ASOB05040U Det danske samfund i sociologisk perspektiv II

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Danish society in a sociological perspective II

Uddannelse
BA, Sociologi, 2. semester
Kursusindhold

I andet semester fokuseres der på en række overordnede og centrale problemstillinger i og udfordringer for det danske samfund. Disse belyses både i forhold til de enkelte individers og familiers levekår og i forhold til institutionelle forandringer og politiske tiltag.

Andet semester starter med at lokalisere nogle af de fænomener, der er forbundet med det såkaldte ”risikosamfund”. Risikosamfundet indebærer ikke nødvendigvis, at samfundet generelt er blevet farligere at leve i end tidligere, men snarere at opmærksomheden på og håndteringen af forskellige risici på afgørende vis præger både folks dagligdag og samfundsudviklingen generelt. Det er dog en anden type risici, vi står overfor i dag end tidligere, idet de er samfundsskabte og i visse tilfælde uoprettelige. Der fokuseres dog primært på ”nye sociale risici” (bl.a. som følge af individualiseringen og nye familieformer) og ikke så meget på temaer som fx global opvarmning. Herefter følger en række centrale områder eller temaer i det danske samfund: 1) Boligforhold – herunder livsforløb og boligmobilitet og socialt udsatte boligområder. Boligen og boligforholdene er vigtige for vores levekår og livskvalitet, da det meste af vores tid i dagligdagen tilbringes i boligen. 2) Familieforholdene og den demografiske udvikling: hvilken betydning har ændringer i familien og de demografiske forhold (bl.a. flere ældre og færre unge) for både vores hverdagsliv og for fordelingsforhold og forsørgerbyrde i det danske samfund. 3) Sundhed, sygdom og dødelighed – herunder hvilke forhold der har indflydelse herpå. Gennemsnitslevealderen har været stigende, men samtidig er der politisk stadig større fokus på individuel sundhedsadfærd (rygning, kost og motion), og der er en stigende kløft i sundhedstilstanden i forskellige dele af befolkningen. 4) Hvilke sociale differentieringer eller opdelinger i befolkningen – fx med hensyn til køn, alder, etnicitet og klasse – er aktuelt centrale, og hvilke giver anledning til konflikt og/eller politiske tiltag i det danske samfund. I forlængelse heraf og i lyset af kurset som helhed afsluttes andet semester med at fokusere på ”sammenhængskraften” i det danske samfund i dag: hvad binder samfundet sammen, og hvilke forhold truer eventuelt med at splitte det?

Målbeskrivelser

Faget omfatter en gennemgang af karakteristika ved det danske samfunds struktur og virkemåde og dets institutioner i et sociologisk perspektiv.

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende gennem en introduktion til konkrete sociologiske undersøgelser opnår en grundlæggende forståelse af samspillet mellem teori og empiri i sociologisk forskning, opnår et bredt kendskab til det danske samfunds vigtigste institutioner, udvikler evnen til sociologisk refleksion og opnår færdigheder i formulering af problemstillinger vedrørende forhold i det danske samfund.

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:

• formulere en afgrænset og præcis problemstilling i relation til et udvalgt tema
• strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af det udvalgte tema og i overensstemmelse med den præciserede problemstilling
• inddrage relevant litteratur, både hvad angår væsentlige begreber, sociologisk teori og empirisk dokumentation
• inddrage supplerende litteratur, hvis problemstillingen inviterer hertil
• beskrive historiske og aktuelle træk ved det udvalgte tema
• anvende sociologiske begreber og teorier relevante for den præciserede problemstilling – herunder eventuel inddragelse af konkurrerende begreber og teorier
• gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen.

Kompendium.

Pensum: DDS I + II: ca. 800 sider.

Holdundervisning og øvelsestimer
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​​/​​samf-it.ku.dk/​​stud/​​programmer/​​
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 121
  • Forberedelse
  • 122
  • Forelæsninger
  • 16
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Integreret projektopgave i fagene Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv IIog Kvantitative Metoder ved udgangen af 2. semester. Projektopgaven kan udarbejdes individuelt eller i grupper. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Projektopgaven må maximalt fylde 20 sider á 2400 tegn inklusiv tabelmateriale (eventuelt yderligere tabelmateriale i bilag). Ved gruppebesvarelser tillægges 10 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Projektrapporten bedømmes med karakter efter 7-trins-skalaen for hvert af fagene. Intern censur.

Meritstuderende:
Det tillades, at meritstuderende kan aflægge eksamen kun i Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv II (dvs. som ikke-integreret projektopgave).
Disse meritstuderende har muligheden for at udarbejde opgaven individuelt eller i grupper med andre meritstuderende, som ligeledes kun aflægger eksamen i Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv II.
Krav til indstilling til eksamen
Aflæggelse af eksamen i Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv II forudsætter bestået eksamen i Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv I.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Aflæggelse af eksamen i Det Danske Samfund i Sociologisk Perspektiv II forudsætter bestået eksamen i Det Danske Samfund. Se nærmere bestemmelser vedrørende eksamen i Eksamensvejledningen for fagene.