HAUA03442U AUD; Fordybelseskursus: Pragmatiske vanskeligheder
Audiologipedic Specialisation
Kurset giver en introduktion til pragmatiske sprogfunktioner og pragmatisk udvikling hos små- og skolebørn. Dette danner grundlag for kursets fokusområder, som vil være
- Beskrivelse og udredning af pragmatiske vanskeligheder
- Forklaringsmodeller, der kan bidrage til forståelse af pragmatiske vanskeligheder
- Pragmatiske færdigheder og social kommunikation hos børnegrupper med anderledes forudsætninger for sprogudvikling, fx børn med høretab og børn med autismespektrumforstyrrelser
- Logopædisk intervention over for pragmatiske vanskeligheder
Der vil på kurset blive lagt vægt på udrednings- og interventionsaspekter.
Nettelbladt, U. (2013). Språkutveckling och språkstörning hos barn. Pragmatik – teorier, utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur tænkes anvendt som grundbog til kurset.
Eksempler på øvrig litteratur:
Adams, C. (2008). Intervention for children with pragmatic language impairments. I: Norbury, Tomblin & Bishop (red.). Understanding Developmental Language Disorders. From Theory to Practice (s. 184-204). Hove: Psychology Press
Adams, C. (2012). The Social Communication Intervention Project: a randomised controlled trial of the effectiveness of speech and language therapy for school-age children who have pragmatic and social communication problem with or without autism spectrum disorders. International Journal of Language and Communication Disorders, 47 (3), 233-244
Chiat, S. (2000). Problems in pragmatic processing. I: Understanding children with language problems (s. 243-250; 251-261). Cambridge: Cambridge University Press
Leyfer, O., Tager-Flusberg, H., Dowd, M., Tomblin, B. & Folstein, S. (2008). Overlap Between Autism and Specific Language Impairment: Comparison of Autism Diagnostic Interview and Autism Diagnostic Observation Schedule Score. Autism Research, 1, 284-296
Botting, N. & Conti-Ramsden, G. (2003). Autism, primary pragmatic difficulties, and specific language impairment: can we distinguish them using psycholinguistic markers? Developmental Medicine & Child Neurology, 43, 515-524
Resches, M. & Pereira, M. (2005). Referential communication abilities and Theory of Mind development in preschool children. Journal of Child Language, 34, 21-52
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 122
- Holdundervisning
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 60
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- AndetFri skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUA03442U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Info følger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Carsten Elbro (2-6769446c7971326f7932686f)
- Pernille Hartmann Pedersen (6-7b7367363c38436b7870316e7831676e)
Undervisere
Pernille Hartmann Pedersen