APSK05005U Arbejds- og organisationspsykologi - Seminarhold incl. forelæsningsrække

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Work and Organizational Psychology - Seminar class including lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering samt udredning, intervention og evaluering i forhold til de organisatoriske, gruppemæssige og individuelle krav og muligheder, der eksisterer, når man som individ eller gruppe skal mestre organisationens opgaver.

Formålet med undervisningen i Arbejds- og Organisationspsykologi er at give den studerende en videregående indføring i teori og praksisformer, der kan medvirke til at skabe viden dels om arbejdsforhold dels om gruppe - og organisationsformer samt ledelse, der fremmer såvel den individuelle som den organisatoriske kompetenceudvikling, performance og trivsel.

Modulets centrale temaer er forhold, som vedrører den enkelte medarbejder, som f.eks. forandring både i arbejdsopgaver og i organisationen, reorganisering, psykosocialt arbejdsmiljø, fleksibelt arbejde, ledelse, teamstruktur, trivsel, stress og konflikter. Den studerende vil blive i stand til at fortolke og formidle resultater fra arbejds- og organisationspsykologisk udredning og intervention i forhold til ansatte og ledelse samt at identificere, vurdere, anvende og udvikle metoder til forebyggelse af og indgriben i arbejds- og organisationspsykologiske problemer. Den studerende vil tillige kunne anvende evalueringsmetoder til vurdering af arbejds- og organisationspsykologisk intervention. Andre centrale emner, der vil indgå i undervisningen, er etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis samt juridiske forhold vedrørende arbejdet med intervention og evaluering.

Modulet vil introducere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning illustreret med casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.

 

Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold efteråret 2014:

Seminarhold 1 v/ Paul M. Conway and Ingo Zettler- Understanding (the Effects of) Employees’ Personality and the Psychosocial Work Environment

In this seminar, current research on both person and situation factors at work is discussed. Specifically, it is described how individual differences (e.g., personality traits) and factors of the psychosocial work environment (e.g., job characteristics) affect (and are affected by) important work-related constructs such as employees’ stress, well-being, and job performance.

The classes will include combined teaching strategies such as lectures, group work, case studies, exercises and discussions, while mainly referring to both recent empirical articles and practical guidelines. For example, at the end of the course students will be equipped with the theoretical and methodological bases for developing tailor-made management strategies that take into account the specificities of the organizational context under investigation.

 

Seminarhold 2: Ann-Louise Holten og Annie Høgh – Organisationsforandringer, konflikter og mobning

Organisationsforandringer, konflikter og mobning på arbejdspladsen er noget som mange oplever eller er vidne til.  Vi vil sætte fokus på psykologens rolle som facilitator i forbindelse med gennemførelse af organisationsforandringer samt forebyggelse og håndtering af konflikter og mobning.

Formålet med seminaret er at videreudvikle deltagernes: 1. Teoretiske forståelse af organisationsforandringer, konflikter og mobning (fænomenerne, årsagssammenhænge, håndtering og forebyggelse). 2. Evne til at analysere konkrete problemstillinger, tematikker og cases indenfor området. 3. Kendskab til interventionsstrategier rettede mod både organisation og individ.

Seminaret vil dels omhandle organisationsforandringer – deres natur og potentielle konsekvenser. Vi vil, med udgangspunkt i organisationspsykologisk teori og metode, analysere forskellige perspektiver på hvordan forandringsprocesser kan håndteres og negative konsekvenser forebygges. Vi vil diskutere mellemlederens rolle og betydning i forhold til at skabe gode forandringsprocesser.

Seminaret vil også omhandle konflikter og mobning, både overordnet og i relation til organisationsforandringer. Med udgangspunkt i konfliktteorier vil vi se på, hvordan konflikter opstår og udvikler sig med risiko for at ende med mobning. Vi vil arbejde med  konkrete handlestrategier for  håndtering af konflikter og forebyggelse af mobning på medarbejder, ledelses- og organisationsniveau.

Seminaret vil bestå af oplæg (både undervisere og studerende), gruppearbejde, plenumdiskussioner og casearbejde. Der vil desuden indgå et virksomhedsbesøg. Seminarholdet fordrer en aktiv deltagelse.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende beskrive, diskutere og anvende centrale begreber og metoder analytisk med henblik på at kunne forstå og anvende principperne bag udvikling, implementering og evaluering af psykologiske processer og interventioner indenfor det arbejds- og organisationspsykologiske område.

