ASOA05058U Forretningsstrategier - udvikling og implementering - NB Kurset er overtegnet og lukket for tilmelding.

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Business Strategies - Development and Implementation - Please note that this course is closed for further registrations

Uddannelse
BA+KA Valgfag, Sociologi
Kursusindhold

Kurset vil give studerende (sociologi-, antropologi- og andre SAMF-studerende) værktøjer og metoder til at analysere og forbedre virksomheder og organisationers performance og konkurrenceevne i en dynamisk og kompleks omverden. Desuden opnår den studerende indsigt og færdigheder i udvikling af strategiske initiativer og evnen til kritisk vurdering og udvikling af private virksomheder og NGO’ers planer og mål.

Kurset tager udgangspunkt i den strategiske marketingplanlægningsproces hvor valget, udformningen og gennemførelse af forretningsstrategier dels er baseret på forståelse af virksomhedens egne kompetencer og ressourcer og dels på analyse af dens eksterne omgivelser. I forhold til  virksomhedens egne ressourcer sættes der fokus på virksomhedens mission, kultur, værdier, interessenter, forretningsområder, relationer og netværk samt de styrker og svagheder, der definerer dens strategiske muligheder. I forbindelse med de eksterne faktorer introduceres en række modeller og redskaber til analyse af omverden, industri og konkurrenceforhold samt markedskultur, herunder distributionsstrukturer. Koblingen af de internt og eksternt rettede forhold vil danne udgangspunkt for opstilling og valg af strategiske alternativer, parameteranvendelse, implementering og kontrol.

Kurset lægger særlig vægt på koblingen af teoretiske begreber og modeller til strategisk virksomhedsudvikling og planlægning i praksis. Evnen til at foretage analyser, planlægge og træffe beslutninger indøves igennem præsentation og diskussion af virksomhedscases med inddragelse af sociologiske aspekter. Afslutningsvis i kurset, reflekteres der over strategitænkning inden for marketingfeltet, herunder hvordan den kan bidrage til effektivitet, fleksibilitet, innovation og organisationers læring.

 

Udbytte:

  • Evnen til at løse opgaver ud fra et bredere helhedsperspektiv
  • Modeller og redskaber til analyse af omverden, industri og konkurrenceforhold samt markedskultur
  • Viden om, hvordan en virksomhed agerer ud fra en forretningsmodel
  • Værktøjer til at forbedre virksomhedens performance og konkurrenceevne
  • Strategiske indsigt og forståelse
  • I stand til at afdække virksomhedens behov
Målbeskrivelser

Formålet med valgfaget forretnings strategier er at styrke de studerendes forståelse for virksomheders strategi processer, og hvordan organisationer kan udvikle og opnå konkurrencemæssige fordele. Den studerende vil få overblik og indsigt i virksomhedens eksterne miljø og interne kompetencer og ressourcer og forretningsmodeller. Efter gennemført valgfag vil den studerende kunne danne kobling mellem teori og praksis og anvende strategiske værktøjer til at løse strategiske udfordringer i en privat virksomhed, NGO og offentlig organisation.

Der tilstræbes at valgfaget giver de studerende indsigt i sammenhængen mellem virksomheders forretningsmodeller- strategier og planlægning og ønskede udvikling. De studerende skal sættes i stand til at redegøre for aktiviteter og processer, der indgår i udviklingen og gennemførslen af strategier og planer og foretage analyser af organisationers omgivelser, markedssituation, kompetencer og ressourcer som led i den strategisk planlægning og udvikling.

Der lægges vægt på at udvikle de studerendes evne til kritisk at vurdere de tilgange til strategi, der ligger til grund for strategisk virksomhedsudvikling i teori og praksis. Undervisningen tager udgangspunkt i teorier, modeller og koncepter vedrørende strategi samt case studier af danske og internationale  virksomheder.

Pensumstørrelse ca. 800 sider. Pensummet vil blive sammensat af artikler, teorier og modeller fra bøger m.v., som kan erhverves i form af et kompendium. Undervisningen vil foregå ved hjælp af whiteboard og PowerPoint, der vil blive brugt i større udstrækning i forelæsningerne.

Forudsætning for kurset: Kendskab til en statistikpakke (f.eks. SPSS). Det er altså en forudsætning, at du tidligere har arbejdet med grundlæggende statistik og har prøvet at omkode variable, aflæst tabeller og simple outputs mm.. Undervisningen vil foregå i STATA, men underviserne kan også assistere i SPSS/SAS og måske R, hvis det er relevant.
Undervisningen vil blive et mix af forelæsninger, klassediskussioner relateret til virksomheds cases og dagligdags- virksomheds strategi situationer, øvelser i grupper og præsentationer i klassen.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Individuel/gruppe
Se detaljer for prøveform i studieordningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Individuel eksamen
Se detaljer for prøveform i studieordningen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel/gruppe
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på intranet.ku.dk. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside. Aflevering sker til eksamenskoordinatoren.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen