ASTK12589U Seminar: Projektledelse i organisationer

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar: Project management in organizations

Kursusindhold

Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre

  • Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
  • Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
  • Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
    • Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
  • Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
  • Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
  • Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
  • Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
  • Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
  • Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):

  • Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for organisationer
  • Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
  • Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
  • Diskutere betydningen af samt aspekter ved
  • Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
  • Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs. ledelse
  • Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
  • Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse
  • Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret

 

Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.

Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.

Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.

Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.

Bason, C.: Velfærdsinnovation, Børsens Forlag 2007 

Covey, S. 7 Gode Vaner, Schulzt Forlag, 2007 

Donnellon, A.; Leading Teams, Harvard Business School Press  2006 

Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006 

E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994 

Graversen et al: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004 

Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styring, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007 
  
Jensen, A.F.: Projektmennesket, Århus Universitetsforlag, 2009 

Jensen, A.F.: Projektsamfundet, Århus Universitetsforlag, 2010 

Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005 

Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001 

Kousholt, B.: Projektledelse - Teori og praksis, Nyt Teknisk Forlag, 2008 

Kummerow, M. J. Work Types - Understand your Work Personality, Business Plus, 1997 

Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist & Økonom forlag 2005 

Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006 

Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse 

Mintzberg, H. Structures in Fives - Designing effective organizations, Prentice Hall 1983 

Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009 

Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor, Universitetsforlaget 2004 

Somers, M.: Coaching at work, John Wiley & Sons Ltd, 2007 

Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, Hans Reitzels Forlag 2008

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab, især inden for forvaltning. Det forudsættes, at de studerende har grundlæggende færdigheder i brug af powerpoint og Excel
Undervisningen tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere ”projektlederens hovedudfordringer” særligt set i rammerne af organisationer. Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med rigtige organisationer.
Der sigtes på at afvikle 2-4 besøg hos større organisationer/​virksomheder undervejs i forløbet (eks. ReD Associates, COWI, Dansk Røde Kors, IO Interactive, Parti).

Der forventes at blive undervist 7 x 3 timer med afsluttende heldagsseminar, hvorefter der afleveres seminaropgave. Så længe retningslinjer i forhold til antal ord/normalsider overholdes må de studerende gerne aflevere seminaropgave som powerpoint præsentation (eller tilsvarende) inkl. Eks. Overvejelser, løsninger, budget, Gantt-chart, frivillig-drejebog, ressourcefordeling, ansvarsstruktur etc. på en konkret case.
Der afholdes heldagsseminar i Chr. Hansen Aud.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Faget afsluttes med en individuel seminaropgave.
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”