ASTK12278U UDBUD: Klimapolitik og kontroverser

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Climate change controversies

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

I såvel naturvidenskaberne som i socialvidenskaberne er der i dag enighed om, at vi lever i den antropocæne tidsalder, at vi befinder os i en geologisk epoke i hvilken vi som mennesker forandrer jorden igennem vores kollektive handlinger. Klimaforandringerne er en af konsekvenserne af menneskets indvirkning på kloden. Ved at zoome ind på en række kontroverser forbundet med klimaet vil vi i dette fag diskutere, hvad det betyder at leve i en verden under forandring, hvor klimaforandringerne er ved at bryde igennem både som et uomgængeligt faktum og som grundlag for forskelligartede konflikter.

 

Det bliver stadig mere åbenlyst, at vores sociale, tekniske og politiske verdener ikke kan forstås som adskilte fra naturen og miljøet. Samfund, teknologi, politik og videnskab har alle indvirkning på, og påvirkes af, klimaforandringerne, CO2-markeder, CO2-reduktionsmål, målsætninger for vedvarende energi, ressourceudvindingsprojekter og uforenelige krav om fortsat økonomisk vækst og mere bæredygtige samfund. Modsatrettede interesser ramler sammen, de oplagte løsninger er aldrig lige ved hånden, og kontroverserne hober sig op.

 

Dette kursus fokuserer på analysen af en række sociotekniske kontroverser relateret til klimaproblemet. Analysen af empiriske cases vil være en essentiel del af kurset, og teoretiske indsigter primært fra Science and Technology Studies-litteraturen (STS) relateret til forståelsen af klimaforandringerne og kontroversanalyse vil danne baggrund for den empiriske analyse. Kurset vil give den studerende en analytisk værktøjskasse til at udforske hvad der sker, når samfund, teknologi og miljøet/klimaet tørner sammen i klimakontroverser.

  1. Konceptualisering af klimaet: hvordan skal vi forstå de ’globale klimaforandringer’?

Gruppearbejde: Hvad er ’kontroverser’?

 

  1. Den sociale konstruktion af fakta + lynkursus i digitale metoder

Gruppearbejde: Klimaforandringer – fakta, fiktion og skepsis

 

  1. Aktør-netværksteori og kontroversanalyse

Gruppearbejde: Global Green Growth Institute og ideen om ’grøn vækst’

 

  1. Public engagement with science

Gruppearbejde: Ressourceudvinding - fracking i Nordjylland

 

  1. Energy publics – Issue publics

Gruppearbejde: Salget af Dong til Goldman Sachs

 

  1. NIMBY (Not In My BackYard) og politisk STS

Gruppearbejde: Udviklingen af vindmølleprojekter i Danmark

 

7. Opsamling og eksamensvejledning

 

Målbeskrivelser

Ved semestrets afslutning forventes det, at den studerende vil være i stand til følgende:

  • At anvende de analytiske værktøjer i analysen af klimakontroverser og vise forståelse for de mekanismer, der er på spil, når problemer bliver til kontroverser.
  • At analysere samspillet mellem videnskab og politik fra et empirisk-praktisk såvel som analytisk-teoretisk perspektiv.
  • At forstå og diskutere kompleksiteterne forbundet med klimaproblemet
  • At reflektere over og evaluere relevansen af teoretiske og metodiske ståsteder, valg og anvendelser.

 

Da faget ikke er et klimapolitisk introduktionskursus forventes det, at de studerende har et vist kendskab til området.
En blanding af forelæsninger og gæsteforelæsninger vil formidle teoretiske indsigter samt empiriske detaljer relateret til casestudierne/​kontroverserne. Det forventes, at de studerende møder velforberedte, at man har læst og deltager i klassediskussioner og gruppearbejde. I løbet af hele forløbet vil der lægges stor vægt på gruppearbejde. I gruppen vil man i udgangspunktet hver uge arbejde med en ny klimakontrovers, men der vil være fleksibilitet ift. at grupperne vil kunne komme med forslag til andre kontroverser er dem, der er oplistet herunder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 44,5
  • Forberedelse
  • 44,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 44,5
  • Øvelser
  • 44,5
  • I alt
  • 206,0
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.