HBIB00081U Digitale videnssystemer, Kbh
Digitized knowledge systems
Modulet Digitale videnssystemer beskæftiger sig med grundlæggende begreber, teorier og metoder inden for emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri. Modulet introducerer en række biblioteks- og informationsvidenskabelige teorier og metoder, som efterfølgende analyseres, anvendes og diskuteres i forhold til centrale begreber og relevante problemstillinger indenfor de tre nært beslægtede fagområder. Modulet beskæftiger sig blandt andet med emne- og dokumentbegreberne, indekserings- og klassifikationsmetoder, citationsanalyser og problemstillinger omkring indekseringspraksis.
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende:
Viden
- kunne redegøre for de grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor emnerne vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri.
- kunne forstå og reflektere over, hvordan grundlæggende teorier og metoder traditionelt har været anvendt til løsning af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Færdigheder
- kunne anvende centrale metoder indenfor vidensorganisation, informationssøgning og bibliometri i analyser af problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- kunne analysere teoretiske og praktiske problemstillinger indenfor biblioteks- og informationsvidenskab, samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
Kompetencer
- kunne identificere problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling, der kan undersøges af de på modulet introducerede teorier og metoder.
- selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering i forhold til analyser og udvikling af digitale videnssystemer.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Hedden, Heather (2010.) The Accidental Taxonomist. Information
Today Inc., Medford.
Lancaster, F.W. (2003). Indexing and Abstracting in Theory and Practice. London: Facet Publishing.
Rafferty, Pauline; Hidderley, Rob (2007). Flickr and Democratic Indexing: dialogic approaches to indexing. Aslib Proceedings: New Information Perspectives. Vol. 59 No. 4/5, 2007, pp. 397-410
Voss, J. (2007). Tagging, folksonomy & co: Renaissance of manual indexing? The 10th International Symposium for Information Science, Cologne, pp. 1-12.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 44
- Forberedelse
- 175,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringStudieopgave. Ekstern censur. 7-trins skala.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00081U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 5 hold á 35 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Susanne Ørnager (6-68726f363536426a776f306d7730666d)
- Hanne Albrechtsen (17-756e7b7b723b6e796f7f7270758180727b4d75827a3b78823b7178)
- Alesia Ann Zuccala (9-66337f7a6868667166456d7a7233707a336970)
Undervisere
+ ny adjunkt