HBIB0014BU  Aal.: Projektarbejde C: Transmedial kultur

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Aal: Project C: Transmedial culture

Uddannelse
Bachelor Informationsvidenskab og kulturformidling, Aalborg
Kursusindhold

På modulet arbejdes der med det nye mediebillede, der tegner sig med den transmediale kultur, hvor mediebrug og -produktion går på tværs af medier. Eksempler kan være transmediale universer, der spænder over litteratur, film, computerspil, tv-serier, tegneserier, og hvor der opstår deltagerkultur i form af fanfiction, fanart og rollespil.

Mere specifikt vil vi arbejde med:

  • Definitioner af transmedial kultur
  • Teorier om transmediale verdener
  • Konkrete cases inden for transmedial kultur

 

Tilgangen til transmedial kultur baserer det teoretiske grundlag på narratologi, ludologi og sekundær skabelse. Vi arbejder desuden med medie-, kultur- og litteraturteorier, der understøtter forståelsen af fænomenet transmedial kultur.

Målbeskrivelser

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Jenkins, Henry & Kelley, Wyn (2013): Reading in a Participatory Culture - Remixing Moby-Dick in the English Classroom. New York & London: Teachers College Press & National Writing Project
  • Knobel, Michele & Lankshear, Colin (2007): A New Literacies Sampler. London & New York: Peter Lang
  • Ryan, Marie-Laure et al. (2014): Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press
  • Wolf, Mark J. P. (2012)Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation. London: Routledge.
Holdundervisning, studenteroplæg og workshops.
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Omfang: Maks. 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8
sider ekstra pr. deltager ud over én.
Hvis prøven har form af en portfolio, er omfanget 24 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 normalsider pr. deltager udover én.
Hvis prøven har form af en artikel af formidlende karakter er omfanget 8 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 2 normalsider pr. deltager udover én.
Ved syge-/omprøve, der har form af bunden skriftlig hjemmeopgave, er omfanget 15 normalsider, og der gives 5 dage til besvarelsen; ved gruppeprøve forøges omfanget her med 5 sider pr. deltager udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/Juni 2015
Reeksamen
Bunden skriftlig hjemmeopgave, August 2015
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Eksamen
  • 96
  • Forberedelse
  • 230,8
  • I alt
  • 410,8