ASTK12606U SEMINAR: Ledelse i organisationsteoretisk perspektiv

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMINAR: Public Management in an Organisation Theory perspective

Kursusindhold

Organisations- og ledelsesteori spiller en væsentlig rolle i statskundskab såvel som i psykologi. Faget udbygger - og udfordrer - de studerendes forståelse af det organisationsteoretiske felt ved at kombinere de to områders tilgange. En række centrale politologiske og psykologiske bidrag læses, diskuteres og kritiseres med udgangspunkt i en casebaseret undervisningsform. I kraft af tværfagligt gruppearbejde stifter de studerende bekendtskab med andre måder at anskue problemer og løse dem på. Statskundskabsstuderende beriges ved et øget fokus på individerne i organisationen, mens psykologistuderende beriges ved et øget fokus på organisationens struktur.

 

Casebaseret undervisning og involvering af potentielle arbejdsgivere, repræsenteret ved konsulentfirmaerne HR7 og McKinsey, bidrager til at de studerende opøver en række analytiske og problemløsende kompetencer, som i vid udstrækning er anvendelige i de job, de vil varetage efter endte studier.

 

Faget er opdelt i syv dele af fire timer:

Del 1: Introduktion til faget og organisationsteori som rammen for studier af ledelsesproblematikker

Del 2: Ledelse af forandring

Del 3: Styring og motivation - effekt af ledelsestiltag

Del 4: Undersøgelses – og interventionsdesign

Del 5: Kultur og ledelse

Del 6: Organisationens omgivelser

[en uges pause, hvor de studerende forbereder deres endelige præsentation]

Del 7: Intervention i praksis - anbefalinger til løsning af organisatoriske problemstillinger 

 

Formål

Fagets formål er at opbygge et indgående kendskab til organisations- og ledelsesteori blandt deltagerne og sætte dem i stand til at anvende denne viden analytisk og problemløsende på relevante empiriske problemstillinger i udvalgte caseorganisationer.

 

Hvad kan faget bruges til?

1. Faglige forudsætninger:

Statskundskab: forvaltning på BA-niveau.

Psykologi: arbejds- og organisationspsykologi på BA-niveau.

For begge fag gælder yderligere at grundlæggende metodefag er bestået

2. Hvad kan der læres?

Faget giver en tværfaglig forståelse af organisations- og ledelsesteori, ligesom analytiske, problemløsende og samarbejdsrelaterede kompetencer styrkes. Kombineret med et systematisk arbejde med skriftlig og mundtlig formidling, udstyres de studerende med en række kompetencer af stor relevans for akademiske projekter såvel som i erhvervsmæssig sammenhæng.

3. Hvad kan faget bruges til?

Fagets tværfaglighed giver et bredt indblik i ledelses- og organisationsteoretiske tilgange, som vil være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge. Fagets fokus på casearbejde vil forbedre de studerende analytiske og problemløsende kompetencer.

Faget stræber mod at forbedre de studerende evne til at samarbejde med personer med en anden faglig baggrund end deres egen. En kompetence som er relevant og nyttig i erhvervsmæssig sammenhæng.

Faget inddrager løbende metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af caseorganisationerne, og vil i den i den sammenhæng yderligere fungere forberedende til specialet.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter end undervisning at kunne:

  • Præsentere hovedsynspunkter i organisationsteoretiske tilgange,
  • Anvende disse til at analysere konkrete organisatoriske og ledelsesmæssige problemer,
  • Identificere og sammenligne forskellige betingelser for analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk i litteraturen,
  • Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder i analyse af relevant empirisk materiale,
  • Foretage analyser i samarbejde med andre studerende på tværs af faglighed og på den baggrund foreslå fælles interventions- og handlingsanvisninger,
  • Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige organisationsteoretiske tilgange, som de kommer til udtryk i litteraturen,
  • Vurdere relevansen af de forskellige anbefalinger til løsning af organisatoriske problemer, som de kommer til udtryk i litteraturen og i gruppens casearbejde,
  • Reflektere over anvendelighed og implementerbarhed af de teoretiske anbefalinger til intervention, der gives i litteraturen og i gruppens casearbejde,
  • Etablere samarbejde i gruppen og reflektere over gruppens udvikling

Fagets pensum udgør 1000 siders obligatoriske tekster. Studerende, der tidligere har fulgt specialiseringen i organisation og ledelse kan også følge dette fag uden der er mere overlap af pensum end det tilladte:

 

Argyris, Chris (1990): Overcoming Organizational Defences. Facilitating Organizational Learning. Boston: Allyn and Bacon. kap. 2 og 6

Borum, Finn (2013): Strategier for organisaionsændring, 2. udgave. København: Handelshøjskolens Forlag.

Bøgh Andersen, Lotte og Lene Holm Pedersen (2014): Styring og motivation i den offentlige sektor. København: Jurist- og økonomiforbundets Forlag. (kap. 1-2, 4).

Christian, Michael S., Adela S. Gara, Jerel E. Slaughter (2011): “Work Engagement: A Quantiative Review and Test of its Relations with Task and Contextual Performance.”, Personnel Psychology, 64, 89-136.

 Eisenhardt, Kahtleen M. (1989):”Agency Theory: An Assesment and Review” i The Academy of Management Review, vol. 14, no.1, pp. 57-47.*

Eisenhardt, Kathleen M. (1985): “Control: Organization and Economic Approaches” i Management Science, vol.32, no. 2, pp. 134-149.*

Frey, Bruno S. og Reto Jegen (2001): ”Motivation crowding theory”, Journal of economic survey, 15(5), pp. 589-23 (34 sider)*

Galbraith, Jay R. (1977): Organization Design. Reading Massachusetts: Addison-Wesley Publishing company, kap. 3, pp. 35-58.

