ASTK12594U Seminar: Videregående statistik med STATA
Seminar: Advanced Applied Statistics with STATA
Metode er vores værktøj som samfundsvidenskabere. Vores
metodiske viden hjælper os til at analysere sammenhænge i
virkeligheden på en systematisk og valid måde. Dette seminar
fokuserer specifikt på den kvantitative del af det metodiske
univers. Vi anvender programmet Stata, der er meget udbredt,
fleksibelt og hurtigt, men samtidig overskueligt at gå til uden
særlige forudsætninger.
Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter
(nogle vil tage mere end én undervisningsgang).
- Introduktion til Stata
- Brush-up og mere dybdegående gennemgang af multivariat og
bivariat regressionsanalyse fra grunduddannelsen - herunder
regressionsforudsætninger
- Introduktion til maximum likelihood-estimation med særligt
fokus på anvendelse af logistisk regression (modeller med binære
afghængige variable såsom krig vs. fred eller stemte ved sidste
valg vs. stemte ikke ved sidste valg)
- Panelmodeller (analyse af data med variation i tid og rum) -
herunder særligt fixed effects- og
difference-in-difference-modeller
- Kausale teknikker (forskellige teknikker til at udlede
kausalitet) - særligt instrumental variabel-regression og
regression discontinuity designs
- Præsentation af resultater fra en række forskellige modeller
vha. grafer og tabeller
- Basal programmering med Stata med fokus på datamanipulation og fremstilling
Under de enkelte punkter vil vi søge at tage problemstillinger op,
som de studerende interesserer sig for eller har mødt i praksis.
Hvis lejligheden byder sig, vil vi også bruge aktuelle
undersøgelser, der bliver omtalt i medierne til at eksemplificere
forskellige aspekter af en given metode. Såfremt det har interesse,
vil underviseren også præsentere eget igangværende arbejde, som de
studerende så får mulighed for at kritisere og bidrage til.
Kompetencebeskrivelse
Forståelse af kvantitative teknikker er en af de kompetencer, der
hyppigst efterspørges i det offentlige såvel som i det private
erhvervsliv. Dette gælder fx i ministerier, konsulentfirmaer og
interesseorganisationer. Seminaret styrker de studerendes evne til
at forstå og bruge disse teknikker. Evnen til selvstændig
produktion, fortolkning og videreformidling af empirisk videnskab
er ikke alene vigtigt for personer, der direkte skal arbejde med
kvantitativt materiale, men også for den generalisten, der skal
kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til rapporter og
undersøgelser, der ofte er udformet med anvendelse af de teknikker,
som gennemgås i seminaret. Seminaret vil ligeledes være særdeles
nyttigt i forhold det videre studie - dels i forbindelse med
øvrige, videregående metodefag og dels i forbindelse med specialet,
som i mange tilfælde vil indeholde kvantitative
komponenter.
Seminarets fokus er anvendelsesorienteret. Der vil lægges vægt på, at de studerende opnår kompetencer til at forstå, udføre, tolke og præsentere de statistiske metoder. De studerendes evne til at anvende og formidle metoderne i praksis sættes i første række, men ofte vil en kompetent anvendelse af en metode kræve kendskab til teknikken bagved, hvorfor vi ikke viger tilbage for lidt matematik i ny og næ.
Det vil til undervisningsstart forelægge et endeligt udkast til
pensum, som vil blive justeret alt efter de studerendes faglige
interesser. Pensum vil primært bestå af en eller flere lærebøger i
kvantitative teknikker, undervisningsnoter udformet af underviseren
samt empiriske artikler eller rapporter, der illustrerer, hvordan
teknikkerne kan bruges i praksis. Det endelig valg af empiriske
tekster fastlægges i samråd med de studerende.
Grundbøger og centrale økonometriske artikler:
- Gujarati, Damodar N. (2003): Basic Econometrics, New York:
McGraw-Hill
- Wooldridge, Jeffrey (2006): Introductory Econometrics: A Modern
Approach, Mason, OH: Thomson (hovedfokus på denne
bog)
- Winship, Cristopher & Stephen L. Morgan (1999): The
Estimation of Causal Effects from Observational Data. Annual Review
of Sociology
- Hariri, Jacob G. (2012): Kausal Inferens i Statskundskaben. Politica
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 79
- Forberedelse
- 168
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
- En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK12594U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
uge 44-50
- Skemagruppe
- Ligger i flere blokke
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere på www.polsci.ku.dk --> Uddannelser --> Åbent Universitet
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Bertel Teilfeldt Hansen (3-65776b436c6976316e7831676e)