APSK05026U Psykologisk testning

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Psychological Testing

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Psykologisk testning indgår i mange psykologiske discipliner og delområder på den ene eller anden måde. Ofte indgår testning som en del af et større udrednings- eller vurderingsforløb, men der kan også være tale om enkeltstående testning. Viden om hvad en psykologisk test er, psykologisk tests opbygning og centrale forhold omkring deres anvendelse, viden om konkrete test og færdigheder i forhold til psykologens forskellige roller i forbindelse med testning, er således centrale psykologkompetencer.

Formålet med modulet er således, at den studerende opnår forståelse af grundlæggende teori om psykologisk testning, at introducere den studerende til en række konkrete psykologiske test samt at give den studerende mulighed for at øve forskellige aspekter af ”det at teste”.

Indholdsmæssigt er modulet fokuseret på grundlæggende begreber og principper indenfor klassisk og moderne test-teori, konstruktion, administration og fortolkning af psykologiske tests, samt væsentlige forhold omkring selve det at teste i forskellige sammenhænge. Desuden introducerer modulet en bred vifte af tests på et generelt plan samt et mindre antal test på et mere deltaljeret plan og øvelsesorienteret plan.

Målbeskrivelser

Del I: Forelæsninger

Ved afslutning af modulet kan den studerende:

  • Identificere og beskrive psykologiske test mht. formål og målgruppe, opbygning, administration, scoring og tolkning af resultater, mv.
  • Redegøre for centrale testmæssige og psykometriske begreber samt testteoretiske retninger.
  • Indhente relevant information og anvende denne til at vurdere kvaliteten af psykologiske test i forhold til anvendelse, herunder validitet, reliabilitet.
  • Identificere og analysere relevante problemstillinger i forbindelse med vurdering af psykologiske tests med hensyn til kvalitet, anvendelsesmuligheder og -begrænsninger samt relevans i forhold til formål.
  • Diskutere forhold af betydning for anvendelse og fortolkning af psykologiske test generelt, i forhold til særlige grupper af test-tagere og i forhold til forskellige typer af test og testnings-metoder.
  • Score psykologiske test og fortolke resultaterne.

 

Del II: Demonstrationshold

Gennem fremmøde og aktiv deltagelse i de forskellige aktiviteter på testdemonstrationshold, prøver den studerende at være i rollen som test-tager, test-administrator og observatør og opnår hermed øvelse i at kunne:

  • Udføre forskellige dele af test-administrations-, scorings-, fortolknings- og feedback-processerne i forbindelse med forskellige test/del-test, herunder kognitive, personligheds test.
  • Observere ovennævnte processer
  • Gennemføre test/del-test og modtage feedback

 

Den studerende vil desuden, som et resultat af deltagelsen, kunne beskrive konkrete kognitive og personligheds test.

Ingen særlige
Undervisningen består af forelæsninger (del I) og demonstrationshold (del II). I forelæsningerne arbejdes primært med teoretiske aspekter af psykologisk testning, eksemplificeret med konkrete test. På demonstrationsholdene arbejdes der primært praktisk med konkrete test.

- I forelæsningerne forventes aktiv deltagelse, samt at den studerende læser relevante dele af den emnemæssige pensumlitteratur samt orienterer sig i relevante dele af den test-specifikke pensumlitteratur.
- På demonstrationsholdene kræves aktiv deltagelse i de forskellige øvelsesaktiviteter, diskussioner, mv. samt at den studerende orienterer sig i relevante dele af den test-specifikke pensumlitteratur.
2014
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 26
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 56
Point
12,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 5 timer med opsyn.
Del I: Eksaminanden har 5 timer til sin rådighed og det samlede omfang af den skriftlige eksamensopgave er maksimalt 10 normalsider
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen i del I (forelæsnings-delen), at del II (demonstrationshold) bestås samme semester eller er bestået tidligere.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler til prøven.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar, maj/juni
Reeksamen
Februar, august
Kriterier for bedømmelse
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse med opsyn.
Del II: 75 % fremmøde og aktiv deltagelse på demonstrationshold i form af gruppe- og individuelle øvelser.
Krav til indstilling til eksamen
Del II (demonstrationshold) skal bestås samme semester eller forud for eksamen i del I (forelæsnings-delen), og er en forudsætning for deltagelse i eksamen i del I.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse