AØKK08320U Øvelse: Produktivitetspolitik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Øvelse: Produktivitetspolitik

Uddannelse
Kandidat i Økonomi
(Øvelsen er kun for KA studerende ved Økonomisk Institut)
Kursusindhold

Øvelsen beskæftiger sig med den problematik Produktivitetskommissionen blev sat i verden for at løse: At udvikle forslag til reformer, der kan løfte produktiviteten i det Danske samfund. Kursisterne vil blive introduceret til produktivitetsudviklingen i Danmark gennem de seneste årtier, samt til forskellige teorier om hvad der driver et samfunds produktivitet. På den baggrund skal kursisterne skrive en øvelsesopgave hvis formål er, at foreslå en konkret reform, der skal hæve produktiviteten i Danmark som helhed, eller indenfor en specifik branche. Kursisten skal argumentere for, at der er teoretisk og empirisk belæg for at reformen har den ønskede effekt, samt at den kan implementeres i praksis.

Målbeskrivelser

Produktivitetspolitik kan ske indenfor mange områder. Kursister kan fx beskæftige sig med:

  • Tiltag, der øger konkurrencen mellem virksomheder i brancher med lav konkurrence
  • Potentielt produktivitetshæmmende regulering, fx miljøregulering og planlov
  • Om eksisterende overenskomster blokerer for nye, smartere arbejdsgange
  • Om offentlige investeringer i fx forskning eller infrastruktur skal øges
  • Hvordan beskatning af fx erhvervsliv, iværksættere eller højtuddannede påvirker innovationsaktiviteten
  • Hvordan nye teknologier fra udlandet hurtigere kan blive udbredt i Danmark
  • Produktivitetskommissionens rapporter, navnlig Analyserapport 1: Danmarks produktivitet – hvor er problemerne?
  • Syverson, Chad. "What Determines Productivity?." Journal of Economic Literature 49.2 (2011): 326-365.
Bachelor i Økonomi
Undervisningsforløbet vil bestå af 4 undervisningsgange i starten, hvor det forklares hvordan man anvender den samfundsøkonomiske metode i praksis og der løses en praktisk øvelse.

Undervisningsplan
• Aftalemøde samt introducerende forelæsning(er) primo februar.
• Præsentationer i maj
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,3
  • Øvelser
  • 0
  • I alt
  • 0,3
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 20 min med opsyn.
Ud over en skriftlig opgave skal den studerende aflevere et regneark, så beregningerne kan kontrolleres. Strukturen og kvaliteten af regnearket indgår i bedømmelsen.
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i øvelsens møder og at opgaven er afleveret til deadline.
Synopsis afleveres senest 27. februar
Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlige opgave.

Til den mundtlige præsentation er slices tilladt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
op til 20% stikprøve censur på den skriftlige opgave
Eksamensperiode
Underviseren informere om datoer.
Reeksamen
samme som ordinære.
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.