APSB11004U Personlighedspsykologi teori og metode - 2011 Studieordning

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Personality Psychology theory and methods - 2011 Curriculum

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
45 ECTS Tilvalgsuddannelsen i Psykologi på bachelorniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Personlighedspsykologien udforsker teorier om personlighed, subjektivitet, identitet, selv mv. Og forskellige metodiske og empiriske måder at studere disse på. Der introduceres til en bred vifte af teoretiske og metodiske retninger og traditioner, bl.a. Omfattende personlighedstræk, kognitive, humanistiske, psykoanalytiske, sociokulturelle og biologiske teorier.

Formål er at introducere til grundlæggende teorier og empirisk forskning inden for personlighedspsykologien som den aftegner sig internationalt i forskningen. Den studerende skal også have kendskab til historiske og mere snævre traditioner indenfor personlighedspsykologien. Forskellige metodiske traditioner og personlighedspsykologisk testning introduceres også, og den studerende vil blive introduceret til muligheder og begrænsninger ved brugen af disse.

Målbeskrivelser

Ved afslutning af modulet kan den studerende samlet set redegøre for og anvende personlighedspsykologisk teori og metode og anvende disse analyserende i forhold til centrale begreber og problemstillinger i personlighedspsykologien. Den studerende kan forholde sig analytiskselvkorrigerende til personlighedspsykologisk metode og empiri:

  • Redegørefor og anvende udvalgte personlighedspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser, der er særlig relevante til at belyse en given problemstilling.
  • Analysere de anvendte teoriers og metoders muligheder og begrænsninger.

 

Delmål for arbejdet med empiriske metoder, anvendt inden for den personlighedspsykologiske disciplin

  • Anvende metoder brugt i den personlighedspsykologiske disciplin og analysere disses muligheder og begrænsninger i forhold til den givne problemstilling (genstand).
  • Vurdere og selvkorrigere eget metodisk-empirisk arbejde i lyset af metodens foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.
Ingen særlige.
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og empiriske undersøgelser), seminarhold (teori) og øvelseshold (metode og empiriske undersøgelser).

- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og begreber via forskellige læringsaktiviteter. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, herunder aflevering af responspapirer. Herudover vil der blive introduceret til grundlæggende studieteknikker.
- På øvelsesholdene indgår konkret empirisk metodisk arbejde (personlighedstest, undersøgelser og eksperimenter) og diskussion af disse i forhold til teorierne. Af den studerende kræves aktiv deltagelse herunder udarbejdelse af øvelsesrapporter
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Holdundervisning
  • 42
  • Øvelseshold
  • 42
  • I alt
  • 140
Point
20 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering, 72 timer
PRØVEFORM: 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold. 75% fremmøde på øvelseshold og aktiv deltagelse i form af øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Afsluttende bunden skriftlig 72 timers hjemmeopgave.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Den bundne skriftlige hjemmeopgave kan kun aflægges som individuel prøve. Øvelsesrapporterne kan skrives i grupper på op til 3 studerende.
OMFANG: Omfanget af den bundne skriftlige hjemmeopgave er max 10 sider.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Formen af den aktive deltagelse samt øvelsernes antal og omfang angives ved det konkrete fagudbud.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/juni
Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse