HAUA03441U AUD; Fordybelseskursus: Begynderundervisning i læsning og stavning
Audiologipedic Specialisation
Teorier om udvikling af tidlig læse- og stavefærdighed vil blive gennemgået og diskuteret. I forlængelse heraf introduceres begreber og metodiske ideer i den tidlige skriftsproglige pædagogik som phonics,literacy, opdagende skrivning og børnestavning. På baggrund af forskningsresultater skal de studerende identificere styrker og svagheder ved læse- og staveundervisning, der udspringer af de metodiske ideer og derigennem nå frem til at definere, hvilke elementer der synes at være centrale at have med i begynderundervisning i læsning og stavning.
De studerende får kendskab til fremherskende teorier om udvikling af tidlig læse- og stavefærdighed og introduceres til aktuelle begreber og metodiske ideer i den tidlige skriftsproglige pædagogik. På baggrund af nyere forskningsstudier får de studerende indsigt i det empiriske belæg for undervisningspraksis, der tager afsæt i de metodiske ideer.
Conner, C. M., Morrison, F. J., & Petrella, J. N. (2004). Effective reading comprehension instruction: Examining child x instruction interactions. Journal of Educational Psychology, 96, 682-698
Cunnigham, A. (2006). Accounting for children’s orthographic learning while reading text: Do children self-teach? Journal of Experimental Child Psychology,95, 56–77
Graff et al., (2009). Benefits of Systematic Phonics Instruction, Scientific Studies of
Reading, 13(4), 318-333
Nielsen, A. V. & Juul, H. (2012), Frilæsning i 1. klasse – effekt på ordlæsning? Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 1, 12-27
Piasta, S. B., Connor, C. M., Fishman, B. J., & Morrison, F. J. (2009). Teachers’ Knowledge of Literacy Concepts, Classroom Practices, and Student Reading Growth, Scientific Studies of Reading, 13, 224-248
Rieben, L., Ntamakiliro, L, Gonthier, B., & Fayol, M. (2009). Effects of Various Early Writing Practices on Reading and Spelling, Scientific Studies of Reading, 9, 145-166
Senechal, M. (2006). Testing the Home Literacy Model: Parent Involvement in Kindergarten Is Differentially Related to Grade 4 Reading Comprehension, Fluency, Spelling, and Reading for Pleasure, Scientific Studies of Reading, 10, 59-87
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 122
- Holdundervisning
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 60
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- AndetAktiv undervisningsdeltagelse inklusiv fremstilling og præsentation af poster i grupper af to til tre studerende samt individuel aflevering af en skriftlig hjemmeopgave på grundlag af posteren
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUA03441U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Skema uden for skemagruppe
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Kursusansvarlige
- Holger Juul (4-7a85857c5078857d3e7b853e747b)
- Anne-Mette Veber Nielsen (6-7f7a80454a47527a877f407d8740767d)
Undervisere
Holger Juul og Anne Mette Veber Nielsen