HBIB00082U Digitale videnssystemer, Aal
Digital Knowledge Systems
Modulet Digitale videnssystemer beskæftiger sig med grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri. Modulet introducerer en række biblioteks- og informationsvidenskabelige teorier og metoder, som efterfølgende analyseres, anvendes og diskuteres i forhold til centrale begreber og relevante problemstillinger indenfor de tre nært beslægtede fagområder. Modulet beskæftiger sig blandt andet med emne- og dokumentbegreberne, indekserings- og klassifikationsmetoder, citationsanalyser og problemstillinger omkring indekseringspraksis.
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:
Viden
- kunne redegøre for de grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri.
- kunne forstå og reflektere over, hvordan grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Færdigheder
- kunne anvende centrale metoder indenfor vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri i analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- kunne analysere teoretiske og praktiske problemstillinger indenfor biblioteks- og informationsvidenskab, samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
Kompetencer
- kunne identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der kan undersøges af de på modulet introducerede teorier og metoder.
- selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering i forhold til analyser og udvikling af digitale videnssystemer.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Lancaster, F. Wilfrid. 2003. Indexing and Abstracting in Theory and Practice. 3. ed. ed. London: Facet.
- Ruthven, Ian and Diane Kelly. 2011. Interactive Information Seeking, Behaviour and Retrieval. London: Facet.
- Wallin, J.A. (2005). Bibliometric methods: pitfalls and possibilities. Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology, 97(5), 261-275.
- Hjørland, B. 1992. "The Concept of Subject in Information-Science." Journal of Documentation 48 (2): 172-200.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 44
- Forberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringStudieopgave. Ekstern censur. 7-trins skala.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vintereksamen 14/15
- Reeksamen
- Vintereksamen 14/15
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00082U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 2 hold á 30 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (15-78716e6d6f63743067706967746774426a776f306d7730666d)
Undervisere
+ ekstern lektor, ny lektor/adjunkt