HBIB00143U  Kbh: Projektarbejde C: Vidensstyring og entreprenørskab

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Cph: Project C: Knowledge Management and entrepreneurship

Uddannelse
Bachelor Informationsvidenskab og kulturformidling, København
Kursusindhold

De fleste videnstyringsteorier og -metoder retter sig mod veletablerede organisationer. Sådanne organisationer var i fokus på 5. semesters kursus i Videnstyring. Entreprenørskab er imidlertid blevet et centralt fænomen og der er et stigende behov for at fokusere på videnstyring – i teori og praksis – i relation til iværksætteri; hvordan sætter man informationsvidenskabelige og kommunikative kompetencer i spil i forhold til innovationsprojekter?

Kurset vil fokusere på forskellen mellem de videnstyringsprincipper, der gør sig gældende for etablerede organisationer på den ene side og entreprenørskabs-/ innovationsprojekter på den anden.

Denne forskel mellem videnstyring i etablerede organisationer og videnstyring i entreprenørskabsprojekter får også konsekvens for den måde vi foretager systemanalyse og design på. Modstillingen af de to typer videnstyringsprincipper beriger hinanden og gør videneksperten bedre til videnstyring både i teori og praksis.

Hovedtemaer:

  • Forskellige forståelser af knowledge management
  • Situeret design
  • Entreprenørskab
Målbeskrivelser

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • Anvendte teorier og metoder.
  • Teorier, metoder og praksis i tilknytning til en selvvalgt problemstilling.

 

Færdigheder i at

  • Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
  • Anvende teorier og metoder reflekteret og diskuterende i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
  • Analysere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.

 

Kompetencer i at

  • Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling, herunder relationer mellem teori og praksis.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Chen , H., Chiang, R. & Storey V.C. (2012). Business intelligence and analytics: from big data to big impact'. MIS Quarterly, vol. 36 Issue 4, pp. 1165-1188
  • Haraway, D. (1988) Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspectives", Feminist Studies, pp. 575–599
  • Sarasvathy, S.D. (2003). Entrepreneurship as a science of the artificial.  Journal of Economic Psychology, 24, pp. 203–220
  • Schmidt, K. & I. Wagner (2004). Ordering systems: Coordinative practices and artifacts in architectural design and planning. Computer Supported Cooperative Work (CSCW): The Journal of Collaborative Computing, vol. 13, no. 5-6, pp. 349-408
Problemorienteret projektarbejde, cases, holdundervisning, diskussionsforum og workshop
Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder
holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen.
Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Eksaminationssprog: Dansk
Prøveformen er en portfolio, med et omfang på 24 normalsider; ved gruppeprøve forøges omfanget med 8 normalsider pr. deltager udover én.
Ved syge-/omprøve, der har form af bunden skriftlig hjemmeopgave, er omfanget 15 normalsider, og der gives 5 dage til besvarelsen; ved gruppeprøve forøges omfanget her med 5 sider pr. deltager udover én.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/Juni 2015
Reeksamen
Bunden skriftlig hjemmeopgave, August 2015
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Eksamen
  • 96
  • Forberedelse
  • 230,8
  • I alt
  • 410,8