ASTK12605U SEMINAR: Evaluering af projekter

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMINAR: Evaluation of projects

Kursusindhold

Den aktivitet i den offentlige sektor, der har innovativ karakter, er ofte tilrettelagt som projekter. Projektarbejdsformen karakteriseres idealtypisk ved midlertidighed og ved indholdsmæssig, teknologisk eller organisatorisk kompleksitet. Projektarbejdsformen er f.eks. foretrukken arbejdsform inden for så forskellige områder som organisatorisk innovation, sundhedsfremme og patientforløb.

Kompleksitet ser ud til at udgøre et grundvilkår for fornyelse, men rummer på den anden side også store udfordringer i forhold til de evalueringskrav, som gælder for projekter, hvad enten disse er formuleret som eksterne krav om kontrol eller indgår som led i projektets interne ledelse. Gængse modeller har problemer med at håndtere kompleksiteten.

I dette fag tager vi kompleksitetsudfordringen op og sætter de praktiske opgaver ved evaluering i projekter i perspektiv i forhold til evalueringsteoriens bud på god evalueringspraksis. Teoretisk søger vi i faget det aktuelle krydspunkt mellem udviklingen i projektledelsesteori og udviklingen i evalueringsteori.

Indholdsmæssigt dækkes:

- begrebsbestemmelse af projekter og projekters problemer

- evalueringsteoriens rum

- analytiske greb i forhold til en given evalueringssituation

- evalueringsmodeller som målopfyldelsesevaluering, effektevaluering, virkningsevaluering og participatorisk evaluering

- anvendelsen af evaluering

- organisering af evalueringsarbejdet

Målbeskrivelser

Målene er, at den studerende:

- kan beskrive og analysere en evalueringssituation systematisk

- har kendskab til forskellige evalueringsmodeller til evaluering af projekter

- kan diskutere argumentere for og imod forskellige modeller og tilgange ud fra kendskab til deres styrker og svagheder og ud fra en situationsanalyse

- kan ræsonnere om sammenhænge mellem situationsanalysen, valget af evalueringsmodel, organisering af evaluering og evalueringens anvendelse

-  kan reflektere kritisk over eget forslag til løsning af en evalueringsopgave udfordret af kompleksitet

- kan perspektivere brugen af evaluering i forhold til den større samfundsmæssige sammenhæng, den indgår i og diskutere dette forhold på en måde, som er på højde med aktuelle debatter i og uden for evalueringsfeltet.

Peter Dahler-Larsen: Evaluering af Projekter – og andre ting, som ikke er ting (Syddansk Universitetsforlag 2013).

Evert Vedung: Utvärdering i Politik och Förvaltning. (Studentlitteratur, Lund, 2009).

En bacheloruddannelse i samfundsvidenskab. Kendskab til organisatoriske, forvaltningsmæssige og styringsmæssige problemstillinger er en fordel. Det samme er kendskab til samfundsvidenskabelig metode.
Forelæsninger. Diskussioner. Cases. Der bliver et aktivt samspil mellem teori og praksis. De studerende udfordres ved en hyppig brug af korte, praktiske cases (”vignetter”), hvor vi eksemplificerer, afprøver og finder begrænsningerne i de gennemgående analyseredskaber og modeller.
Den enkelte studerende forventes at deltage aktivt i den pædagogiske form, der er planlagt i den enkelte time, herunder at man har forberedt sit svar på caseopgave(r). Endvidere udarbejder den studerende et abstract angående sin seminaropgave, som diskuteres på holdet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 78
  • Forberedelse
  • 10
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 80
  • Øvelser
  • 10
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering. Faget afrundes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.