ASOK05336U Tænketanke og internationale vidensorganisationer. Hvordan idéer udbredes – sociologiske perspektiver
Think tanks and international knowledge organizations. How Ideas Travel – sociological perspectives
- gang: Overbliksforelæsning
- gang: Forelæsning: Ideers spredning: Den neo-institutionelle tradition I – de studerende sættes i gang med at forberede ”deres” organisationer til kursusgangene 12 og 13.
- gang: Forelæsning: Ideers spredning II: Den neo-institutionelle tradition I. Konkurrencestaten.
- gang : forelæsning: Institutioner og globalisering I: Foucault og Bourdieu-inspirationen. Neo-liberalisme.
- gang: I: Foucault og Bourdieu-inspirationen II: transnationale professioner.
- Viden og praksis I: Policyantropologien
- Viden og praksis II: Gæsteforelæsning: AnneMarie Mol .
- STS-traditionen: Hybrid institutions; performativitetsteorien; ”publics”
- Afløsningsopgave (paper med feedback: opgave stillet af underviser)
- Viden og praksis III: OECD som case
- Gæsteforelæsning Peter Abrahamson
- Institutioner og tænketanke: Studenteroplæg med opponering
- Institutioner og tænketanke: Studenteroplæg med opponering
- Afsluttende gang. Opsamlende
Formålet med dette temakursus er at stille skarpt på tænketanke og internationale vidensorganisationers betydning for ideers spredning, og at præsentere kursusdeltagerne for forskellige teoretiske og metodiske perspektiver på hvordan ’idéer’ spredes. Efter endt kursusforløb vil de studerende have viden om såvel den ny-institutionelle teoritradition og alternative - sociologiske teoretiske perspektiver (den praktiske vending, transnationale professionsstudier, policy-antropologien, globale institutionelle etnografier, hybride vidensorganisationer m.m.), samt færdigheder i at anlægge analytiske perspektiver på konkrete organisationer. Dertil kommer viden om vigtige danske og internationale vidensorganisationer som blandt andet IPCC, OECD, de danske økonomiske råd m.m. Der vil i kurset både lægges vægt på at styrke de studerendes kompetencer indenfor research, mundtlig præsentation og akademisk skriftlighed. Sidstnævnte gennem obligatorisk midtvejsopgave med individuel feedback.
Der udarbejdes et kompendium.
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http://samf-it.ku.dk/stud/programmer/
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 123,5
- Eksamensforberedelse
- 123,5
- Forelæsninger
- 28
- I alt
- 275,0
Ansøgningsperioden for efterårskurserne er 15. maj 2014 - 1.
juni 2014.
Tilmelding
som meritstuderende; læs mere her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvarGruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer er tilgængelige på intranettet
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringOmfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK05336U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere om Åbent Universitet og priser her.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Signe Pedersen (4-7a68756b477a68746d35727c356b72)
Undervisere
Maria Duclos Lindstrøm, mli@soc.ku.dk, 22 52 81 71