ASOA05053U Virksomhedssociologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Business Sociology

Uddannelse
BA + KA Valgfag
Kursusindhold

Kurset indgår det overordnede projekt på fakultetet (VIU – Viden i Udvikling), som har til hensigt at styrke broen mellem universitetsstuderende og små og mellemstore virksomheder (SMVer) indenfor såvel den private, men også indenfor den offentlige og frivillige sektor. Større organisationer vil dog også inddrages efter behov. I løbet af kurset vil der være tale om indrammende forelæsninger, der med udgangspunkt i forskellige typer af virksomheder vil lægge op til de studerendes arbejde med at kunne analysere en konkret virksomhedscase indenfor den private, offentlige eller frivillige sektor. På baggrund af den hidtil i studiet erhvervede viden om videnskabsteori og såvel kvalitative som kvantitative metoder, vil det være op til de studerende at arbejde med at udvikle et foreløbigt undersøgelsesdesign med henblik, som vil kunne danne udgangspunkt og inspiration for de studerendes bachelorprojekt på 6. semester. Udover denne inspiration kan kontakten til virksomhederne indenfor de tre sektorer også ses som en mulighed for mere konkret at få stillet en opgave, som en virksomhed kunne tænke sig at få belyst via en analyse udarbejdet i form af en bacheloropgave.

Målbeskrivelser

Formålet med undervisningen er at styrke de studerendes færdigheder i forhold til at kunne designe, gennemføre og vurdere kvaliteten af en kvalitativ og/eller en kvantitativ undersøgelse af en virksomhed, som kunne danne udgangspunkt for arbejdet med bacheloropgaven på 6. semester. Det er således målet at give de studerende mulighed for at kunne opstille et foreløbigt undersøgelsesdesign ved at arbejde med: a) én eller flere relevante videnskabsteoretiske positioner, b) en afgrænsning et konkret genstandsfelt, c) én eller flere kvalitative og kvantitative metoder og d) en kritisk stillingtagen til én eller en kombinationen af flere analysestrategier.

Pensum ca. 400 sider.
Pensumliste og læseplan udleveres første undervisningsgang.
Kompendium kan købes ved semesterstart hos Akademisk Boghandel på CSS, Øster Farimagsgade 5, bygning 7.

Hovedsagelig BA-studerende på 5. semester, men andre interesserede kan også deltage.
Forelæsninger med diskussion, virksomhedsbesøg på campus og eventuelt ’i marken’ (ca. 2/3 af undervisningen). I løbet af kurset vil de studerende blive opmuntret til at anvende sociologisk teori og sociologisk metode på udvalgte private, offentlige og frivillige organisationer efter eget ønske.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Organistion, ledelse og arbejde

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​/​samf-it.ku.dk/​stud/​programmer/​
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
10 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Aktiv deltagelse i form af oplæg på kurset, samt beskrivelser af forslag til undersøgelsesdesign af en given virksomhed (op til 15 sider á 2400 tegn). Ved gruppebesvarelse tillægges ca. 10 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmelse
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen