TTEAKAFDOU Kernefag: Dogmatik med Økumenisk Teologi: DO-Kernefag: Fra pneumatologi til eskatologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Dogmatics and Ecumenical Theology: From Pneumatology to Eschatology

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Helligånden er i kristen tradition forstået både som Livgiveren (”Spiritus Creator”), der skaber tro, håb og kærlighed midt i eksistensen, og som Fuldenderen, der genoprejser døde til evigt liv. Læren om Helligånden hænger derfor tæt sammen med eskatologien – traditionelt forstået som læren om død og opstandelse, dom, himmel og helvede. Men både pneumatologien og eskatologien har længe ført en tilbagetrukket tilværelse i vesterlandsk teologi. Fromme mennesker har hellere villet tale om Kristus end om Ånden (der overlades til pinsebevægelsen), ligesom rationelt sindede mennesker hellere vil tale om dennesidigheden end om evigheden (der overlades til troen på fortsatte reinkarnationer). Mange foretrækker at lade troens symboler om det evige liv blive stående i al deres poetiske flertydighed. Ikke desto mindre har man i teologiens historie kunnet tænke både sammenhængende og erfaringsnært både om Helligånden og om et håb for både levende og døde. Kan dette også lade sig gøre i et samtidsteologisk perspektiv?

Kurset begynder med en systematisk-teologisk indføring i pneumatologien, vejledt af Jürgen Moltmann: The Spirit of Life: A Universal Affirmation  (Fortress Press), der også kan læses på tysk:  Der Geist des Lebens: Eine Ganzheitliche Pneumatologie (Christian Kaiser Verlag). Denne bog anskaffes før kurset af alle deltagere. 

OBS: Til første gang læses Introduction/Einführung, samt § 1, i alt ca. 50 sider. Deltagelse i øvrigt forudsætter en oprettelse som bruger på Absalon, hvor en lang række mindre tekster og andet forberedelsesmateriale vil blive lagt ud.  

Som indføring til eskatologien læses kap. 21-27 i The Oxford Handbook of Eschatology. I øvrigt vil der blive læst klassiske tekster af Gregor af Nyssa, Augustin, Luther, Wesley, samt en række nyere teologer, der også så vidt muligt lægges ind på Absalon.

Kursets metode vil både være historisk og samtidsteologisk. Historisk vil klassiske positioner blive læst gennem primærtekster. Samtidig vil de forskellige typer af teologiske positioner blive analyseret, sammenlignet og underlagt en kritisk drøftelse igennem en diskussion af styrker og svagheder ved de forskellige løsningsforsøg. De tre eskatologiske hovedpositioner, der vil blive analyseret og diskuteret er:

  • Læren om den dobbelte udgang (evig frelse eller evig fortabelse), som har været fremherskende i Vestkirken, ikke mindst siden Augustin.                                                                                               
  • Frelsesuniversalismen eller apokatastasislæren, som har rødder i Østkirkens fædre (Origenes, Gregor af Nyssa) og som siden 1800-tallet på ny har fået mange fortalere.
  • Annihilationslæren, som udlægger eskatologien således, at dommen går midt ned gennem et hvert menneske: Ethvert menneske skal transformeres. 

 

Deltagerne skal påregne at skulle læse ca. 100 sider om ugen som led i den almene forberedelse, hvortil kommer mindre mundtlige fremlæggelser undervejs. Ellers kan vi ikke nå at læse pensum (på 1200 s.) igennem, før første skriveperiode påbegyndes. I øvrigt vil timerne veksle mellem korte studenteroplæg, forelæsninger, spørgsmål, svar og diskussion.
 

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2014