HBIB0003BU Kbh: Projektarbejde A: Visuel kommunikation
Cph: Project A: Visual communication
Kurset vil primært beskæftige sig med billeder og billedbrug i den vestlige kultur – med enkelte afstikkere til billedbrug i andre kulturer. Billeder skal forstås bredt, som alle former for visuelle udtryksformer, statiske og levende, i to eller flere dimensioner, i fast eller flydende form.
Efter nærmere aftale med deltagerne i undervisningen om afgrænsning, vil den eksemplarisk beskæftige sig med fx:
- Æstetiske billeder (fx i billedkunst, film, tegneserier eller på internettet)
- Virkelighedsbilleder (i dokumentarbilleder – fx om billeder og virkelighed)
- Faglitterære billeder (fx om visualisering, illustration og leksivisuel kommunikation)
- Interaktive/dialogiske billeder (i digital, multimodal kommunikation)
Historisk vil kurset i brede linjer dække et tidsinterval fra hulemalerier til skærmbilleder; med nedslag i perioder, hvor billedbrugen i social kommunikation ændrer karakter, eller rolle. Kurset sigter på at give de studerende et dyberegående indblik i de forandringer, der gennem tiden er sket med både produktion og brug af billeder i den vestlige verden.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Anvendte teorier og metoder.
Færdigheder i at
- Identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor emnet af projektsemestrets temakursus.
- Identificere samt anvende og diskutere relevante teorier og metoder til dataindsamling og –analyse.
Kompetencer i at
- Planlægge et projektarbejde samt styre, afslutte, evaluere og formidle dette.
- Indgå i samarbejdsrelationer og -processer.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Birkvig, Henrik: web.design.sådan. Forlaget Grafisk Litteratur 2001.
- Elkins, James: The Domain of Images. Cornell University Press 1999.
- Engebretsen, Martin: Visuelle samtaler. Fagbokforlaget. Landslaget for norskundervisning. 2013
- Lindstrom, Martin: Boyology.Sandheder og løgne om, hvorfor vi køber. L&R Business Egmont. 2. udgave, 2. oplag 2011.
holdundervisning og oplægsseminarer. Temakurset introducerer endvidere
til projektarbejde, idet den studerende i løbet af modulet trænes i den
videnskabelige arbejdsform og skriveprocessen: problembeskrivelse og -
formulering, metodevalg og –anvendelse, analyse og refleksion samt skriftlig
formidling. De forskellige projektelementer trænes trinvis ved f.eks. øvelsesopgaver, workshops eller lignende støttepunkter. Kursets undervisning understøtter også etableringen af gruppearbejder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 317,7
- Holdundervisning
- 110
- I alt
- 547,7
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvarPrøveform: Fri mundtlig prøve (sagsfremstilling) med materiale.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering, hvoraf 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Ved gruppeprøve gives 20 minutter ekstra pr. deltager ud over én.
Projektopgave: Maks. 20 normalsider. Ved gruppeprøve forøges omfanget
med 8 sider ekstra pr. deltager ud over én.
Materiale: Projektopgave, der afleveres til den i eksamenplanen fastsatte
termin inden den mundtlige prøve. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Hjælpemidler: Alle hjælpemidler er tilladt. Eksaminanden medbringer det indleverede materiale til eksaminationen. Andre hjælpemidler er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj/Juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HBIB0003BU
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Steffen Knak-Nielsen (6-74716d353a39436b7870316e7831676e)