ASTK12247U Udbud: Global politik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course: global politics

Kursusindhold

Indenfor teorier om internationale relationer er der en del nye udviklinger som tilsyneladende peger i forskellig retning. Kurset Global Politik præsenteres nogle af disse nye udviklinger i en ramme som kan danne grundlaget for konkrete studier indenfor global politik. På den ene side fremstilles de nyeste teoriudviklinger i rammen af det nye paradigme vi kalder Global Politik. Grundbogen er Andrew Heywood: Global Politics fra 2014. På den anden side fokuseres der på at angive analyseværktøjer i reference til teorierne som kan danne grundlag for valg af case til synopsis. I kurset præsenteres et helhedssyn i reference til traditionen fra International Politik. Der gennemgås teorier af Daniel H. Dudney, Buzan & Wæver, Stephen D. Krasner, Thomas J. Volgy, Barnett & Duval, Philip Bobbitt og andre.

I første del af kurset gennemgås de centrale institutioner som regulerer forholdet mellem stater: diplomati, suverænitet, krig og magtbalance, hvorefter teorierne samles i et helhedsperspektiv og bringes til anvendelse på cases. Også i teorigennemgangen vil der være fokus på at fremstille teorierne i henhold til forskellige cases og konkrete eksempler. I den anden del af kurset fokuseres på at forberede eksamen og lave synopser. Det vigtige er her hvordan vi arbejder os frem til en problemformulering i de individuelle synopser og hvordan vi konkret organiserer studiet af global politik i henhold til den problemformulering. Det er alfa og omega for en god synopsis at den analyse man fremlægger er foretaget i relation til en klar og gennemsigtig problemformulering som afgrænser, fokuserer og styrer analysearbejdet og forbereder deltageren til at kunne fremlægge synopsis klart og afgrænset som baggrund for eksamination. Kurset fokuserer på at deltagerne lærer fagets centrale begreber og lærer at kunne forberede en analyse af en konkret problemstilling indenfor feltet. Der må forventes en blanding af forelæsninger over teorierne, undervisning med små gruppediskussioner og feedback på deltagernes synopser.    
 

Kursusplan

Intro

1. Kursusplan og forventningsafstemning

Del 1  Global Politik Teori  

2. Global Politik og International Politik

3. Hvordan går vi til den geo-politiske analyse?  

Case: Rusland, indflydelssfære og magtprojektion

4. Diplomati  

Case: Supermagten og styrkeforholdet mellem de større magter.

5.  Magtbalance                                                                                                                                  

Case: FN systemets opkomst og dets mulighed for at udvikle sig til et globalt politisk system

6. Suverænitet                

Case: Libyen – R2P og Kapitel VII mandatet

7. Staters stabilitet i globalt perspektiv

Case: Statsbygning som globalt politisk instrument

8. Global Polity Teorien

Case: Den nye verdensordens opkomst og tilstand 

9. Opadstigende magter og deres strategier

Case: Brasilien og Indien som eksempler på regionale magter med stormagtspotentiale

Del 2  Synopsisskrivning og Operationalisering af studier i Global Politik

10. Ideer til synopsis

11. Problemformulering og Problemstillinger

12. Akseformation

Case: Kina vs. USA 

13. Krige og konflikter                                                                              

Case: Den syriske Borgerkrig og dens lokale, regionale og globale konsekvenser

          

14. Seminar I

 

Målbeskrivelser

Følger senere

Alexander Wendt: Social Theory of International Politics, Cambridge, 1999, p. 246 - 312 + Daniel H. Duedney: Bounding Power, kapitel 1

Daniel H. Duedney: Bounding Power, Princeton University Press, 2007, kapitel 2 + Carl Schmitt: Nomos of the Earth (1950): 1st Corrollary

Thomas J. Volgy (ed.): Major powers and the quest for status in international politics, N.Y., 2011, p. 1 - 55  

Barnett and Duvall: Power and Global Governance, Cambridge University Press, N. Y., 2005, p. 1 – 22

Stephen D. Krasner: Problematic Sovereignty in Stephen. D. Krasner (ed.): Problematic Sovereignty, Columbia University Press, N.Y., 2001, p. 1-23 + UN Charter chapter I, VI, VII & VIII + Bardo Fassbender: The United Nations Charter as the Constitution of the International Community, Martinus Nijhoff, Leiden/Boston, 2009, p. 77-115

Chandler: Statebuilding and Intervention, Routledge 2009, p. 1-41

G. John Ikenberry: Liberal Order & Imperial Ambition, Polity press, Cambridge, 2006, p. 1 – 171

Thomas J. Volgy (ed.): Major powers and the quest for status in international politics, N.Y., 2011, p. 131 -236  

Philip Bobbitt: Terror and Consent, Allen Lane, 2008, p. 452 – 483

Ole Wæver & Barry Buzan: Regions and Powers, p. 1 – 86

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.