AØKB08004U Samfundsbeskrivelse B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Descriptive Economics B

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i økonomi - obligatorisk
Kursusindhold

Forelæsningerne og holdundervisningen dækker følgende emner:

  • Brug af lommeregner (ved eksamen kun ved brug af tilsvarende funktionaliteter på de i eksamenslokalet tilknyttede PC?ere) til at beregne procentpointsberegninger, gennemsnitlig faktisk ændringsberegninger, procentberegninger, faktisk ændringsberegninger, vækstrateberegninger, procentberegninger, vækstbidragsberegninger, produktivitets­beregninger, kvotientberegninger, implicitprisindeks­beregninger og real­beregninger.
  • Forskellen mellem den liberale, den konservative og den socialdemokratiske velfærdsmodel.
  • Definitionerne på offentlig sektor, offentlig forvaltning og service samt forskellen mellem de to definitioner. De fire offentlige delsektorer, herunder de vigtigste opgaver samt det offentliges tre hovedpolitiske målsætninger.
  • Formålet med samt centrale begreber i den realøkonomiske fordeling, den funktionelle fordeling og opgave-byrde fordelingen.
  • Skattetrykket, skattestrukturen, personbeskatningen, moms og de vigtigste afgiftstyper.
  • Forskellen mellem engangsindtægter og øvrige indtægter, finanspolitikkens indtægtsinstrumenter og udgiftsinstrumenter samt forskellen mellem finanseffekt, DAU-saldo og strukturelle budgetsaldo samt finanslovscyklussen.
  • Forskellen mellem nettofinansieringsbehov og brutto­finansierings­behov samt mellem ØMU gæld og statsgæld samt mellem indenlandsk statsgæld og udenlandsk statsgæld, herunder formålet med og normen for de to gældstyper.
  • Forklaringer på udviklingen i udgiftstrykket, udvalgte offentlige udgiftsposter, skattetryk, udvalgte skatter samt i den offentlige forvaltning og services fordringserhvervelse, netto og i statsgælden og i ØMU-gælden.
  • Arbejdsmarkedet funktionsmåde, arbejdsmarkedsstatistikkerne og deres grundbegreber, overenskomstsystemet, arbejdsmarkedspolitikken samt koblingen mellem beskæftigelse, ledighed og arbejdsmarkedspolitik.
  • Forklaringer på udviklingen i udvalgte arbejdsmarkedsstatistiske nøgletal.
  • Begreberne handelspolitik og konkurrenceevne.
  • De udenrigsøkonomiske statistikker, herunder forskellen mellem udenrigshandelstal/handelsbalance, betalingsbalances løbende poster og kapital poster, kapitalbalance og nationalregnskabets udlandskonto.
  • Forklaringer på udviklingen i udvalgte udenrigsøkonomiske nøgletal.
  • Formålet med pengepolitikken, pengepolitikkens redskaber, formålet med valutapolitikken, valutapolitikkens redskaber samt sammenhængen mellem statsgældspolitik, pengepolitik og valutapolitik. Definitionen af rente, fordringer og likviditet samt forskellige finansielle instrumenter og markeder.
  • Forklaringer på udviklingen i udvalgte valutaer, lange renter, korte renter og rentespænd.
  • Udarbejdelse af rapporter om et samfundsbeskrivende emne med angivelse af de statistiske begreber, herunder definitoriske forskelle, med såvel en beskrivende del som en forklarende del, herunder en klar sammenhæng mellem de to dele, samt fremstille besvarelsen i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.
Målbeskrivelser

Formålet med undervisningen i Samfundsbeskrivelse B er med udgangspunkt i Samfundsbeskrivelse A, at den studerendes udbygger sin indsigt i og forståelse for udviklingen af det danske samfund, med henblik på at opbygge en selvstændig stillingtagen til danske samfundsforhold i en international belysning. Denne selvstændighed skal opnås gennem opbyggelse af kompetence i anvendelse af den samfundsbeskrivende metode, der i princippet består af fire elementer, idet den studerende skal være i stand til at:

  • Finde relevant statistisk data eller statistik for et vilkårligt samfundsrelevant område
  • Bearbejde og fremstille data til nye statistikker
  • Præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne
  • Analysere og forklare årsagen til den iagttagne udvikling el. lign. i det tilgængelige materiale

Der er tale om en udbygning af samfundsbeskrivelse A med særlig fokus på, at den studerende kan analysere og forklare årsagen for en iagttaget udvikling el. lign. i et tilgængeligt statistisk materiale f.eks. statistikbanken.dk med udgangspunkt i den samfunds­beskrivelse metode.

