kunne benytte KA-tilvalg Arkæologisk tema II, mens studerende fra forhistorisk arkæologi også vil kunne vælge Arkæologisk tema I eller bruge kurset som støtte for ét eller flere af de fire emner på Almen Arkæologisk Kundskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 35
  • Forelæsninger
  • 20
  • Holdundervisning
  • 10
  • Seminar
  • 2
  • I alt
  • 67
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
7-trins skala
Kriterier for bedømmelse