HBIB0014BU Aal.: Projektarbejde C: Transmedial kultur
Aal: Project C: Transmedial culture
På modulet arbejdes der med det nye mediebillede, der tegner sig med den transmediale kultur, hvor mediebrug og -produktion går på tværs af medier. Eksempler kan være transmediale universer, der spænder over litteratur, film, computerspil, tv-serier, tegneserier, og hvor der opstår deltagerkultur i form af fanfiction, fanart og rollespil.
Mere specifikt vil vi arbejde med:
- Definitioner af transmedial kultur
- Teorier om transmediale verdener
- Konkrete cases inden for transmedial kultur
Tilgangen til transmedial kultur baserer det teoretiske grundlag på narratologi, ludologi og sekundær skabelse. Vi arbejder desuden med medie-, kultur- og litteraturteorier, der understøtter forståelsen af fænomenet transmedial kultur.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Jenkins, Henry & Kelley, Wyn (2013): Reading in a Participatory Culture - Remixing Moby-Dick in the English Classroom. New York & London: Teachers College Press & National Writing Project
- Knobel, Michele & Lankshear, Colin (2007): A New Literacies Sampler. London & New York: Peter Lang
- Ryan, Marie-Laure et al. (2014): Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press
- Wolf, Mark J. P. (2012)Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation. London: Routledge.
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 96
- Forberedelse
- 230,8
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioOmfang: Maks. 18 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8
sider ekstra pr. deltager ud over én.
Hvis prøven har form af en portfolio, er omfanget 24 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 normalsider pr. deltager udover én.
Hvis prøven har form af en artikel af formidlende karakter er omfanget 8 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 2 normalsider pr. deltager udover én.
Ved syge-/omprøve, der har form af bunden skriftlig hjemmeopgave, er omfanget 15 normalsider, og der gives 5 dage til besvarelsen; ved gruppeprøve forøges omfanget her med 5 sider pr. deltager udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Bunden skriftlig hjemmeopgave, August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0014BU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Lars Konzack (7-6e72717d64666e436b7870316e7831676e)
- Helene Høyrup (6-797376343334426a776f306d7730666d)