ASTK12603U AFLYST - SEMINAR: Demokrati: Teori og praksis

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

CANCELLED - SEMINAR: Democracy: Theory and practice

Kursusindhold

(Kurset kan vælges som valgfag i specialiseringen Politisk Teori)

Demokrati betyder ’folk’ og ’styre’, men derudover er der ingen enighed om hvad demokrati indebærer, eller hvordan det nærmere skal udformes for at det kan praktiseres. Det hænger også sammen med at begrebet folk og begrebet styre er omdiskuteret. Seminaret vil kortlægge demokratibegrebets udvikling og analysere hvornår, hvordan og hvorfor det ændrer betydning, værdi og anvendelse i forskellige kontekster.

Det har været gængs opfattelse at demokratiet opstod i det klassiske Athen. Ny forskning viser imidlertid at der er gode grunde til at antage at demokratiske værdier, institutioner og praksisser både opstod ”før Athen” og senere men ”uafhængigt af Athen”. Denne indsigt er i sig selv relevant, men den bidrager også til at bygge bro fra det klassiske demokrati og genoptagelsen af en demokratisk teori og praksis i moderne tid. Seminaret vil således belyse hvornår, hvordan og hvorfor demokratibegrebet igen dukker op i den offentlige diskurs og hvilke aktører der bruger begrebet aktivt i offentlige politiske sammenhænge ud fra tekster af Montesquieu, Rousseau, John Stuart Mill, Madison, Tocqueville, Schumpeter m.fl.

Med kortlægningen af demokratibegreb, demokratiteori og demokratipraksis inddrages en række yderligere begreber fra den politiske teori og den offentlige diskurs. Det er begreber som udvikles i den faktiske anvendelse af demokratibegrebet, herunder centrale ord og begreber, der optræder sammen med demokratibegrebet så som borger, folk, partier, rettigheder, valg, deltagelse, repræsentation, magtdeling, frihed og lighed.

Kompetencebeskrivelse:

Gennem aktiv deltagelse i seminaret opnår deltagerne gode forudsætninger for at arbejde med lignende problemstillinger eller lignende metode i forbindelse med specialeskrivning og evt. forberedelse af ph.d.-projekter.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er gennem tilfredsstillede deltagelse at sætte deltagerne i stand til kritisk at kunne beskrive forskellige demokratibegreber og demokratiteorier, forstå deres analytiske og diskursive anvendelse, analysere forskellige aspekter af demokratibegrebet i forhold til de aktørtyper, der anvender dem, og de kontekster, de anvendes i, samt kritisk vurdere årsager og konsekvenser af dets karakter af et omstridt begreb og hvilke analysestrategier, der mest fordelagtigt kan anvendes på baggrund heraf.

 

Pensum vil bl.a. bestå af uddrag af tekster på denne foreløbige litteraturliste:

Terrence Ball, James Farr og Russell L. Hanson (1989), Political innovation and conceptual change (Series: Ideas in Context, No. 11), Cambridge University Press.

Margaret Conovan (2005), The people, Polity Press.

Robert A. Dahl, Ian Shapiro og José Antonio Cheibub (eds), The democracy source book, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

John Dunn (2005), Setting the people free: the story of democracy, London: Atlantic Books.

David Held (2008), Models of democracy, 3rd ed., Cambridge: Polity Press.

Benjamin Isakhan and Stephen Stockwell (eds), The Edinburgh Companion to the History of Democracy, Edinburgh University Press.

Uffe Jakobsen (2005), “The concept of citizenship in Danish public discourse, Contributions to the History of Concepts, 1(2), 201-222.

Uffe Jakobsen (2010), “Inventions and developments of democracy: the approach of conceptual history”, European Political Science, vol. 9, no. 4, pp. 316-227.

John Keane (2009), Life and death of democracy, New York: Simon and Schuster

Bernard Manin (1997), The principles of representative government, Cambridge: Cambridge University Press.

Roger Osborne (2011), Of the people, by the people: a new history of democracy, London: Pimlico.

Michael Saward (2003), Democracy, Cambridge: Polity Press.

 

 

Fagets primære område er politisk teori og den primære forudsætning er derfor interesse for normative politisk teoretiske spørgsmål. Derudover indeholder faget elementer fra både sociologi og den mere klassiske statskundskab, så det er en fordel hvis deltagerne interesserer sig for hvordan politisk teori kan anvendes i praksis.

Der er ingen formelle forudsætninger.
Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg, mundtlige og skriftlige studenteroplæg samt diskussioner med udgangspunkt i den fælles læste litteratur. Der vil eventuelt blive tale om inddragelse af gæsteforelæsere. For at kunne bestå seminaret kræves tilfredsstillende tilstedeværelse og aktiv deltagelse i undervisningen. Det kræves desuden at den afsluttende seminaropgave godkendes. Studenteroplæg i løbet af seminaret vil med fordel kunne kombineres med et mindre skriftligt arbejde fx et hand out til de øvrige deltagere eller en synopsis til den afsluttende seminaropgave. Den afsluttende seminaropgave bedømmes godkendt/ikke godkendt.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 48
  • Forberedelse
  • 40
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 90
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering. Faget afrundes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.