ASTK12251U Udbud: Masseadfærd - Sociologiske tilgange til massen og dens politiske rolle

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Crowd Behavior - Sociological Approaches to the Phenomenon of the Mass and its Role on Politics

Kursusindhold

Hvad har gadeoptøjerne i Ferguson, Missouri til fælles med finanskrisen, kærlighedslåse på Paris’ broer og amokløbet på Kählers jubilæumsvase fra Imerco? Svaret er: Masseadfærd.

Til trods for populære sociologiske teser om ”individualisering”, ”refleksivitet”, og ”rationalisering” manifesterer masseadfærd sig til stadighed i en mangfoldighed af sammenhænge – politiske som kulturelle og økonomiske; online som offline. Ja, faktisk er masseadfærd blevet udråbt som et konstitutivt træk ved det moderne samfund overhovedet. Paradoksalt er det derfor, at masseadfærd har været et forsømt barn i de sidste 100 års sociologi. Især når det tages med i betragtning, at interessen for og studiet af masseadfærd stod centralt i betragtelige dele af den tidlige sociologi.

Sammenfaldende med en aktuel revitalisering af denne masseteoretiske tradition, er det kursets ambition at lukke dette udskældte og forsømte barn ud af sociologiens skammekrog med henblik på at belyse masseteoriens fortsatte relevans for studiet af det sociale. Der er tale om et perspektiv, som bryder med mange af sociologiens velkendte teoretiske positioner. Således tilbyder det en alternativ fortolkningsramme for mange af de fænomener, både sociologien og politologien beskæftiger sig med.

Første del af kurset introducerer til klassiske masseteoretiske tekster; anden del zoomer ind på udvalgte masseteoretiske problemstillinger og sætter fokus på masseadfærd i en nutidig kontekst – herunder i relation til bl.a. vælgeradfærd, sociale medier og protestbevægelser.

 

Kurset er inddelt som følger:

 

1) Intro (gang nr 1)

2) Klassiske teorier om massen (gang nr 2-8)

3)  Masseadfærd i cyberspace (gang nr 9)

4) Individualiseret masseadfærd (gang nr 10)

5) Forholdet mellem individ og masse (gang nr 11)

6) Er massen rationel eller irrationel? (gang nr 12)

7) Masse og politik 1 (gang nr 13)

8) Masse og politik 2 (gang nr 14)

 

Kompetencebeskrivelse

 

Kurset giver den studerende et dybere og multifaceteret indblik i massens logik, som kan fungere som kritisk korrektiv til ofte ensidige fremstillinger af massen i såvel medierne som i den akademiske litteratur. I relation hertil er det kursets ambition at skærpe den studerendes forståelse af hvordan ubevidste, kropslige og emotionelle dynamikker gør sig gældende i interaktionen mellem mennesker på både godt og på ondt. Dette giver for det første den studerende evnen til at forklare tilsyneladende irrationelle aspekter af den sociale virkelighed sociologisk. For det andet får den studerende ikke bare en bevidsthed om massens destruktive, undertrykkende og anti-sociale sider, men også om den positive rolle massen kan spille i relation til demokrati, samfundsmæssig integration, innovation, socialt fremskridt m.m..

Endelig giver kurset den studerende en forståelse for de ikke-sproglige og ikke-kognitive dimensioner af politisk adfærd og kommunikation.

 

Kurset kan med fordel anvendes i relation til andre fag, der beskæftiger sig med bl.a.: vælgeradfærd, den politiske offentlighed, politisk kommunikation, politisk radikalisering, politisk protest, E-demokrati/folkeafstemninger, urbanisering, politisk vold, sociale medier, politiske symboler og æstetik, demokrati, nation building, etniske konflikter, revolutioner, integration, opinionsdannelse, m.m

Målbeskrivelser

Udbudets/seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

1)beskrive centrale træk ved, årsager til, og resultater af masseadfærd i forskellige sammenhænge sådan som de fremstilles i de forskellige masseteoretiske tekster, der præsenteres på kurset

2)Præsentere centrale problemstillinger i relation til forståelsen af masseadfærd

3)Identificere forskelle og ligheder mellem forskellige teoretiske tilgange til masseadfærd

4)Kritisk analysere styrker og svagheder ved forskellige teoretiske tilgange til masseadfærd

5)Vurdere gyldigheden og anvendeligheden af de teorier og empiriske undersøgelser af masseadfærd, der præsenteres på kurset. Dette kan bl.a. ske med udgangspunkt i selvvalgte cases fra dansk eller international sammenhæng

6)Relatere teorier om masseadfærd til andre sociologiske teoriretninger

7)Reflektere over hvorvidt og på hvilken måde sociologiske teorier om massen kan bruges til at undersøge og forstå særlige samfundsmæssige fænomener på en ny og mere frugtbar måde

 

Der vil til undervisningsstart foreligge et egentligt pensum. Pensumet vil under alle omstændigheder indeholde nogle af følgende titler eller uddrag derfra:

 

Andersen, Bjørn Schiermer (2013): ”Aura, Cult Value, and the Postmodern Crowd: A Durkheimian Reading of Walter Benjamin’s Artwork Essay”. I: Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2.

Andersen, Bjørn Schiermer (2012): ”Ornament og Fortrydelse: Et Essay om Socialitet og Materialitet”. I: Kritik, Vol 204

Borch, Christian; Knudsen, Britta Timm (2013): ”Postmodern Crowds: Re-investing Crowd Thinking”. I: Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2.

Borch, Christian: ”Massepsykologi: Individ, masse, magt og politik”. I: Socialpsykologi: En grundbog til et fag. Red: Michael Hviid Jacobsen; Erik Laursen; Jan Brødslev Olsen. København. Hans Reitzel

Canetti, Elias (1984): Crowds and Power.

Blackman, Lisa (2012): Immaterial Bodies. Sage

Durkheim, Émile (2001): The Elementary Forms of Religious Life. Oxford University Press.

Kracauer, Siegfried (1927): Massens Ornament

Laclau, Ernesto (2005): Populist Reason. Verso

Le Bon, Gustave (1895): The Crowd: The Study of the Popular Mind.

Mouffe, Chantal (2005): On the Political. Routledge

Müller, Jan-Werner (2011): Contesting Democracy. Yale University Press

Schnapp, Jeffrey; Tiews, Mathew (eds) (2005): Crowds. Stanford University Press

Stage, Carsten (2013): ”The Online Crowd: A Contradiction in Terms? On the Potentials of Gustave Le Bon’s Crowd Psychology in An Analysis of Affective Blogging”. I: Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, Vol 14, 2

Tarde, Gabriel (2009): The Laws of Imitation.

Tarde, Gabriel: The Opinion of the Crowd.

Forudsætningen for at kunne deltage i faget er kundskaber svarende til det sociologiske grundkursus i klassisk og moderne sociologisk teori på BA-delen.
Faget vil bestå af forelæsninger, studenteroplæg og evt. inddragelse af gæsteforelæsere. Studenteroplæggene har til formål at styrke de studerendes evne til at anvende fagets teori og vurdere gyldigheden/relevansen af den i forhold til konkrete eksempler og cases. De studerende har mulighed for selv at udvælge eksempler, problemstillinger og cases, som er af særlig interesse for dem – så længe disse kan relateres til og bruges som udgangspunkt for diskussion af fagets teoretiske indhold.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.