TTEAER012U KURSET ER AFLYST: Etik og Religionsfilosofi: Specialisering: Gendigtninger af Jesusfiguren hos Kierkegaard, Dostojvskij og Nietzsche
Rewritings of the Figure of Jesus in Kierkegaard, Dostojvsky and Nietzsche
I Kierkegaards, Dostojevskijs og Nietzsches skrifter finder vi
en række bemærkelsessværdige måder at digte Jesusfiguren (og andre
bibelske figurer) både om og ind i stadig nye fortællinger og
sammenhænge, der konfronterer inkarnationsbegivenhedens radikale
kærlighedsbudskab med fremherskende kristendomsfortolkninger. Med
en mangfoldighed af divergerende stemmer og litterære virkermidler
aktiverer disse forskellige litterære refigureringer af
Jesusfiguren religionens eget religionskritiske potentiale.
Kierkegaard, Dostojevskij og Nietzsche karakteriseres ofte som det
19. århundredes fædre til det 20. århundredes eksistenstænkning,
hvor Nietzsche skilles ud fra de to andre i kraft af hans angreb på
kristendommen. Men i kurset vil vi have fokus på, hvordan
Kierkegaard og Dostojevskij viderefører og reformulerer en
religionkritisk stemme inden for den jødisk-kristne tradition, der
frugtbart kan læses sammen med Nietzsches kristendomskritik.
I Nietzsches sene værk Antichrist hævder han, at
kristendommens historie kan læses som én lang metafysisk
forfalskning af Jesusfiguren. Jesus opfattes af Nietzsche som den
“store symbolist”, der symbolsk og i lignelser talte om himmeriget
som en ny måde at leve i verden på i ikke-ekskluderende kærlighed,
og som sådan kan Nietzsche også tale om Jesusfiguren som idiot.
Idiot-figuren spiller også en vigtig rolle hos både Dostojevskij og
Kierkegaard, der i Indøvelse i Christendom digter
Jesusfiguren ind midt på Amagertorv i Guldalderens København. Her
udfolder han, hvordan Jesus hånes som fejlslagen revolutionær og
idiot af præster, filosoffer, professorer og statsmænd, der
repræsenterer samtidens etablerede kristendom. Dostojevskijs
forfatterskab vrimler med litterære genskrivninger af Jesusfiguren
f.eks. i skikkelse af fyrst Myskjin i romanen Idioten, og
i Brødrene Karamazov, hvor Jesus digtes ind på
domkirkepladsen i Sevilla midt i 1600-tallets kætterforfølgelser og
fængsles af stor-inkvisitoren, der fordømmer Jesus glade budskab om
frihed og kærlighed som en hån mod mennesket, der segner i
frihedens åbne ubestemthed.
Arbejdsformen
Vil være en kombination af tekstgennemgange af uddrag fra
forskellige tekster af Kierkegaard, Nietzsche og Dostojevskij,
korte forelæsninger, fælles diskussioner og korte perioder med
gruppearbejde (i form af 5-10 minutters drøftelse af spørgsmål i
grupper af 2-3 personer). Korte studenteroplæg (max. 10 min.) er
velkomne efter nærmere aftale. Teksterne vil være tilgængelige i
elektronisk form i kursusrummet på Absalon.
Vedr. eksamen
Send pensumforslag og evt. spørgsmål per mail. Pensumgodkendelse
finder sted efter undervisningen eller på mit kontor på AST efter
aftale. Emne og litteratur for hjemmeopgaver aftales i forbindelse
med undervisningen.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 120
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 272
- I alt
- 420
For merit- og tilvalgsstuderende se link
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Eksamensperiode
- Sommer 2014
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEAER012U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- -
Forår 2014
AFLYST - Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Yderligere oplysninger vedr. Åbent Universitet se her
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Iben Damgaard (iba@teol.ku.dk)
Undervisere
Iben Damgaard, iba@teol.ku.dk