Grøn, Caroline Howard og Mads Kirstiansen (2014): ”Rationelle perspektiver på styring”, i Grøn, Hansen og Kristiansen (red.) (2014): Offentlig styring. Forandringer i krisetider. København: Hans Reitzel.

Grøn, Caroline Howard, Hanne Foss Hansen og Mads Kirstiansen (2014): ”Kultur-, sybol- og kaosperspektiv på styring”, i Grøn, Hansen og Kristiansen (red.) (2014): Offentlig styring. Forandringer i krisetider. København: Hans Reitzel.

Haslebo, Gitte (2004): Relationer i organisationer. En verden til forskel. København: DasnkPsykologisk Forlag. Kap. 2 og 8.

Hatch, Mary Jo (2011): Organizations. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. Pp. 1-22

Hersey, Paul, Kenneth H. Blanchard og Dewey E. Johnson (2008): Management of Organizational Behavior. Leading Human Resources. Ninth Edition. Upper Saddle River, Pearson. Pp. 45-61 (kap 3, 17 sider)

Kotter, J.P. (1995): Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review, March-April.

McAuley, John, Joanne Duberley og Phil Johnson ( 2007): Organization Theory. Challenges and Perspectives. Harlow: Prentice Hall, kapitel 2 og 3

Meyer, John W. og Brian Rowan (1977): “Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony”, American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.*

Nielsen, Kit Sanne (1997): “”Vej vores leder og find ham for let”- en konsulentopgave i en privat virksomhed”, i Haslebo (reds.): Konsultation i organisationer– hvordan mennesker skaber ny mening. København: Dansk psykologisk Forlag.

Schein, Edgar H. (1987): Process Consultation, vcolume II. Lessons for Managers and Consultants. Reading, Mass.: Addison-Wesley.  kap 8

Schein, Edgar H. (1987): Process Consultation, vcolume II. Lessons for Managers and Consultants. Reading, Mass.: Addison-Wesley.  kap 6.

Schein, Edgar H. (2010): Organizational Culture and Leadership. Fourth Edition. San Francisco: Jossey-Bass. Kap. 1-2 , pp.7-35, 55-72 onlineadgang via KB.

Schultz, Majken (2014): ”Organisationskultur” i, Vikkelsø og  Kjær (reds.): Klassisk og moderne organisationsteori. København : Hans Reitzel, p. 209-232

Van de Ven, A.H. & M.S. Poole (1995): Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review, 20 (3), pp. 510-540.

Woods, Stephen A. og Michael  A West (2010): The Psychology of Work & Organizations. Andover: CENGAGE Lrng Business Press, kap. 13.

Åkerstrøm Andersen, Niels og Justine Grønbek Pors (2014): Velfærdsledelse. Mellem styring og potentialisering. København Hans Reitzel. Kap. 7 (193-236).

Statskundskab: forvaltning på BA-niveau.
Psykologi: arbejds- og organisationspsykologi på BA-niveau.
For begge fag gælder yderligere at grundlæggende metodefag er bestået
Undervisningen har fokus på at aktivere de studerende og foregår som en kombination af forelæsning, gruppearbejde og plenumdiskussion. Undervisningen baseres i vid udstrækning på casearbejde, hvor de studerende i tværfaglige grupper - på baggrund af teoretisk analyse og diskussion - præsenterer løsningsforslag til problemstillinger, oplevet i caseorganisationerne. Samarbejde i tværfaglige grupper understøttes bl.a. af teori om ”high performance team”.

Faget afholdes som et seminar og der vil derfor blive lagt stor vægt på aktiv deltagelse. Der er mødepligt til undervisningen og aktiv deltagelse er en betingelse for at kunne gå til eksamen i faget. Der vil i løbet af undervisningsperioden blive stillet krav om skriftlige afleveringer og mundtlige præsentationer. Herved arbejdes der aktivt med de studerendes evne til at samarbejde om formidle komplekse problemstillinger skriftligt såvel som mundtligt.

Faget er åbent for studerende på statskundskab og psykologi og en ligelig fordeling af pladserne på faget mellem to de grupper tilstræbes.
Faget er intensivt forløb over 8 uger, og starter d. 7/4 2015. Studerende, der melder sig til faget må påregne en forholdsvis stor arbejdsbyrde i de 8 uger faget varer, herunder omfattende gruppearbejde. Det er således vigtigt, at den studerende er indstillet på at afsætte tilstrækkelig tid til både at læse fagets pensum (kan med fordel læses inden opstart), til tværfagligt gruppearbejde, herunder møder med caseorganisationen, og til løbende opgaveafleveringer.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fagets eksamen er en samlet portefølje af de delopgaver, der stilles undervejs i forløbet, såvel case-relateret som refleksioner over gruppens arbejde og udvikling, samt en mundtlig præsentation af forslag til intervention i den tildelte caseorganisation. På den baggrund vurderes den enkelte deltages bidrag til gruppens samlede portefølje som bestået eller ikke bestået. Bemærk i øvrigt, at der er krav om aktiv deltagelse på faget, og at aktiv deltagelse er en forudsætning for at gå til eksamen.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaret bedømmes med "bestået/ikke bestået" af underviser