HBIB00143U Kbh: Projektarbejde C: Vidensstyring og entreprenørskab
Cph: Project C: Knowledge Management and entrepreneurship
De fleste videnstyringsteorier og -metoder retter sig mod veletablerede organisationer. Sådanne organisationer var i fokus på 5. semesters kursus i Videnstyring. Entreprenørskab er imidlertid blevet et centralt fænomen og der er et stigende behov for at fokusere på videnstyring – i teori og praksis – i relation til iværksætteri; hvordan sætter man informationsvidenskabelige og kommunikative kompetencer i spil i forhold til innovationsprojekter?
Kurset vil fokusere på forskellen mellem de videnstyringsprincipper, der gør sig gældende for etablerede organisationer på den ene side og entreprenørskabs-/ innovationsprojekter på den anden.
Denne forskel mellem videnstyring i etablerede organisationer og videnstyring i entreprenørskabsprojekter får også konsekvens for den måde vi foretager systemanalyse og design på. Modstillingen af de to typer videnstyringsprincipper beriger hinanden og gør videneksperten bedre til videnstyring både i teori og praksis.
Hovedtemaer:
- Forskellige forståelser af knowledge management
- Situeret design
- Entreprenørskab
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Chen , H., Chiang, R. & Storey V.C. (2012). Business intelligence and analytics: from big data to big impact'. MIS Quarterly, vol. 36 Issue 4, pp. 1165-1188
- Haraway, D. (1988) Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspectives", Feminist Studies, pp. 575–599
- Sarasvathy, S.D. (2003). Entrepreneurship as a science of the artificial. Journal of Economic Psychology, 24, pp. 203–220
- Schmidt, K. & I. Wagner (2004). Ordering systems: Coordinative practices and artifacts in architectural design and planning. Computer Supported Cooperative Work (CSCW): The Journal of Collaborative Computing, vol. 13, no. 5-6, pp. 349-408
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 96
- Forberedelse
- 230,8
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Prøveformen er en portfolio, med et omfang på 24 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 normalsider pr. deltager udover én.
Ved syge-/omprøve, der har form af bunden skriftlig hjemmeopgave, er omfanget 15 normalsider, og der gives 5 dage til besvarelsen; ved gruppeprøve forøges omfanget her med 5 sider pr. deltager udover én. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Bunden skriftlig hjemmeopgave, August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00143U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hanne Albrechtsen (17-6d6673736a33667167776a686d79786a73456d7a7233707a336970)
- Michael Rene Kristiansson (7-506c666b64686f436b7870316e7831676e)
Undervisere
Udover de kursusansvarlige vil også Carl Gustav Johannsen og Karen Birgitte Philipson medvirke