APSB11008U Pædagogisk psykologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Educational Psychology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
45 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Den pædagogiske psykologi udforsker de psykiske aspekter ved pædagogiske processer og praksisformer. Faget handler om undervisning og læring hos børn og voksne i forskellige sammenhænge, og hvordan psykologen på forskellige måder og ud fra forskellige betingelser kan intervenere f.eks. overfor indlæringsvanskeligheder, problemadfærd og andre pædagogisk relaterede udfordringer.

Formålet er at introducere til grundlæggende teorier, metoder og forskellige forskningstraditioner inden for pædagogisk psykologi. Der introduceres til fagets forskellige praksisformer, felter og traditioner, som de udformer sig både i Danmark og internationalt. Konkrete interventionsproblematikker og metoder, udrednings- og interventionsformer som de udspiller sig i forskellige konkrete praksissammenhænge, f.eks. en skole, vil blive analyseret.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende pædagogisk psykologisk teori og metode og analysere disse i forhold til en konkret interventionsproblematik inden for en bestemt praksissammenhæng. Den studerende kan forholde sig analytisk til pædagogisk psykologisk teori, metode og empiri:

  • Identificere centrale emner ved pædagogisk psykologiske problemstillinger.
  • Redegøre for og udvælge pædagogisk psykologiske teorier, begreber og interventionsmetoder i forhold til den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave og den givne problematik, herunder redegøre for centrale ligheder og forskelle mellem de behandlede begreber, teorier og empiri.
  • Analysere de anvendte teoriers og metoders muligheder og begrænsninger i forhold til problemfeltet.
Det anbefales, men kræves ikke, at følgende fagelementer skal være bestået forud for pædagogisk psykologi:
o Videnskabsteori og psykologiens historie.
o Statistik 1 og Statistik 2.
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og praksisformer), seminarhold (teori, metode, praksisformer).

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og metoder via forskellige læringsaktiviteter. Via cases introduceres den studerende til forskellige interventions- og praksisformer.

Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 36
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Seminarhold
  • 28
  • I alt
  • 56
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 1 uge
Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 14 sider ved 1 studerende, max 21 sider ved 2 studerende og max 24 sider ved 3 studerende.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde på holdundervisning.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i februar og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 14 dage
Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 14 sider ved 1 studerende, max 21 sider ved 2 studerende og max 24 sider ved 3 studerende.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde på holdundervisning.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i februar og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 72 timer
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
Omfanget af opgaven er max 10 sider
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde på holdundervisning.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i februar og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
Kriterier for bedømmelse
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 72 timer
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
Omfanget af opgaven er max 10 sider
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75 % fremmøde på holdundervisning.
Det beståede fremmøde og den aktive deltagelse gælder ved den ordinære eksamen umiddelbart efter undervisningens afslutning, ved syge-/reeksamen i februar og den næstefølgende eksamenstermin (ekstraordinær prøve). Herefter er der mulighed for at deltage i undervisningen igen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
Prøven er en intern prøve (reeksamen dog ekstern prøve).
Kriterier for bedømmelse