APSB11007U Kognitionspsykologi teori og metode

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Cognitive Psychology theory and methods

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
45 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Kognitionspsykologien beskæftiger sig med menneskets grundlæggende mentale og erkendelsesmæssige processer og forskellige videnskabelige metoder til at studere disse. Der introduceres til en bred vifte af kognitive fænomener: sansning og perception, opmærksomhed, adfærds- og kognitiv indlæring, hukommelse, sprog, tænkning og problemløsning, kognitiv styring samt emotionelle processer og social kognition. Formål er at introducere grundlæggende teorier og empirisk forskning inden for kognitionspsykologien, som den aftegner sig internationalt i forskningen. Der lægges derfor særlig vægt på eksperimentelle kognitionspsykologiske og neurovidenskabeligt baserede forskningsmetoder samt kvantitativ statistisk analyse af forsøgsresultater fra disse. Den studerende vil blive introduceret til muligheder og begrænsninger ved brugen af disse metoder.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende kognitionspsykologisk teori og metode og anvende disse analyserende i forhold til centrale begreber og problemstillinger i kognitionspsykologien. Den studerende kan forholde sig analytiskselvkorrigerende til kognitionspsykologisk metode og empiri:

  • Redegøre for og anvende udvalgte kognitionspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser i forhold til den afsluttende mundtlige prøve.
  • Analysere de anvendte teoriers og metoders fordele og begrænsninger.
  • Identificere centrale elementer ved udvalgte kognitionspsykologiske forskningsartikler.

 

Delmål for arbejdet med empiriske metoder, anvendt inden for den kognitionspsykologiske disciplin

  • Udføre kognitionspsykologiske eksperimenter og undersøgelser under anvendelse af kognitionspsykologiske metoder og analysere disses muligheder og begrænsninger i forhold til kognitionspsykologiske teorier.
  • Vurdere og selvkorrigere eget metodisk-empirisk arbejde i lyset af metodens foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.
Det anbefales at Statistik 1 og Statistik 2 samt Biologisk psykologi og neuropsykologi bestås forud for Kognitionspsykologi. Især vurderes det at være særdeles svært at gennemføre faget uden godt kendskab til statistik.
Undervisningen består af forelæsninger (generel teori og metodik), seminarhold (generel teori og metodik), artikelhold (udvalgte videnskabelige artikler) og øvelseshold (praktisk eksperimentel metode).

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og begreber via forskellige læringsaktiviteter. Af den studerende kræves aktiv deltagelse i disse læringsaktiviteter.
- På artikelholdene undervises der i analyse af konkrete videnskabelige artikler. Af den studerende kræves aktiv deltagelse i form af aflevering af responspapirer, fremlæggelser samt diskussioner i grupper og plenum.
- På øvelsesholdene indgår konkret empirisk metodisk arbejde (kognitionspsykologiske eksperimenter), kvantitativ statistisk analyse af forsøgsresultaterne og diskussion af disse i forhold til teorierne. Af den studerende kræves aktiv deltagelse herunder udarbejdelse af øvelsesrapporter.

Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning på både seniorhold og instruktorhold 14 uger, med start uge 36.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Seminarhold
  • 56
  • Øvelseshold
  • 42
  • I alt
  • 154
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter
PRØVEFORM: Mundtlig prøve med forberedelse. Endvidere kræves 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold samt 75% fremmøde og aktiv deltagelse på øvelseshold.
OMFANG: Eksaminanden afleverer inden eksamen i alt 5 øvelsesrapporter. Ved eksamen trækker eksaminanden blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 5 øvelsesrapporter. Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 10 min votering og feedback. Eksaminanden forbereder sig i 15 minutter inden eksamen. Under forberedelsen er øvelsesrapporten tilgængelig for eksaminator og censor. Under eksaminationen kan rapporten inddrages i den studerendes præsentation og i den efterfølgende diskussion. Øvelsesrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af eksaminandens præstation.
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 15 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Diskussionen tager udgangspunkt i eksamensartiklen, som diskuteres og perspektiveres i forhold til det øvrige pensum. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af øvelsesrapporten ved den studerende igen fulgt af 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
Point
17,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter
PRØVEFORM: Mundtlig prøve med forberedelse. Endvidere kræves 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold samt 75% fremmøde og aktiv deltagelse på øvelseshold.
OMFANG: Eksaminanden afleverer inden eksamen i alt 5 øvelsesrapporter. Ved eksamen trækker eksaminanden blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 5 øvelsesrapporter. Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 10 min votering og feedback. Eksaminanden forbereder sig i 15 minutter inden eksamen. Under forberedelsen er øvelsesrapporten tilgængelig for eksaminator og censor. Under eksaminationen kan rapporten inddrages i den studerendes præsentation og i den efterfølgende diskussion. Øvelsesrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af eksaminandens præstation.
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 15 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Diskussionen tager udgangspunkt i eksamensartiklen, som diskuteres og perspektiveres i forhold til det øvrige pensum. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af øvelsesrapporten ved den studerende igen fulgt af 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse