HBIB0009BU Kbh: Projektarbejde B: Digitale spor og datavisualisering
Cph: Project B: Digital footprints and datavisualization
Med den hastigt voksende mængde af digitale kulturelle objekter og den stigende mængde af digitale spor, vi sætter, er der opstået nye muligheder for analyser af kulturelle objekter og menneskelig interaktion med disse, som ikke tidligere har været mulige. Vi kan fx nu få indblik i, hvad mennesker præcis lytter til af musik, når de logger på Spotify eller Wimp. Vi kan se hvem, der ser hvilke film på Netflix. Og vi kan fx få indblik i brugen af enkelte ord i over 5 millioner bøger gennem tiderne. I kurset vil vi gennemgå overordnede problemstillinger ved de nye analysemuligheder; hvilke fordele giver det, at humaniora nu kan foretage analyse af store datamængder, og hvor opstår problemerne? Hvordan tilgår man de nye store datamængder, og hvordan kan man præsentere resultater med datavisualisering? I kurset vil vi ud over at diskutere metode og teori også arbejde ud fra konkrete cases for at få hands-on-erfaring med fælder og fordele.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
- Videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne.
- Anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling.
- Analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde.
Kompetencer i at
- Demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang.
- Reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2014). Big data a revolution that will transform how we live, work, and think.
- Aiden, E. & Michel, J.-B. (2013). Uncharted, big data as a lens on human culture. New York, New York: Riverhead Books.
- Jockers, M.L. (2013). Macronanalysis, digital methods and literary history. Urbana, IL: University of Illinois Press.
- Berry, D.M. (2012). Understanding digital Humanities. Palgrave Macmillan.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 307,7
- Holdundervisning
- 120
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvarPrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0009BU
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jesper Steen Andersen (3-7982704f77847c3d7a843d737a)
Undervisere
Professor Niels Ole Finneman, Jesper Steen Andersen, evt. andre ...