APSK05008U Klinisk psykologi - Praksishold
Clinical Psychology - Practical training
Den kliniske psykologi beskæftiger sig med problemstillinger vedrørende udvikling, udredning, intervention samt evaluering af intervention over for psykiske lidelser, herunder sundheds - og kulturpsykologiske problemstillinger.
Formålet med undervisningen i Klinisk psykologi er at give en videregående indføring i teori, forskning og praksisformer af relevans for det klinisk psykologiske forsknings- og praksisfelt. Der lægges særlig vægt på udredning af og intervention i forhold til psykiske lidelser, spændende fra normale livskriser til alvorlig psykopatologi.
Fagelementernes centrale temaer er psykologiske teorier om udvikling af psykopatologi, klinisk udredning af psykopatologiske tilstande ved brug af kliniske interview og test, interventionsmetoder til forebyggelse og behandling af psykisk lidelse samt evalueringsmetoder til vurdering af resultaterne af klinisk psykologiske interventioner. Undervisningen er baseret på empiriske forskningsresultater, såvel inden for psykopatologi som vedrørende intervention, som grundlag for klinisk praksis.
Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.
Under ovenstående ramme udbydes følgende praksishold efterår 2014:
Praksishold 1 v/Charlotte Sandros –
eksistentiel-fænomenologisk psykoterapi
Formålet med dette praksishold er, at give de studerende en
introduktion til eksistentiel/fænomenologisk psykoterapi. Der vil
blive fokuseret både på teori og praksis. Herunder på hvordan den
eksistentialistiske/fænomenologiske filosofi kan omsættes i
terapeutisk praksis. To af de studerende på holdet vil få
individuelle samtaleforløb med voksne klienter. Underviseren
superviserer disse forløb og holdet fungerer som reflekterende
team. Det er vigtigt, at alle der melder sig til dette hold, er
parate til at deltage aktivt i undervisningen. Vi vil lave
forskellige øvelser, som kommer til at kræve en personlig åbenhed
og et personligt engagement.
Der eksisterer mange forskellige eksistentielle og fænomenologiske terapiretninger. På dette hold vil vi primært fokuser på Ernesto Spinellis eksistentielle-fænomenologiske terapimodel.
Praksishold 2 v/ Lone Kretzschmar - Psykoanalytisk
terapi med voksne
Psykoanalysen omfatter både en behandlingsmetode, en teori om
personlighedens udvikling og organisering og en teori om
udviklingen af psykopatologi
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en
introduktion til psykoanalytisk terapi og den bagvedliggende teori.
To af de studerende på holdet vil få individuelle samtaleforløb med
voksne klienter. Underviseren fungerer som supervisor og holdet
deltager i fælles refleksion over det fremlagte terapimateriale.
Centrale begreber, som overføring, modoverføring, affekt, dynamik
og konflikt vil blive berørt ligesom det vil blive belyst, hvordan
interventioner tilpasses klientens personlighedsstruktur og
psykopatologi.
Praksishold 3 v/Svend Aage Rasmussen -Postmoderne terapi: Systemisk, narrativ og dialogisk teori
og praksis
Undervisningen sigter mod at give deltagerne basale teoretiske og
praktiske forudsætninger for at udvikle en postmoderne, horisontal
psykologekspertice.
Med systemisk, narrativ og dialogisk teori og praksis inden for det kliniske område som en rød tråd vil undervisningen følge udviklingen fra moderne systemisk familieterapi til en bred postmoderne relationel praksis, der udover familien også arbejder med individet og det sociale netværk, og som samtidigt i en problematisering af terapibegrebet foretrækker at tale om samtaler, konsultation og udvikling af kompetencer.
Vi vil følge udviklingen fra de klassiske systemiske terapiformer, hvis tankegange senere blev sammenfattet under overskriften "1. Ordens kybernetik", til socialkonstruktionistisk og postrukturalistisk informerede systemiske, narrative og dialogiske praksisformer.
I undervisningen vil der ud over teorigennemgang blive vist kliniske videooptagelser, der vil blive analyseret og diskuteret. Endvidere vil der være en del praktiske øvelser, og der vil være mulighed for supervision.
Praksishold 4 v/ Ulla Wattar Kognitiv
adfærdsterapi
Formålet med praksisholdet i kognitiv adfærdsterapi er at give de
studerende indføring i og erfaring med at arbejde psykoterapeutisk
ud fra den kognitiv -adfærdsterapeutiske model. I udførelsen
af kognitiv adfærdsterapi er der tæt kobling mellem teori og metode
som de støtter sig til forskningsresultater, og i det specifikke
terapeutiske forløb vælges de strategier og metoder som vurderes at
være mest effektive til at skabe forandring.
