TTEAER010U Etik og Religionsfilosofi: Specialisering: Menneskets værdighed
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Dignity of man
Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
Når vi forsøger at
orientere os etisk i forhold til udviklingen af nye bioteknologiske
muligheder for at flytte grænser for, hvordan vi kan manipulere med
mennesket, udfordres vi til fornyet refleksion over, hvordan vi
forstår os selv som mennesker, og da bliver spørgsmålet om, hvordan
vi skal forstå menneskets værdighed afgørende. Der figurerer flere
forskellige og modstridende tilgange til spørgsmålet om menneskets
værdighed i de aktuelle etiske diskussioner, som vi vil give
historisk dybde ved at arbejde med de forskellige kilder til at
tænke menneskets værdighed siden renæssancen.
Efter en indledning om forståelsen af menneskets værdighed i den antikke græsk-romerske tænkning og i den bibelske tanke om menneskets gudbilledlighed, vil vi arbejde med: Renæssancehumanisten Pico della Mirandolas tale fra 1486 om menneskets værdighed som funderet i friheden til selv at forme sin natur; Kants deontologiske etik med pligten til at respektere ethvert menneske som uerstatteligt, som mål i sig selv, der aldrig må bruges udelukkende som middel; Kierkegaards eksistentielle reformulering af spørgsmålet om menneskets værdighed i "Kjerlighedens Gjerningers" analyser af, hvordan vi i måden vi ser hinanden kan betvivle eller bekræfte det andet menneskes værdighed; Nietzsches kritik af en kristen / humanistisk forestilling om værdighed; Refleksioner efter 2. Verdenskrig om frakendelsen af menneskets værdighed under Holocaust, dels i Jean Amerys tænkning og dels litterært i Primo Levis: "Hvis dette er et menneske!".
På baggrund af arbejdet med disse filosofiske ressourcer vil vi forsøge at afklare og diskutere, hvordan menneskets værdighed bruges som orienterende etisk norm i aktuelle bioetiske diskussioner med udgangspunkt i de modstridende tilgange til værdighed hos Habermas og transhumanister.
Arbejdsformen
Vil være en kombination af tekstgennemgange, korte forelæsninger og fælles diskussioner og evt. korte perioder med gruppearbejde (i form af 5-10 minutters drøftelse af spørgsmål i grupper af 2-3 personer). Korte studenteroplæg (max. 10 min.) er velkomne efter nærmere aftale. Til hver gang læses en eller to tekster, som vil være til tilgængelige i elektronisk form i kursusrummet på Absalon.
Eksamen
Send pensumforslag og evt. spørgsmål per mail. Pensumgodkendelse finder sted efter undervisningen eller på mit kontor på AST efter aftale. Emne og litteratur for hjemmeopgaver aftales i forbindelse med undervisningen.
Efter en indledning om forståelsen af menneskets værdighed i den antikke græsk-romerske tænkning og i den bibelske tanke om menneskets gudbilledlighed, vil vi arbejde med: Renæssancehumanisten Pico della Mirandolas tale fra 1486 om menneskets værdighed som funderet i friheden til selv at forme sin natur; Kants deontologiske etik med pligten til at respektere ethvert menneske som uerstatteligt, som mål i sig selv, der aldrig må bruges udelukkende som middel; Kierkegaards eksistentielle reformulering af spørgsmålet om menneskets værdighed i "Kjerlighedens Gjerningers" analyser af, hvordan vi i måden vi ser hinanden kan betvivle eller bekræfte det andet menneskes værdighed; Nietzsches kritik af en kristen / humanistisk forestilling om værdighed; Refleksioner efter 2. Verdenskrig om frakendelsen af menneskets værdighed under Holocaust, dels i Jean Amerys tænkning og dels litterært i Primo Levis: "Hvis dette er et menneske!".
På baggrund af arbejdet med disse filosofiske ressourcer vil vi forsøge at afklare og diskutere, hvordan menneskets værdighed bruges som orienterende etisk norm i aktuelle bioetiske diskussioner med udgangspunkt i de modstridende tilgange til værdighed hos Habermas og transhumanister.
Arbejdsformen
Vil være en kombination af tekstgennemgange, korte forelæsninger og fælles diskussioner og evt. korte perioder med gruppearbejde (i form af 5-10 minutters drøftelse af spørgsmål i grupper af 2-3 personer). Korte studenteroplæg (max. 10 min.) er velkomne efter nærmere aftale. Til hver gang læses en eller to tekster, som vil være til tilgængelige i elektronisk form i kursusrummet på Absalon.
Eksamen
Send pensumforslag og evt. spørgsmål per mail. Pensumgodkendelse finder sted efter undervisningen eller på mit kontor på AST efter aftale. Emne og litteratur for hjemmeopgaver aftales i forbindelse med undervisningen.
Formelle krav
Se
studieordningen
Faglige forudsætninger
Se
studieordningen
Undervisningsform
Holdundervisning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 120
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 272
- I alt
- 420
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Frist
for eksamens tilmelding: Se opslag på KUnet
For merit- og tilvalgsstuderende se link
For merit- og tilvalgsstuderende se link
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Eksamensperiode
- Vinter 2013/ 2014
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEAER010U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- _
Første undervisningsdag er onsdag den 4. september 2013
Onsdage kl. 13-15
Auditorium 8 - Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Iben Damgaard (iba@teol.ku.dk)
Afdeling for Systematisk Teologi
Undervisere
Iben Damgaard, iba@teol.ku.dk
Gemt den
08-05-2013