ASTK12585U SEMINAR: Ledelse: Offentlig ledelse i organisationsteoretisk kontekst

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

SEMIMAR: Public management in an Organisation Teory context

Kursusindhold

(del af specialisering i organisation og ledelse)
 

Kurset bygger videre på den grundlæggende introduktion til organisationsteori og offentlig ledelse, der er givet i faget national forvaltning på bachelor-delen.  På den baggrund udbygges forståelsen for offentlig ledelse, og en række ledelsestendenser behandles. Fagets sigte er at forbedre de studerendes kendskab til offentlig ledelse som felt samt forbedre deres analytiske og kritisk kompetence i relation til offentlig ledelse som fænomen. 

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  1. Beskrive de vigtigste vilkår, der gør sig gældende for ledelse i en offentlig kontekst,
  2. Præsentere hovedsynspunkter i organisationsteoretiske tilgange, og anvende disse til at analysere ledelse,
  3. Identificere og sammenligne forskellige betingelser for analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk i den diskuterede litteratur,
  4. Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder i analyse af relevant empirisk materiale,
  5. Kritisk analyserer fordele og ulemper ved de forskellige ledelsesmæssige tilgange, som de kommer til udtryk i litteraturen,
  6. Vurdere relevansen af de forskellige ledelsesmæssige anbefalinger, som de kommer til udtryk i litteraturen,
  7. Relatere uenigheder og udviklinger i de forskellige tilgange til udviklingen i forvaltnings- og organisationsstudier generelt,
  8. Reflektere over anvendelighed og implementerbarhed af de teoretiske anbefalinger, der gives i litteraturen. 

Hvad kan det bruges til?

1. Hvad kan der læres?

Faget giver værktøjer til at analysere ledelsesværktøjer for derigennem at opnå en bedre forståelse af fordele og ulemper ved et specifikt ledelsesværktøj. Udover en bedre forståelse for forskellige teoretiske tilgange sigter faget på at være anvendelsesorienteret. Forskellige teoretiske tilgange vil blive sat i spil i forhold til empirien og intentionen er derigennem at styrke de studerendes analytiske egenskaber. Dette understøttes endvidere ved et stærkt fokus på skriftlighed.  

2. Hvad kan faget bruges til?

Faget giver en bedre forståelse af offentlig ledelse og vil derfor være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge.

Faget vil undervejs inddrage metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af ledelse og vil i den sammenhæng kunne fungere forberedende til specialet.

Faget vil arbejde systematisk med de studerendes skriftlighed og dermed være relevant både for fremtidige akademiske projekter såvel som i erhvervsmæssig sammenhæng.

Litterturlisten bliver tilgængelig på hjemmesiden og på Absalon

Forvaltning og international forvaltning på grunduddannelsen
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning og studenterinddragelse. Faget afholdes som et seminar og der vil derfor blive lagt stor vægt på aktiv deltagelse. Aktiv deltagelse er en betingelse for at kunne gå til eksamen i faget. Der er mødepligt til undervisningen. Der vil i løbet af undervisningsperioden blive stillet et antal mindre opgaver, som alle skal bestås og som samlet vil blive karakterbedømt i slutningen af fagets forløb. Der lægges altså også stor vægt på skriftlighed i faget, og der vil blive arbejdet aktivt med de studerendes evner til at formidle komplekse ledelsesmæssige problemstillinger både til et publikum bestående af praktikere og akademikere. Der må påregnes to ugentlige afleveringer i de fleste uger. En aflevering til seminaret, der skal danne baggrund for feedback og diskussion og en endelig aflevering til den samlede portefølje. En samlet plan for afleveringsfrister forelægger ved semesterstart.

Faget udbydes som et intensivt forløb med gennemsnitligt fire timer om ugen over 7 uger. Faget er en del af specialiseringen i organisation og ledelse og udbydes så det tidsmæssigt og indholdsmæssigt er koordineret med faget Styring og Evaluering (v. Mads Kristiansen) og faget Organisation: Organisationsteori og offentlige organisationer (v. Caroline Grøn). Faget er åbent for alle, men da det er et seminar med 25 pladser, vil prioritet blive givet til studerende, der følger specialiseringen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fem opgaver, der løbende skal afleveres og som samlet gives en karakter ved fagets afslutning

Opgaverne skal udarbejdes individuelt
Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for seminaret.