Kurset er af stor praktisk betydning for såvel studerende som uddannede økonomer, hvad enten de kommer til at arbejde i den private sektor eller i den offentlige sektor.

 

Pensum

  • Statistisk Tiårsoversigt 2014, den fysiske udgave (Den elektroniske udgave må ikke benyttes til eksamenen i SAMF B)
  • Hjarn Zernichow Borberg: EU - Et overblik, 1.udgave 2013 (kapitel 1-14)
  • Danmarks Statistik, Indkomster 2011, kapitel 1, 2, 7 og 8 (Gratis pdf.fil kan downloades fra dst.dk)
  • Danmarks Nationalbank, Kvartalsoversigt, 3. kvartal 2013, Del 1, kapitel om Prisdannelsen i Danmark.(Gratis pdf.fil kan downloades fra nationalbanken.dk)
  • Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen: Praktisk Statistisk metode for økonomer, 3. udgave, 2010.
  • Mikael Trier og Per Ulstrup Johansen Danmarks Økonomi siden 1980, 11. udgave, 2014.
  • Thomas Larsen og Niels Jørgen Mau Pedersen, Den offentlige sektor, 7. udgave 2009.
  • Danmarks Nationalbank, Statens Låntagning og Gæld 2014, Hovedpunkter for statsgældspolitikken, kapitel 2 og bilag "Hovedprincipper for forvaltningen af statens gæld".(Gratis pdf.fil kan downloades fra nationalbanken.dk)
  • Danmarks Nationalbank, Pengepolitik i Danmark, 3. udgave, 2009, kapitel 1.(Gratis pdf.fil kan downloades fra nationalbanken.dk)
  • Hjarn Zernichow Borberg, Handelspolitik, konkurrenceevne og udenrigsøkonomi, 4. udgave 2014 (ikke kapitel 2).
  • Thomas Mølsted Jørgensen, Arbejdsmarkedspolitik, 8. udgave, 2009.
  • P.C. Mathiesen Befolkning og Samfund, 10. udgave 2012."

 

Den studerende skal fra Samfundsbeskrivelse A beherske evnen til at finde relevante statistiske rådata eller statistik for et vilkårligt samfundsrelevant område, bearbejde og fremstille data til nye statistikker samt præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne med udgangspunkt i den samfunds¬beskrivende metode.
2 timers forelæsninger og 2x2 timers holdundervisning i 14 uger.

Holdundervisningen vil dels specifikt fokusere på at understøtte forelæsninger, dels inddrage de samme problemstillinger i forhold til den øvrige del af pensum og endelig selvstændigt gennemgå særlige dele af pensum.

Tid og sted:
Tid og sted for forelæsninger og holdundervisning kan ses ved at trykke på et af linkene under "Se skema". 15F står for Forår 2015, 14E står for efterår 2014.

Første forelæsningsgang i forårssemesteret starter d 3. februar 2015 kl 8.00.
OBS: Holdundervisningen starter torsdag d 5. februar i stedet for i uge 7, som først udmeldt.

Første forelæsningsgang i efterårssemesteret starter 3. september 2014 kl 8.00. Holdundervisningen starter i uge 37.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • Forberedelse
  • 42,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • Øvelseshold
  • 56
  • I alt
  • 132,5
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 6 timer med opsyn.
Skriftlig eksamen af 6 timers varighed.
Krav til indstilling til eksamen
4 af 5 stillede opgaver (inkl. lynprøver) skal være afleveret og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Forelæseren oplyser om hvilke hjælpemidler er tilladt til eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
100 % ekstern censur
Eksamensperiode
For forårssemesteret 2015: Uge 22-26 Skriftlig eksamen: Fredag d 19. juni 2015 kl 9-15 For efterårssemesteret 2014: Uge 51, 2014 til og med uge 4, 2015 Skriftlig eksamen: Søndag 20. januar 2015 kl 9-15 Den skriftlige eksamen foregår på Peter Bangsvej 36, 2000 Frederiksberg http://pc-eksamen.ku.dk/ Mere information om eksamen findes på https://intranet.ku.dk/polit_ba/eksamen/Sider/default.aspx
Reeksamen
Samme som ordinær. Ved få tilmeldte kan eksamensformen ændres til en mundtlig prøve med aflevering af synopsis. Bemærk at reeksamensdatoen dermed kan ændres.
Kriterier for bedømmelse

For at opnå topkarakter i Samfundsbeskrivelse B, skal de studerende kunne vise, at de evner nedenstående:

  • Den studerende skal kunne anvende lommeregner (ved eksamen kun ved brug af tilsvarende funktionaliteter på de i eksamenslokalet tilknyttede PC?ere) til at beregne procentpointsberegninger, gennemsnitlig faktisk ændringsberegninger, procentberegninger, faktisk ændringsberegninger, vækstrateberegninger, procentberegninger, vækstbidragsberegninger, produktivitets­beregninger, kvotientberegninger, implicitprisindeks­beregninger og real­beregninger.
  • Den studerende skal kunne redegøre for forskellen mellem den liberale, den konservative og den socialdemokratiske velfærdsmodel.
  • Den studerende skal kunne redegøre for definitionerne på offentlig sektor, offentlig forvaltning og service samt forskellen mellem de to definitioner. Den studerende skal kunne redegøre for de fire offentlige delsektorer, herunder de vigtigste opgaver samt det offentliges tre hovedpolitiske målsætninger.
  • Den studerende skal kunne redegøre for formålet med samt centrale begreber i den realøkonomiske fordeling, den funktionelle fordeling og opgave-byrde fordelingen.
  • Den studerende skal kunne redegøre for skattetrykket, skattestrukturen, personbeskatningen, moms og de vigtigste afgiftstyper.
  • Den studerende skal kunne redegøre for forskellen mellem engangsindtægter og øvrige indtægter, finanspolitikkens indtægtsinstrumenter og udgiftsinstrumenter samt forskellen mellem finanseffekt, DAU-saldo og strukturelle budgetsaldo samt have kendskab til finanslovscyklussen.
  • Den studerende skal kunne redegøre for forskellen mellem nettofinansieringsbehov og brutto­finansierings­behov samt mellem ØMU gæld og statsgæld samt mellem indenlandsk statsgæld og udenlandsk statsgæld, herunder formålet med og normen for de to gældstyper.
  • Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udgiftstrykket, udvalgte offentlige udgiftsposter, skattetryk, udvalgte skatter samt i den offentlige forvaltning og services fordringserhvervelse, netto og i statsgælden og i ØMU-gælden.
  • Den studerende skal kunne redegøre for arbejdsmarkedet funktionsmåde, arbejdsmarkedsstatistikkerne og deres grundbegreber, overenskomstsystemet, arbejdsmarkedspolitikken samt koblingen mellem beskæftigelse, ledighed og arbejdsmarkedspolitik.
  • Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte arbejdsmarkedsstatistiske nøgletal.
  • Den studerende skal kunne redegøre for begreberne handelspolitik og konkurrenceevne.
  • Den studerende skal kunne redegøre for de udenrigsøkonomiske statistikker, herunder forskellen mellem udenrigshandelstal/​handelsbalance, betalingsbalances løbende poster og kapital poster, kapitalbalance og nationalregnskabets udlandskonto.
  • Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte udenrigsøkonomiske nøgletal.
  • Den studerende skal kunne redegøre for formålet med pengepolitikken, pengepolitikkens redskaber, formålet med valutapolitikken, valutapolitikkens redskaber samt sammenhængen mellem statsgældspolitik, pengepolitik og valutapolitik. Den studerende skal have kendskab til definitionen af rente, fordringer og likviditet. Den studerende skal også have kendskab til forskellige finansielle instrumenter og markeder.
  • Den studerende skal kunne forklare udviklingen i udvalgte valutaer, lange renter, korte renter og rentespænd.
  • Den studerende skal kunne udarbejde en rapport om et samfundsbeskrivende emne med angivelse af de statistiske begreber, herunder definitoriske forskelle, med såvel en beskrivende del som en forklarende del, herunder en klar sammenhæng mellem de to dele, samt fremstille besvarelsen i et klart og forståeligt sprog med en passende opstilling af tabeller og figurer.

Endelig forudsættes det, at den studerende for at opnå topkarakter også skal evne de krav, der fremgår af formålet med Samfundsbeskrivelse A.