ASTK12608U Seminar: Når PR og journalistisk støder sammen
Seminar: When PR and journalism clashes
Nogle offentlige institutioner og virksomheder synes at flyde på en sky af positiv omtale, mens andre kæmper for at blive bemærket. Nogle synes endda at tiltrække negative overskrifter på daglig basis. At tråde mediernes nål med politiske budskaber er en udfordrende, men afgørende taktik for alle offentlige institutioner.
Dette kursus gennemgår samspillet og sammenhængen mellem journalistik og public relations, set med offentlige institutioners briller. Hvordan påvirker den ene den anden? Hvad sker der, når to erhverv kolliderer i et felt med uformulerede regler? Og hvordan navigerer man i det? De fleste kommunikationsfag ser samspillet mellem medier og (offentlige) virksomheder med virksomhedens briller. Det er en én-øjet approach. Men dette kursus - co-undervist af en lobbyist/public relations manager og en radiovært og tidligere erhvervsredaktør - vil give en meget hands-on forståelse af, hvad der sker præcis dér, hvor de to mødes. Som noget andet unikt afsluttes kurset af et gennemprøvet rollespil, hvor de studerende får lov at teste, hvad de har lært på realistiske PR-kriser, som de skal håndtere.
Seminaret vil undersøge følgende temaer, som hver er et spejlbillede af hinanden: først anskues problemet fra PR-siden, bagefter anskues det samme problem fra journalist-siden.
Hvad skal offentlige virksomheder med PR?
Hvad sker der, når PR møder journalisten?
Hvordan man skruer en PR-strategi sammen
Hvordan journalisten skruer PR-strategien fra hinanden igen
Hvordan fungerer PR-afdelingerne?
Hvordan fungerer medierne?
Hvordan sælger man sin historie?
Hvordan og hvornår køber journalisterne historien?
Hvad gør PR-folk, når krisen rammer?
Hvad gør journalister, når krisen rammer?
Rollespil
Kompetencebeskrivelse
Seminaret giver de studerende en meget konkret forståelse af, hvordan man fremmer sin offentlige virksomheds/institution i samarbejdet med journalister. Gennem både teoretiske tilgange, praktiske tilgange og konkrete øvelser vil de studerende få afmystificeret samarbejdet med journalister og lære, hvordan vejen til succes med sin politiske kommunikation går gennem en forståelse for, hvad begge parter skal have ud af samarbejdet.
Forstå teorien bag grundlæggende PR.
Forstå forholdet mellem områderne PR og journalistik, og historien bag det
Oplev praktisk PR-arbejde og forstå den grundlæggende mekanik bag journalistik, set fra et medieperspektiv samt fra et PR-perspektiv
Tilegn de grundlæggende færdigheder, der kræves til at kommunikere med journalister
Burns, Lynette. Understanding Journalism, 2002.
Henderson, Davis. Making News, 2006.
Ries & Ries: The Fall of Advertising and the Rise of PR
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig aflevering
Faget afsluttes med en individuel seminaropgave. - Krav til indstilling til eksamen
- En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaropgaven bedømmes af underviser med "Bestået/Ikke-bestået"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12608U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12)
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Esben Kjær
(10-6d7b6a6d763673726d7a48716e7b36737d366c73)
Forkoordinator: Asmus Leth Olsen
Undervisere
Esben Kjær
Rasmus Kristensen