Mål for læringsudbytte ved seminarhold inkl. forelæsningsrække (fagelement 312)

Ved afslutning af fagelementet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende arbejds- og organisationspsykologisk teori og metode analyserende over for arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger og forholde sig analytisk og kritisk refleksivt til analyse og interventionsforslag.

Den studerende kan ved afslutning af forelæsningsrækken:

  • Redegøre sammenhængende for udvalgte arbejds- og organisationspsykologiske begreber, teorier og empiri, der er relevante til at belyse en given problemstilling.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem relevante teorier, begreber, empiri og interventionsformer

 

Den studerende kan ved afslutning af seminarholdet:

  • Udvælge og redegøre sammenhængende for centrale arbejds- og organisationspsykologiske begreber, teorier og empiri, der er relevante til at belyse en given problemstilling inden for seminarholdets emneområde.
  • Redegøre for centrale ligheder og forskelle mellem de behandlede begreber, teorier og
  • empiri.
  • Analysere og diskutere mulige sammenhænge i arbejdslivs- og organisatoriske problemstillinger ud fra et teoretisk og forskningsmæssigt perspektiv
  • Diskutere den foretagne analyse af problemstillingen ved brug af en sammenhængende faglig argumentationsform.
  • Analysere og forholde sig kritisk refleksivt i forhold til at begrunde styrker og svagheder ved arbejds- og organisationspsykologiske processer, interventioner og forebyggende foranstaltninger.
Ingen særlige.
Undervisningen består af forelæsninger (eksemplarisk udsnit af fagområdets teorier, metoder og interventionsformer inden for arbejds- og organisationspsykologiske temaer) og seminarhold (dybtgående fokus på et centralt felt) og praksishold (analyser af cases/klientforløb på relevante teoretiske og metodiske grundlag).

- Forelæsningerne sikrer en bred introduktion til feltet. Her forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalinger samt evt. læsevejledninger angives i semesterets forelæsningsplan.

- Seminarholdene repræsenterer detailstudier af forskellige fagområder inden for feltet. Her kræves den studerendes aktive deltagelse gennem forberedelse af den i læseplanen opgivne litteratur, deltagelse i holdets diskussioner, evt. præsentationer af oplæg og lignende. Specifikke aktiviteter herudover fremgår af kursusudbuddet. Der tilbydes individuel og gruppevejledning til holdets studerende i forbindelse med synopsen.
Seminarhold kan tages som valgfag hvis lynprøven på programmet er bestået.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • Seminarhold
  • 30
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
PRØVEFORM: Fri mundtlig prøve på baggrund af synopsis.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Studerende kan skrive synopsis sammen i grupper dog max 3 personer. Den mundtlige del afvikles individuelt, og der foretages individuel bedømmelse. Den enkelte studerende i gruppen kan ikke overhøre eksamen af en anden studerende i samme gruppe.
OMFANG: Den mundtlige del varer 30 min, inkl. evt. mundtligt oplæg fra eksaminanden. Synopsens omfang er max 6 sider, uanset om det er en individuel synopsis eller en gruppesynopsis. Ved gruppesynopsis skal hver enkelt studerendes bidrag i det skriftlige produkt ikke angives.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form som en mundtlig sagsfremstilling af den valgte problemstilling, efterfulgt af en af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Vurderingen vægter den skriftlige del med ca. 1/3 og den mundtlige med ca. 2/3.
Krav til indstilling til eksamen
For at kunne gå til synopsiseksamen skal den studerende efter forelæsningsrækkens afslutning bestå en lynprøve.

Lynprøve:
PRØVEFORM: Skriftlig prøve på universitetet.
BEDØMMELSESFORM: Bestået/Ikke bestået.
OMFANG: Den studerende har 3 timer til sin rådighed. Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
HJÆLPEMIDLER: Ved lynprøven kan der ikke medbringes hjælpemidler.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe hjælpemidler, såsom overheads, tabeller m.v. til prøven.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
december, januar/maj, juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse