HBIB00051U Kommunikation og formidling, Kbh
Communication and Mediation, Kbh
Modulet Kommunikation og formidling tager udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteorier. Et centralt punkt er for modulet mødet og dialogen mellem bruger og formidler. Mødet og dialogen, der finder sted i både fysiske og virtuelle rum, har informations- og kulturformidling i fokus. Formålet med kurset er at analysere formidlingsformernes kompleksitet og forskelligartethed og belyse formidlingens betydningsdannelse, interaktionsprocesser og meningsforhandlinger med udgangspunkt i kommunikations- og/eller læringsteoretiske forståelser.
Modulet vil beskæftige sig med aktuelle formidlingspraksisser med henblik på at belyse strukturer og organiseringsmåder, der muliggør og betinger interaktionen mellem bruger og formidler.
Efter at modulet er afsluttet, skal den studerende
Viden
- kunne beskrive de for formidlingsprocesser relevante kommunikations- og/eller læringsteorier
- kunne analysere og reflektere over centrale problemstillinger i mødet og dialogen mellem bruger og formidler
Færdigheder
- kunne diskutere centrale teoriers relevans i relation til aktuel formidlingspraksis
- kunne observere og undersøge aktuel formidlingspraksis ved hjælp af relevante metoder
Kompetencer
- kunne vurdere kvaliteten og relevansen af observerede formidlingsstrategier i forhold til udvalgte brugergruppers forudsætninger
- kunne udvikle og designe forslag til alternative formidlingsstrategier
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på
kurset:
Jantzen, C. m.fl. (2011). Oplevelsesdesign.
Samfundslitteratur
Just, S.N. & Burø, T. (2010). Kultur- og
kommunikationsteori. En introduktion. København: Hans Reitzels
Forlag.
Klastrup, L. (2011). Offentlighed for en dag? Facebook-grupper og
de nye "massebrugere". Journalistica, nr.1,
s.17-49.
Simon, N. (2010). The participatory museum. Museum 2.0. (http://www.participatorymuseum.org/read)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Forberedelse
- 211,8
- Holdundervisning
- 54
- I alt
- 273,8
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB00051U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 5 hold á 35 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Casper Hvenegaard Rasmussen (21-6a356f7d6c756c6e6868796b79687a747c7a7a6c75476f7c7435727c356b72)
- Trine Louise Schreiber (15-8280777c733c8171768073777073804e76837b3c79833c7279)
- Hans Elbeshausen (3-4a474e426a776f306d7730666d)