AANB05055U KOVIKO – Kortlægning af videnskabelige kontroverser
MASCOT - Mapping of Scientific ConTroversies
I dag ser vi, at en række centrale samfundsmæssige spørgsmål i stigende grad bygger på kompliceret teknologisk og videnskabelig viden, hvorom eksperterne ofte er uenige. Det gælder f.eks. i spørgsmålet om genmanipulerede fødevarer, digitale formater, energiforsyning, klimatilpasning, vurdering af miljørisici, stamcelleforskning, vacciner, etc. Men tillige sociale og kulturelle temaer såsom kulturarv, kommasætning, multikulturalisme, økonomiske prognoser, retsnormer, osv. udgør vidensfelter, hvor eksperter ofte strides.
KOVIKO har til formål at sætte den studerende i stand til at kortlægge, analysere og grafisk visualisere sådanne teknologiske og/eller videnskabelige kontroverser, primært gennem brug af digitale metoder og redskaber (såsom Issue Crawler). Herigennem opnås kompetencer, som er centrale for at navigere i et globalt videns- og risikosamfund.
Igennem kurset opnår den studerende – ved selv i praksis at designe og gennemføre kortlægning af en videnskabelig kontrovers – kompetencer til at kunne:
A) Søge og behandle store mængder information med henblik på minutiøst at dokumentere og kortlægge et fler-dimensionalt socialt fænomen (i form af en kontrovers).
B) Gennemføre en analyse af et selvvalgt teknologisk og/eller videnskabeligt emne med udgangspunkt i en kontrovers’ tidslige og rumlige dynamik, samt dens netværk og aktører.
C) Benytte og udvise fortrolighed med en række værktøjer og visualiseringsteknikker, der tjener til at formidle og publicere en selvvalgt kontrovers på KOVIKOs hjemmeside.
D) Placere en teknologisk og/eller videnskabelig kontrovers i samtidens sociale, kulturelle og politiske dynamikker, gennem brug af centrale socialvidenskabelige begreber.
500 sider obligatorisk + 200 sider selvvalgt litteratur.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 95
- Forelæsninger
- 24
- Studiegrupper
- 90
- I alt
- 210
Merit har ansøgningsfrist 1. juni (for efterårskurser) og 1. december (for forårskurser), læs mere her
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minDe studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minDe studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20De studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20De studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20De studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20De studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20De studerendes opfyldelse af læringsmålene testes ved en individuel eksamen, der tilrettelægges som en mundtlig visuel præsentation af deres kontrovers, procesforløb, analytiske resultater og teoretiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
- Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at
kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse
fastsættes af underviser og kan f. eks. være oplæg.
Aktiv undervisningsdeltagelse bl.a. dokumenteret ved løbende opdatering af den selvvalgte kontrovers på KOVIKOs hjemmeside. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmålene
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AANB05055U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Efterår og Blok 1
- Skemagruppe
- se skema
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
Læs mere om pris og tilmelding her
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institutter
- Institut for antropologi
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Ayo Wahlberg (ayo.wahlberg@anthro.ku.dk)
- Anders Blok (abl@soc.ku.dk)
Undervisere
Ayo Wahlberg
Anders Blok