APSK05047U Valgfag: Social udviklings- og integrationspsykologi - forelæsningsrække

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Elective course: Community Psychology - lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Fagområdet Social udviklings- og integrationspsykologi (SUI) beskæftiger sig overordnet med psykologisk intervention i sociale og kulturelle relationer. Et centralt emne er forholdet mellem den enkeltes udvikling af personlighed og sociale og kulturelle forhold. I modulet introduceres klassifikations- og dokumentationssystemer, deres fremstilling, håndtering og betydning for udredning og intervention, som de fremtræder i psykosociale og pædagogiske interventioner, samt evalueringstrategier- og principper for kvalitetsudvikling af sociale, kulturelle og personlige processer, metoder og procedurer. Endelig behandles psykologens funktion i institutionelle, sociale og kulturelle processer herunder etiske forholdemåder, som forskellige forståelses- og interventionsformer fordrer i den konkrete praksis, samt juridiske forhold vedrørende arbejde med klient/brugere.

Formålet med undervisningen i Social udviklings- og integrationspsykologi er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden om individets udvikling og integration på grundlag af sociale, kulturelle og samfundsmæssige betingelser og muligheder.

Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

Målbeskrivelser

Den studerende kan ved afslutning af forelæsningsrækken:

  • Redegøre for centrale elementer ved teorier, begreber, empiri og interventionsformer, der er særligt relevante til at belyse et inden for fagområdet givet emne eller en problemstilling.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem de relevante teorier, begreber, empiri og interventionsformer.
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplariske udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsperspektiver).

Forelæsningerne sikrer en bred introduktion til feltet. Det forventes af de studerende, at de forbereder sig gennem litteraturstudier. Anbefalinger gives i semesterets forelæsningsplan.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • I alt
  • 12
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Link til eksamensplan
Reeksamen
November/April????
Kriterier for bedømmelse