Praksisholdets fokus er terapeutiske forløb illustreret ud fra virkelige sager. I undervisningen vil disse forløb blive suppleret med cases fra undervises og de studerendes hverdagspraksis og under supervision blive genstand for de studerendes aktive undersøgelse, refleksion og diskussion. Det forventes at alle studerende vil deltage aktivt og engageret på praksisholdet og afprøve de anvendte metoder også i rollespil.
På holdet vil vi følge enkelte sager fra første mødegang til afslutning, herunder sagsformulering, sagsvurdering, valg og udførelse af verbale og adfærdsmæssige undersøgelses metoder og interventionsstrategier, tilbagefaldsforebyggelse og andre relevante emner. Pensum litteraturen vil give de studerende supplerende viden og færdigheder.
Praksishold 5 v/ Tine Meyer Thomsen – Mindfulness-baseret kognitiv terapi med voksne.
”You can´t stop the waves, but you can learn to surf” (Jon Kabat-Zinn)
Klinisk praksishold med fokus på nysgerrighed og kreative læringsprocesser ud fra en kognitiv terapeutisk tilgang - inspireret af praktiske anvendelsesområder for opmærksomt åndsnærvær; mindfulness. Holdet vil fungere som klinikhold med aktivt klientarbejde, hvor to studerende vil få tilbud om at være terapeut for hver en klient. Der vil også være mulighed for at deltage som observatør. De individuelle terapiforløb vil blive superviseret af underviser i samarbejde med holdet som aktivt, reflekterende team. Terapiforløbene optages på video og anvendes som undervisningsmateriale. Alle studerende forventes således at deltage aktivt ved fælles supervision og refleksion over klientarbejdet tre timer om ugen.
Praksishold 6 v/ Pernille Scharff - Psykoterapi
med børn og unge
Formålet med dette praksishold er at give de studerende en
introduktion til terapi med børn og unge. Den terapeutiske
indfaldsvinkel er baseret på psykodynamisk teori, men der vil blive
inddraget kognitive/adfærdsterapeutiske teknikker i det omfang, det
findes relevant. Undervisningens omdrejningspunkt er supervision af
terapeutiske forløb varetaget af deltagerne suppleret med
teoretiske oplæg og diskussion af pensumlitteraturen. På holdet vil
nogle af deltagerne have korte terapeutiske forløb med børn og
unge, og nogle deltagere vil varetage forældresamtaler i relation
til børnenes forløb. I den udstrækning det er relevant, vil der
også være mulighed for at deltage i det forberedende
udredningsarbejde, herunder i orienterende samtaler, begrænset
testning, og eventuelle møder med forvaltning, skole eller
daginstitution. Sideløbende hermed vil alle studerende deltage
aktivt i supervisionen gennem en fælles refleksion over det
kliniske materiale, som fremlægges mundtligt og gennem
videoklip
Ved afslutning af praksisholdet kan den studerende:
- Redegøre ud fra direkte eller indirekte erfaringer med interventionsforløb for udvalgte klinisk psykologiske problemstillinger, samt for teoretisk og empirisk begrundede udrednings- og evalueringsmetoder samt interventionsformer.
- Analysere direkte eller indirekte erfarede interventionsforløb ud fra klinisk psykologiske teorier og interventionsformer, samt udrednings- og evalueringsmetoder.
o Endvidere: professionel psykologisk færdighedstræning (fagelement 361) skal bestås samtidig med eller forud for praksishold.
- På praksishold forventes den studerende at forberede sig i forhold til undervisningens læseplan, deltagelse i holdets diskussioner, evt. præsentere oplæg og lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet.
- Kategori
- Timer
- Praksishold
- 42
- I alt
- 42
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPRØVEFORM: Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen samt afsluttende skriftlig opgave, der med inddragelse af litteraturen reflekterer en i forhold til praksisholdet relevant problemstilling.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 5 siders fri skriftlig hjemmeopgave. - Krav til indstilling til eksamen
- Mindst 75 % fremmøde, aktiv deltagelse i undervisningen
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Januar/juni
- Reeksamen
- Februar/August
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK05008U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12) og C (man 13-17 + ons 8-17)
- Kursuskapacitet
- 15-20 studerende pr. praksishold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Kursusansvarlige
- Stig Bernt Poulsen (12-797a6f6d3476757b72796b744676797f34717b346a71)