ASOK05424U Kvalitativ metode og analyse indenfor socialkonstruktivistisk tænkning - lukket for yderligere tilmeldinger

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Qualitative method and analysis in the frame of social constructionism - lukket for yderligere tilmeldinger

Uddannelse
Samfundsvidenskabelige Metodefag
Kursusindhold

Formålet med kurset er at videreudvikle de studerendes kompetencer indenfor socialkonstruktivistisk metode.

Kurset tager et poststrukturalistisk afsæt og retter fokus mod, hvordan vi kan studere fællesskaber fx på arbejdspladsen, i familien, blandt minoriteter eller andetsteds ved at generere viden om og analyse af interpersonelle relationer. Grundtesen er, at forståelse af menneskelig tilblivelse og udvikling må forstås gennem sproglig praksis (verbal såvel som nonverbal) i og omkring fælleskaber.

Således vil der på kurset blive arbejdet med analyse af selvtilvejebragt empiri, herunder interview, fokusgrupper og naturligt forekommet materiale, fx dokumenter som bør indsamles på en sådan måde, at det er anvendeligt til dekonstruktion af sproglig praksis.

På kurset fokuseres på socialkonstruktivistisk teori og diskursanalyse, herunder diskursteori (Foucault, Laclau og Mouffe) kritisk diskursanalyse (Fairclough), og socialpsykologisk diskursanalyse (Potter, Gergen og Wetherell). Formålet er, at de studerende bliver i stand til at anvende analysetilgangene i praksis, hvorfor kurset vil inkludere praktiske øvelser og opgaver, så de studerende ikke blot bliver vidende, men også handlingskompetente.

 

Beskrivelse af de enkelte kursusgange

Kurset afvikles som 3 timers undervisning af 9 gange, hvor sidste undervisningsgang udvides til 4 timer.

 

1. Undervisningsgang

Introduktion til det socialkonstruktivistiske teorilandskab og dets vidensskabsteoretiske afsæt.

 

2-7. Undervisningsgang

Gennemgår og diskuterer diskursteori og -analyse via underviseroplæg og individuelle og gruppeøvelser

 

Efter 7 undervisningsgang indlægges en undervisningspause på 2 uger, hvori de studerende alene eller i grupper indsamler empiri ved metoder, der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning

 

8. Undervisningsgang

De studerende arbejde i grupper med at formulere et forsknings- og analyse design af den egen tilvejebragte empiri med hjælp fra underviser.

 

9. Undervisningsgang

De studerende videndeler med hinanden om det stykke metodiske arbejde de har gennemført og det analytiske arbejde de påtænker at gennemføre til eksamensopgaven via en open-space proces faciliteret af underviser.

Målbeskrivelser

Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus er i stand til at

- Begribe og operationalisere socialkonstruktivistisk teori, herunder metateori

- Indsamle empiri ved metoder der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning

- Selvstændigt at kunne gennemføre diskursanalyse

- Forholde sig refleksivt til eget metodisk arbejde og teoretisk tænkning indenfor rammen af den socialkonstruktivistiske videnskabsteori

Kompendium samt bogen

Andersen, Niels Åkerstrøm: Diskursive analysestrategier, 1999, Nyt fra Samfundsvidenskaberne

Undervisningen tilrettelægges således, at der opnås mest mulig deltagerinvolvering via eksemplarisk læring og aktionslæring. Det betyder i praksis, at undervisningen vekselvirker mellem underviseroplæg og deltageroplæg med konkrete eksempler som omdrejningspunkt.

Kurset afvikles som 3 timers undervisning af 9 ugentlige gange, hvor sidste undervisningsgang udvides til 4 timer.

Der indlægges en undervisningsfri periode mellem 7 og 8 undervisningsgang, hvor de studerende arbejder med egne eksamensopgaver individuelt eller i grupper.


Herudover indgår individuelle øvelser og i grupper faciliteret af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis. Læring betragtes som en social proces, der bør faciliteres af underviser gennem tilpas forstyrrelse af de studerende.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​​/​​​samf-it.ku.dk/​​​stud/​​​programmer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Den skriftlige opgave kan enten udarbejdes individuelt eller i gruppe.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen