ASTK12594U Seminar: Videregående statistik med STATA

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar: Advanced Applied Statistics with STATA

Kursusindhold

Metode er vores værktøj som samfundsvidenskabere. Vores metodiske viden hjælper os til at analysere sammenhænge i virkeligheden på en systematisk og valid måde. Dette seminar fokuserer specifikt på den kvantitative del af det metodiske univers. Vi anvender programmet Stata, der er meget udbredt, fleksibelt og hurtigt, men samtidig overskueligt at gå til uden særlige forudsætninger.

Seminaret forventes struktureret omkring følgende overskrifter (nogle vil tage mere end én undervisningsgang). 

  1. Introduktion til Stata
     
  2. Brush-up og mere dybdegående gennemgang af multivariat og bivariat regressionsanalyse fra grunduddannelsen - herunder regressionsforudsætninger 
     
  3. Introduktion til maximum likelihood-estimation med særligt fokus på anvendelse af logistisk regression (modeller med binære afghængige variable såsom krig vs. fred eller stemte ved sidste valg vs. stemte ikke ved sidste valg) 
     
  4. Panelmodeller (analyse af data med variation i tid og rum) - herunder særligt fixed effects- og difference-in-difference-modeller 
     
  5. Kausale teknikker (forskellige teknikker til at udlede kausalitet) - særligt instrumental variabel-regression og regression discontinuity designs 
     
  6. Præsentation af resultater fra en række forskellige modeller vha. grafer og tabeller 
     
  7. Basal programmering med Stata med fokus på datamanipulation og fremstilling


Under de enkelte punkter vil vi søge at tage problemstillinger op, som de studerende interesserer sig for eller har mødt i praksis. Hvis lejligheden byder sig, vil vi også bruge aktuelle undersøgelser, der bliver omtalt i medierne til at eksemplificere forskellige aspekter af en given metode. Såfremt det har interesse, vil underviseren også præsentere eget igangværende arbejde, som de studerende så får mulighed for at kritisere og bidrage til.

Kompetencebeskrivelse
Forståelse af kvantitative teknikker er en af de kompetencer, der hyppigst efterspørges i det offentlige såvel som i det private erhvervsliv. Dette gælder fx i ministerier, konsulentfirmaer og interesseorganisationer. Seminaret styrker de studerendes evne til at forstå og bruge disse teknikker. Evnen til selvstændig produktion, fortolkning og videreformidling af empirisk videnskab er ikke alene vigtigt for personer, der direkte skal arbejde med kvantitativt materiale, men også for den generalisten, der skal kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til rapporter og undersøgelser, der ofte er udformet med anvendelse af de teknikker, som gennemgås i seminaret. Seminaret vil ligeledes være særdeles nyttigt i forhold det videre studie - dels i forbindelse med øvrige, videregående metodefag og dels i forbindelse med specialet, som i mange tilfælde vil indeholde kvantitative komponenter.

Målbeskrivelser

Seminarets fokus er anvendelsesorienteret. Der vil lægges vægt på, at de studerende opnår kompetencer til at forstå, udføre, tolke og præsentere de statistiske metoder. De studerendes evne til at anvende og formidle metoderne i praksis sættes i første række, men ofte vil en kompetent anvendelse af en metode kræve kendskab til teknikken bagved, hvorfor vi ikke viger tilbage for lidt matematik i ny og næ.

Det vil til undervisningsstart forelægge et endeligt udkast til pensum, som vil blive justeret alt efter de studerendes faglige interesser. Pensum vil primært bestå af en eller flere lærebøger i kvantitative teknikker, undervisningsnoter udformet af underviseren samt empiriske artikler eller rapporter, der illustrerer, hvordan teknikkerne kan bruges i praksis. Det endelig valg af empiriske tekster fastlægges i samråd med de studerende. 

Grundbøger og centrale økonometriske artikler: 

  • Gujarati, Damodar N. (2003): Basic Econometrics, New York: McGraw-Hill 
     
  • Wooldridge, Jeffrey (2006): Introductory Econometrics: A Modern Approach, Mason, OH: Thomson (hovedfokus på denne bog
     
  • Winship, Cristopher & Stephen L. Morgan (1999): The Estimation of Causal Effects from Observational Data. Annual Review of Sociology 
     
  • Hariri, Jacob G. (2012): Kausal Inferens i Statskundskaben. Politica
De faglige forudsætninger er Metode II på grunduddannelsen. Faget vil lægge vægt på forståelsen af de statistiske metoder i højere grad end matematik, men en vis interesse for at arbejde med tal er en nødvendighed. Det er ikke nogen forudsætning, at de studerende har arbejdet med kvantitativ metode siden Metode II på grunduddannelsen.
Undervisningen er tilrettelagt med gennemgang af de statistiske metoder på holdet, hvorefter de studerende diskuterer de empiriske artikler i grupper. Kvantitativ metode læres bedste ved at bruge de forskellige metoder i praksis, og derfor vil undervisningen lægge stor vægt på, at de studerende selv arbejder med problemstillingerne. Efter hver undervisningsgang vil der forelægge miniøvelser, som de studerende arbejder selvstændigt med og derefter fremlægger for holdet den efterfølgende undervisningsgang. Seminaret afsluttes desuden med en større opgave, der analyserer en selvvalgt problemstilling.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel seminaropgave
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”