CSU2015006 Det Borgernære Sundhedsvæsen

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

The Citizen Centered Healthcare System

Kursusindhold

Se kursusbeskrivelsen på kampagnesiden for Copenhagen Summer University

De akut syge skal behandles på superhospitaler, og de mange personer med kroniske tilstande skal i stigende grad behandles i eget hjem ved en fælles indsats fra egen læge, kommune og hospitaler. Hvordan sikrer vi, at patienten sættes i centrum, får øget indsigt i egen tilstand, tager ansvar og bliver en aktiv partner for at leve op til den aktuelle målsætning på omsorgs- og sundhedsområdet? Hvilke teknologiske og/eller organisatoriske løsninger kan hjælpe hertil? Hvordan sikrer vi, at de rigtige velfærdsteknologier bliver indført, og at de teknologier, der ikke virker, bliver valgt fra?

Nationalt står sundhedssektoren over for store udfordringer. Vi bliver ældre, og der er et tiltagende antal borgere med mindst én kronisk tilstand som fx KOL, diabetes eller iskæmisk hjertesygdom. Antallet af borgere med følgelidelser og samtidige sygdomme stiger og vil føre til øgede omkostninger, hvis ikke der gennemføres større ændringer af den måde, hvorpå vi i dag har organiseret vores sundhedstilbud. Telesundhedsstrategien fra Kommunernes Landsforening (KL) peger på nye måder at tænke på ud fra LEON-princippet – laveste effektive omkostnings niveau. Der lægges her op til, at kommuner og regioner i samarbejde gennemfører de tiltag, der er indeholdt i Edward H. Wagners ”The Chronic Care Model” og WHOs ”Innovative Care for Chronic Conditions”.

Tiltag som fx KLs telesundhedsstrategi rejser mange spørgsmål. Kan vi fx få patienten til at tage kontrol over egen tilstand og i hvor høj grad? Er det teknologi eller organisation, der skal til, og kan vi spare penge? På dette kursus vil du få indsigt i, hvordan en række eksperter tænker, at udviklingen vil gå de kommende år.

Dit udbytte

Efter deltagelse i kurset vil du:

  • Have opnået bredere analytisk kendskab til, hvorledes sundhedssektoren kan integrere velfærdsteknologien.
  • Kunne sikre dig et evidensbaseret grundlag for beslutninger i det daglige arbejde, der relaterer sig til sundhedstilbud og teknologi.
  • Have opnået redskaber til selv at kunne blive aktiv deltager i udviklingsprocessen.
  • Have kendskab til, hvordan effekten af velfærdsteknologi kan evalueres.

 

Kursusindhold

Fokus vil ligge på det brugercentrerede perspektiv og den igangværende servicetransformation med de udfordringer og ændrede rollefordelinger, der ligger i fremtidens sundhedssektor. Her vil bl.a. blive diskuteret, hvordan sundhedsprofessionerne udfordres, og hvordan vi kan blive bedre til at arbejde på tværs.

Vi vil blandt andet vha. artikelbaserede cases, reviews og undervisernes egne studier, se nærmere på forskellige løsninger nationalt og internationalt samt diskutere deltagernes egne erfaringer i dette perspektiv.

Med udgangspunkt i udvalgte programmer for patientforløb vil vi se på, hvordan disse forløb kan understøtte både den enkelte patient, behandlerne og sundhedssektoren. Optimerede forløb skaber både øget forståelse hos den enkelte patient og sikrer en øget samfundsmæssig gevinst. Undervejs vil der blive mulighed for at diskutere begreber som ”telesundhed”, ”e-, m- og p-sundhed”, ”empowerment”, ”health coaching” og ”sundhedskompetence” (”health literacy”), samt hvordan den digitale udvikling og øgede brug af sociale fora påvirker vores behandlerroller og dialog med borgerne og patienter.

Deltagere

Primært ansatte i sundheds- og socialsektoren eller leverandører til dette område (læger, sygeplejersker, projektledere, IT-konsulenter, politiske og økonomiske beslutningstagere m.v.). Vi forventer, at du som minimum har en (professions-)bacheloruddannelse eventuelt suppleret med efter-/videreuddannelse og/eller lang arbejdserfaring inden for området. Kurset gennemføres på dansk, men deltagerne skal kunne tilegne sig information fra engelsk litteratur og deltage i diskussioner med evt. engelsktalende gæsteundervisere.

Målbeskrivelser

Se "Dit udbytte"

Se "Kursusindhold"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 35
  • I alt
  • 45
Point
3 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering med opsyn.
Ved tilmelding til kurset kan du også melde dig til eksamen. Eksamen består af en skriftlig opgave (ca. 10 sider) med vægt både på teoretisk indsigt og praktisk anvendelighed skal afleveres inden for ca. 6 uger efter kursusafholdelsen (d. 27. september 2015). Opgaven bliver bedømt på ”masterniveau” som ”bestået” eller ”ikke bestået”. Du vil modtage et eksamensbevis fra Københavns Universitet med kursustitel og kursusindhold samt med angivelse af, at kurset ækvivalerer 3 ECTS-point på masterniveau.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

“Masterniveau “ betyder, at opgaven vil blive bedømt på niveau med universitære masterprogrammer.

Se yderligere på kursussiden her