TTEABAMKHU BA-2. semester: Kirke- og Teologihistorisk Metode - Hold A og B
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Method and Theory in Church History
Uddannelse
Teologi
Kursusindhold
Kurset
gennemgår i hovedtræk, hvorledes kirkehistorien som fag har
udviklet sig fra de tidligste forsøg på en kristen
historieskrivning i Det Nye Testamente (f.eks. Apostlenes Gerninger
og Lukasevangeliet) frem til de allernyeste bud på
kirkehistorieskrivning, som den bedrives blandt moderne
kirkehistorikere i dag: Det er det, man kunne kalde
kirkehistorieskrivningens historie.
Kurset giver også en introduktion til nogle af de grundlæggende metoder (kildekritik), som kirkehistorikere benytter sig af i dag. Her lader kirkehistorikerne sig inspirere bredt fra en række andre fag om metoder og problemstillinger. Det er således et fag, der er dynamisk og under stadig udvikling.
På baggrund af den historiske udvikling og indføringen i elementær historisk metode vil vi endvidere diskutere, hvorledes man arbejder kirkehistorisk med et konkret stof.
Kurset giver også en introduktion til nogle af de grundlæggende metoder (kildekritik), som kirkehistorikere benytter sig af i dag. Her lader kirkehistorikerne sig inspirere bredt fra en række andre fag om metoder og problemstillinger. Det er således et fag, der er dynamisk og under stadig udvikling.
På baggrund af den historiske udvikling og indføringen i elementær historisk metode vil vi endvidere diskutere, hvorledes man arbejder kirkehistorisk med et konkret stof.
Målbeskrivelser
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
- Grundlæggende viden om kirkehistorieskrivningens udvikling fra antikken til nutiden.
- Grundlæggende kendskab til kirke- og teologihistoriefagets hermeneutiske og metodiske hovedpositioner.
- Evne til metodiske reflekteret arbejde med og formidling af kirke- og teologihistoriske emner.
Undervisningsmateriale
Sebastian Olden-Jørgensen,
Til kilderne! (København 2001). En elektronisk tekstsamling i
Absalon og den lille bog Jens Henrik Olsen, "Historiens
fortolkere".
Formelle krav
Se
studieordningen
Faglige forudsætninger
Se
studieordningen
Undervisningsform
undervisningen gives som
holdundervisning med arbejdsformer, der forudsætter den studerendes
aktive deltagelse.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 79
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 72
- I alt
- 180
Eksamen
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Eksamensperiode
- Sommereksamen 2014
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEABAMKHU
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- _
FS 2014:
KH-Metode - Hold A
Første undervisningsdag
i uge 6
Skema:
Onsdage kl. 10-12
Auditorium 7 (NB: NYT LOKALE!)
KH-Metode - Hold B
Første undervisningsdag
i uge 6
Skema:
Fredage kl. 10-12
Auditorium 11
NB: Se oplysninger om evt. lokaleflytninger under "Se skema" - Kursuskapacitet
- Se under "Tilmelding"
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Tine Ravnsted-Larsen Reeh (trr@teol.ku.dk)
Afdeling for Kirkehistorie
Undervisere
Tine Ravnsted-Larsen, trr@teol.ku.dk
Gemt den
06-02-2014