ASTK12283U Udbud: Global miljøpolitik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: global enviornmental politics

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Kurset formål er at analysere globale miljøregimer inden for rammerne af international politisk teori.

Der vil være særlig fokus på klimaforhandlingerne dvs. de sidste 20 års forhandlinger og aftaler, der har ledt frem til den nye globale aftale, der forventes indgået i Paris i 2015, og klimaregimet vil blive kontrasteret og perspektiveret med andre globale miljøaftaler om nedbrydning af ozonlaget , syreregn, afskovning og biodiversitet.

Alternative teoretiske fortolkninger vil blive anvendt til analyse af de valgte miljøregimer dvs. neo-realismen (Tragedy of the Commons), neo-institutionalisme (Epistemic Communities), konstruktivisme (Sikkerhedsliggørelse af miljø- og klimadebatten), neo-marxism (Markedets betydning ’Greening of the economy’) og Global governance.

Indhold

Som udgangspunkt vil klimadebatten og de øvrige globale miljøregimers blive sat i relation til den globale miljødebat i FN belyst ved de globale FN topmøder i Stockholm (1972), Rio (1992), Johannesburg (2002) og Rio + 20 (2012).

Desuden vil der blive lagt særlig vægt på EU's rolle som global miljøaktør og i den forbindelse på EU's miljø og klimapolitik f.eks. kvotehandel.

Andre tværgående temaer vil være

  • Forholdet mellem USA og EU;
  • Nord- Syd debatten;
  • NGO’ers rolle;
  • Erhversvlivets rolle og
  • Global governance d.v.s. hvordan implementeres de globale miljøaftaler globalt, nationalt og lokalt.

 

Kompetencebeskrivelse

Faget bygger videre på instituttets øvrige undervisning i international politik.

Udbuddet giver en grundig indføring i klimaproblematikens mange aspekter og træner evnen til at analyser dem inden for rammerne af international politisk teori. Der opnås kompetencer, der er relvante i forhold til at forstå en aktuelle klimadebat. Desuden erhverves kompetancer, der er relevante for for arbejde både i og uden for miljøsektioren i Danmark og EU, i konsulent-brancen samt i intenationale organisationer, ngo’er mv.

Målbeskrivelser

Kurset vil lægge vægt på, at de studerende demonstrerer

  • Faktuel viden om klimadebattens historie set i relation til den globale miljødebat i FN generelt.
  • Evne til at analysere uvalgte cases dvs miljøregimer ved hjælp alternative IP teorier, teoretiske begreber og analytiske tilgange.     
  • Evne til at diskutere styrker og svagheder ved den valgte teori eller det valgte begrebsapparat.

Evne til at anvende det obligatoriske pensum

Andresen, Steinar; Elin L. Boasson and Geir H. Stokke, Kristian Rosendal, Regine Andersen and Lars Guldbradsen: (2012): International Environmental Agreements: An Introduction. Routledge.

Bretherton, Charlotte & John Vogler (2006): The European Union as a Global Actor. Routledge.

Bulkeley, Harriet, Liliana Andonova & Michele M. Betsill et al. (2014): Transnational Climate Change Governance. Cambridge.

Buzan, Barry, Ole Wæver and Japp de Wilde (1998): Security – a new framework for analysis. Boulder, Lynne Rienner Publishers.

Chasek, Pamela S and Lynn M. Wagner (2012): The Roads from Rio: Lessons Learned from Twenty Years of Multilateral Environmental Negotiations. Routledge.

Chasek, Pamela S, David L Downie and Janet Welsh Brown (2010): Global Environmental Politics, 6th ed. Westview Press.

Guldbrandsen, Lars H. (2014): Transnational Environmental Governance: The Emergence and Effects of the Certification of Forests and Fisheries. Edward Elgar.

Harris, Paul (2009): The Politics of Climate Change. London and New York.

Newell, Peter and Matthew Paterson (2010): Climate Capitalism. Global Warming and the Transformation of the Global Economy. Cambridge University Press.

Oberthür, Sebastian  & Marc Pallemaerts (2010):  The New Climate Policies of the European Union: Internal Legislation and Climate Diplomacy. VUB Press.

Robert, Timmons, and Bradley C. Parks (2006): A Climate of Injustice: Global Inequality, North-South Politics and Climate Policy. MIT Press.

 

Det obligatoriske pensum vil blive gennemgået i forelæsninger efterfulgt af gruppe- og
plenumdiskussioner. Studenteroplæg er velkomne som supplement hertil.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.