ASTK12248U Udbud: Diskursanalyse og international politik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: Discourse analysis an International Relations Theory

Kursusindhold

Sprogets betydning for udenrigs- og sikkerhedspolitik har været på dagsordnen siden slutningen af 1980erne, hvor poststrukturalisterne som de første brugte diskursbegrebet til at vise at repræsentationer af lande, folk, steder og konflikter er afgørende for det politiske handlingsrum. Op gennem 1990’erne fik den sproglige tilgang yderligere slagkraft - kritisk konstruktivisme, Københavnerskolen og feminismen var nogle af de tilgange, som på forskellig vis tog teoretisk udgangspunkt i talehandlinger, narrativer, metaforer, retorik og diskurs. I løbet af de seneste 10 år er der opstået en stigende interesse for at koble diskursanalysen til studiet af billeder.

Udbuddet vil gennemgå de væsentligste diskursive tilgange i IP-disciplinen. Hovedvægten lægges på den poststrukturalistiske tilgang, som historisk har været dominerende med forfattere som David Campbell og Cynthia Weber, men vi vil også se på kritisk konstruktivisme, f.eks. Jutta Weldes og Karin Fierke. Udbuddet kombinerer gennemgang af teoretiske antagelse med diskussion af hvordan teorien anvendes, herunder de konkrete metodiske principper som knytter sig til diskursanalyse.

 

Målbeskrivelser

At få en viden om, hvordan diskursive tilgange kommer ind i IP-disciplinen, om ligheder og forskelle hos diskursive IP-perspektiver, og om de væsentligste kritikker af diskursanalyse; at blive i stand til at anvende diskursanalyse på udenrigs- og sikkerhedspolitiske forhold.

Lene Hansen, Security as Practice: Discourse Analysis and the Bosnian War,London: Routledge, 2006.

 
Stefan Titscher, Michael Meyer, Ruth Wodak, and Eva Vetter (red), Methods of Text and Discourse Analysis, London: Sage, 2000
 
Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, Hegemony & Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics,London: Verso, 1985.
 
Ruth Wodak and Michael Meyer (red), Methods of Critical Discourse Analysis,London: Sage, 2001.
 
Thomas Dietz and Antje Wiener (red) European Integration Theory,Oxford: Oxford University Press, 2004.
 
Steve Smith, Amelia Hadfield and Tim Dunne (red) Foreign Policy: Theories, Actors, Cases, 2nd edition,Oxford: Oxford University Press, 2012.
 
Lene Hansen and Ole Wæver (red) European Integration and National Identity: The Challenge of the Nordic States,London: Routledge, 2002.
 
David Campbell, Writing Security: United States Foreign Policy and the Politics of Identity, Manchester: Manchester University Press, 1992 eller 1998.
 
Roxanne Lynn Doty, Imperial Encounters,Minneapolis:University ofMinnesota Press, 1996.
 
Cynthia Weber, Simulating Sovereignty: Intervention, the State and Symbolic Exchange, Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
 
Iver B. Neumann, Uses of the Other: ‘The East’ in European Identity Formation,Minneapolis:University ofMinnesota Press, 1999.
 
Michael J. Shapiro, The Politics of Representation: Writing Practices in Biography, Photography, and Policy Analysis,Madison,WI:University ofWisconsin Press, 1988.
 
David Campbell, National Deconstruction: Violence, Identity and Justice in Bosnia,Minneapolis:University ofMinnesota Press, 1998.
 
James Der Derian and Michael J. Shapiro, International/​Intertextual Relations: Postmodern Readings of World Politics,Lexington,MA:Lexington Books, 1989.
 
Emanuel Adler & Vincent Pouliot, International Practices,Cambridge:CambridgeUniversity Press, 2011

Jutta Weldes, Constructing National Interests: The United States and the Cuban Missile Crisis,Minneapolis:University ofMinnesota Press, 1999.

Michel Foucault: The Archaeology of Knowledge, London: Tavistock Publications, 1972.

Der vil komme en færdig pensumliste inden semesterstart på kursets Absalonside 

Grunduddannelse i Statskundskab. Tidligere arbejde med sikkerhedsstudier og/eller diskursanalyse en fordel, men ingen forudsætning.
Udbud. Udbuddet vil bestå af en kombination af forelæsninger, studenteroplæg, gruppediskussioner, og selvstændigt arbejde med cases.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.