APSK05008U Klinisk psykologi - Praksishold

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Clinical Psychology - Practical training

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Den kliniske psykologi beskæftiger sig med problemstillinger vedrørende udvikling, udredning, intervention samt evaluering af intervention over for psykiske lidelser, herunder sundheds - og kulturpsykologiske problemstillinger.

Formålet med undervisningen i Klinisk psykologi er at give en videregående indføring i teori, forskning og praksisformer af relevans for det klinisk psykologiske forsknings- og praksisfelt. Der lægges særlig vægt på udredning af og intervention i forhold til psykiske lidelser, spændende fra normale livskriser til alvorlig psykopatologi.

Fagelementernes centrale temaer er psykologiske teorier om udvikling af psykopatologi, klinisk udredning af psykopatologiske tilstande ved brug af kliniske interview og test, interventionsmetoder til forebyggelse og behandling af psykisk lidelse samt evalueringsmetoder til vurdering af resultaterne af klinisk psykologiske interventioner. Undervisningen er baseret på empiriske forskningsresultater, såvel inden for psykopatologi som vedrørende intervention, som grundlag for klinisk praksis.

Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold efterår 2014:

Praksishold 1 v/Charlotte Sandros – eksistentiel-fænomenologisk psykoterapi
Formålet med dette praksishold er, at give de studerende en introduktion til eksistentiel/fænomenologisk psykoterapi. Der vil blive fokuseret både på teori og praksis. Herunder på hvordan den eksistentialistiske/fænomenologiske filosofi kan omsættes i terapeutisk praksis. To af de studerende på holdet vil få individuelle samtaleforløb med voksne klienter. Underviseren superviserer disse forløb og holdet fungerer som reflekterende team. Det er vigtigt, at alle der melder sig til dette hold, er parate til at deltage aktivt i undervisningen. Vi vil lave forskellige øvelser, som kommer til at kræve en personlig åbenhed og et personligt engagement.

Der eksisterer mange forskellige eksistentielle og fænomenologiske terapiretninger. På dette hold vil vi primært fokuser på Ernesto Spinellis eksistentielle-fænomenologiske terapimodel.

 

Praksishold 2 v/ Lone Kretzschmar - Psykoanalytisk terapi med voksne
Psykoanalysen omfatter både en behandlingsmetode, en teori om personlighedens udvikling og organisering og en teori om udviklingen af psykopatologi
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en introduktion til psykoanalytisk terapi og den bagvedliggende teori. To af de studerende på holdet vil få individuelle samtaleforløb med voksne klienter. Underviseren fungerer som supervisor og holdet deltager i fælles refleksion over det fremlagte terapimateriale. Centrale begreber, som overføring, modoverføring, affekt, dynamik og konflikt vil blive berørt ligesom det vil blive belyst, hvordan interventioner tilpasses klientens personlighedsstruktur og psykopatologi.

 

Praksishold 3 v/Svend Aage Rasmussen -Postmoderne terapi: Systemisk, narrativ og dialogisk teori og praksis
Undervisningen sigter mod at give deltagerne basale teoretiske og praktiske forudsætninger for at udvikle en postmoderne, horisontal psykologekspertice.

Med systemisk, narrativ og dialogisk teori og praksis inden for det kliniske område som en rød tråd vil undervisningen følge udviklingen fra moderne systemisk familieterapi til en bred postmoderne relationel praksis, der udover familien også arbejder med individet og det sociale netværk, og som samtidigt i en problematisering af terapibegrebet foretrækker at tale om samtaler, konsultation og udvikling af kompetencer.

Vi vil følge udviklingen fra de klassiske systemiske terapiformer, hvis tankegange senere blev sammenfattet under overskriften "1. Ordens kybernetik", til socialkonstruktionistisk og postrukturalistisk informerede systemiske, narrative og dialogiske praksisformer.

I undervisningen vil der ud over teorigennemgang blive vist kliniske videooptagelser, der vil blive analyseret og diskuteret. Endvidere vil der være en del praktiske øvelser, og der vil være mulighed for supervision.

 

Praksishold 4 v/ Ulla Wattar Kognitiv adfærdsterapi
Formålet med praksisholdet i kognitiv adfærdsterapi er at give de studerende indføring i og erfaring med at arbejde psykoterapeutisk ud fra den kognitiv -adfærdsterapeutiske model.  I udførelsen af kognitiv adfærdsterapi er der tæt kobling mellem teori og metode som de støtter sig til forskningsresultater, og i det specifikke terapeutiske forløb vælges de strategier og metoder som vurderes at være mest effektive til at skabe forandring.

Praksisholdets fokus er terapeutiske forløb illustreret ud fra virkelige sager. I undervisningen vil disse forløb blive suppleret med cases fra undervises og de studerendes hverdagspraksis og under supervision blive genstand for de studerendes aktive undersøgelse, refleksion og diskussion. Det forventes at alle studerende vil deltage aktivt og engageret på praksisholdet og afprøve de anvendte metoder også i rollespil.

På holdet vil vi følge enkelte sager fra første mødegang til afslutning, herunder sagsformulering, sagsvurdering, valg og udførelse af verbale og adfærdsmæssige undersøgelses metoder og interventionsstrategier, tilbagefaldsforebyggelse og andre relevante emner.  Pensum litteraturen vil give de studerende supplerende viden og færdigheder.

 

Praksishold 5 v/ Tine Meyer Thomsen – Mindfulness-baseret kognitiv terapi med voksne.

You can´t stop the waves, but you can learn to surf” (Jon Kabat-Zinn)

Klinisk praksishold med fokus på nysgerrighed og kreative læringsprocesser ud fra en kognitiv terapeutisk tilgang - inspireret af praktiske anvendelsesområder for opmærksomt åndsnærvær; mindfulness. Holdet vil fungere som klinikhold med aktivt klientarbejde, hvor to studerende vil få tilbud om at være terapeut for hver en klient. Der vil også være mulighed for at deltage som observatør. De individuelle terapiforløb vil blive superviseret af underviser i samarbejde med holdet som aktivt, reflekterende team. Terapiforløbene optages på video og anvendes som undervisningsmateriale. Alle studerende forventes således at deltage aktivt ved fælles supervision og refleksion over klientarbejdet tre timer om ugen.

 

Praksishold 6 v/ Pernille Scharff -  Psykoterapi med børn og unge
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en introduktion til terapi med børn og unge. Den terapeutiske indfaldsvinkel er baseret på psykodynamisk teori, men der vil blive inddraget kognitive/adfærdsterapeutiske teknikker i det omfang, det findes relevant. Undervisningens omdrejningspunkt er supervision af terapeutiske forløb varetaget af deltagerne suppleret med teoretiske oplæg og diskussion af pensumlitteraturen. På holdet vil nogle af deltagerne have korte terapeutiske forløb med børn og unge, og nogle deltagere vil varetage forældresamtaler i relation til børnenes forløb. I den udstrækning det er relevant, vil der også være mulighed for at deltage i det forberedende udredningsarbejde, herunder i orienterende samtaler, begrænset testning, og eventuelle møder med forvaltning, skole eller daginstitution. Sideløbende hermed vil alle studerende deltage aktivt i supervisionen gennem en fælles refleksion over det kliniske materiale, som fremlægges mundtligt og gennem videoklip

Målbeskrivelser

Ved afslutning af praksisholdet kan den studerende:

  • Redegøre ud fra direkte eller indirekte erfaringer med interventionsforløb for udvalgte klinisk psykologiske problemstillinger, samt for teoretisk og empirisk begrundede udrednings- og evalueringsmetoder samt interventionsformer.
  • Analysere direkte eller indirekte erfarede interventionsforløb ud fra klinisk psykologiske teorier og interventionsformer, samt udrednings- og evalueringsmetoder.

 

o Seminarhold (fagelement 322) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
o Endvidere: professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplarisk udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsformer inden for klinisk psykologiske temaer), seminarhold (dybtgående fokus på et centralt felt) og praksishold (analyser af cases/klientforløb på relevant teoretisk, empirisk og metodisk grundlag).

- På praksishold forventes den studerende at forberede sig i forhold til undervisningens læseplan, deltagelse i holdets diskussioner, evt. præsentere oplæg og lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet.
  • Kategori
  • Timer
  • Praksishold
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
PRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse