ASTK12274U UDBUD: Finanspolitikkens politik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Political Finance Policy

Uddannelse
7,5 ECTS på KA-uddannelsen
10 ECTS på BA-uddannelsen
Kursusindhold

Den klassiske politolog Harold Lasswell er citeret at have sagt ” Politics is who gets what, when, and how”. I langt de fleste demokratiske lande er finanspolitikken rammen om den autoritative fordeling af materielle ressourcer. Imidlertid er der stor forskel imellem selv velhavende industrialiserede lande på hvordan finanspolitikken tager sig ud. Hvorfor har nogle lande offentlige udgifter svarende til omkring eller over 50 pct. af det samlede bruttonationalprodukt, mens andre lande bruger omkring 40 eller 30 pct. af bruttonationalproduktet? Hvorfor har nogle lande højere overførselsindkomster herunder arbejdsløshedsydelser end andre lande? Hvorfor har nogle lande næsten konstante underskud på deres statsfinanser, mens andre generelt kører med overskud, og hvilken rolle spiller politiske processer og institutioner i forhold til disse spørgsmål? I lyset af de europæiske og amerikanske gælds- og statsunderskudskriser er der også en gryende interesse i policykredse for hvilken rolle budgetinstitutioner, altså selve den måde finanspolitikken fastlægges og udformes på, spiller for især spørgsmålet om statsunderskud og statsgæld. Denne interesse falder desuden sammen med en nyere og voksende litteratur inden for statskundskab og politisk økonomi om netop disse spørgsmål.

I dette fag vil vi se på hvilken rolle politiske institutioner, politiske processer og budgetinstitutioner spiller i forhold til landes finanspolitik med en særlig vægt på deres effekt på statsunderskud og statsgæld. Derudover vil vi se på de politiske årsager til og konsekvenser af finanspolitiske konsolideringer. Tilgangen vil være komparativ med fokus på vestlige industrialiserede demokratier, primært europæiske og OECD-lande, men ikke-vestlige demokratier vil også blive inddraget.

Kompentencebeskrivelse:

Faget vil især være brugbart for studerende, der kommer til at arbejde med budgetter og finanspolitik i politiske organisationer hvad enten det er ministerier, kommuner eller regioner. Faget vil være særligt brugbart for de studerende, der kommer til arbejde med finanspolitiske eller økonomiske spørgsmål i internationale organisationer som EU og OECD. Faget vil desuden være brugbart for studerende, der kommer til arbejde i organisationer, for hvem finanspolitik er af interesse som public affairs afdelinger i virksomheder eller interesseorganisationer. 

Målbeskrivelser

Udbuddet vil sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at

  • Forstå og diskutere politiske institutioners rolle i forhold til landes grundlæggende finanspolitik med særlig fokus på statsunderskud og statsgæld.
  • Forklare og diskutere begrebet politiske budgetcykler.
  • Forklare og diskutere betydningen af forskellige budgetinstitutioner og deres sammenspil med generelle politiske institutioner på tværs af lande.
  • Diskutere de politiske elementer og konsekvenser i forhold til finanspolitiske konsolideringer. 

Vi vil i undervisningen bruge bogen: Fiscal Governance in Europe. Mark Hallerberg, Rolf Strauch & Jürgen von Hagen. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

Herudover vil litteraturen bestå af en lang række tidsskriftartikler, enkelte akademiske arbejdspapirer og links til onlinerapporter. 

Holdundervisning med diskussioner
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 80
  • Eksamensforberedelse
  • 8
  • Forberedelse
  • 6
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 84
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.