SVEK13017U Veterinært erhvervsprojekt (15 point) IPH
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Veterinary Project in Practice (15 credits)
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i
veterinærmedicin
Kursusindhold
Dette er en individuel projektorienteret
studieaktivitet, hvis indhold defineres af karakteren af den eller
de aktiviteter, som gennemføres hos projektværten og som beskrives
i erhvervsprojektaftalen.
Erhvervsprojektet skal forhåndsgodkendes før gennemførelse.
Hvert institut har en formel kususansvarlig, som er ansvarlig for 1) at vejlede dig i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse, udarbejdelse af samarbejdsaftale med projektværten 2) at give dig konkret faglig vejledning gennem projektperioden, 3) at organisere midtvejsstatus og 4) at bedømme slutrapporten.
For så vidt angår erhvervspraktik på den veterinære kandidatuddannelse, så kan instituttet/den kursusansvarlige på grund af bl.a. dyrlægelovens bestemmelser om rettigheder og pligter fastsætte relevante nærmere krav til fysiske og personalemæssige forhold hos praktikværten, samt fastsætte nærmere krav til arten af arbejdsopgaver.
Erhvervsprojektet skal forhåndsgodkendes før gennemførelse.
Hvert institut har en formel kususansvarlig, som er ansvarlig for 1) at vejlede dig i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse, udarbejdelse af samarbejdsaftale med projektværten 2) at give dig konkret faglig vejledning gennem projektperioden, 3) at organisere midtvejsstatus og 4) at bedømme slutrapporten.
For så vidt angår erhvervspraktik på den veterinære kandidatuddannelse, så kan instituttet/den kursusansvarlige på grund af bl.a. dyrlægelovens bestemmelser om rettigheder og pligter fastsætte relevante nærmere krav til fysiske og personalemæssige forhold hos praktikværten, samt fastsætte nærmere krav til arten af arbejdsopgaver.
Målbeskrivelser
Den studerende vil skulle fungere i en
professionel ramme, det være sig en virksomhed, institution eller
en organisation. De forventninger og krav, der er til de
studerende fra virksomhederne/organisationerne udtrykkes i en
helhed af kompetencer, som det kan være vanskeligt for studerende
at opnå ved alene at følge kurser og mere traditionelle
studieaktiviteter. Et Erhvervsprojekt kan medvirke til udviklingen
mod en professionalisering af kompetenceprofilen.
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Formelle krav
Den studerende skal
opfylde de krav der er beskrevet i studieordningen vedr. fordeling
på differentieringen. Erhvervsprojektet skal være inden for det
område, der ligger indenfor vejelderens fagområde.
Undervisningsform
Den konkrete form aftales
med den faglige vejleder, som er den kursusansvarlige. Vejledning
kan ske i form af personlige møder og/eller som skriftlig
udveksling mellem vejleder og studerende. Midtvejs i
projektperioden gennemføres en midtvejsstatus.
Bemærkninger
Ved fordelingen af de 2
pladser ved Faggruppe Medicin og Kirurgi bliver der lagt vægt på:
• Den faglige kvalitet (eksempelvis dokumenteret via specificerede forventede opgaver og virksomhedens kompetencer).
• At der indgår studierelaterede aktiviteter som eksempelvis indbyggede faglige projekter.
• Sammenhængen med øvrige aktiviteter i den alternative afvikling af modul 2.
• Aftale med den ønskede værtsvirksomhed.
• Karakterblad
Endvidere er det en forudsætning at ansøgningen dokumenterer en præliminær aftale med en vejleder fra Faggruppen for Medicin og Kirurgi.
Ved Faggruppe Veterinær Reproduktion og Obstetrik og Faggruppe Produktion og Sundhed kan der gennemføres et erhvervsprojekt, såfremt en veterinær underviser ved den respektive faggruppe vil være vejleder og såfremt denne og den kursusansvarlige finder det fagligt i orden.
• Den faglige kvalitet (eksempelvis dokumenteret via specificerede forventede opgaver og virksomhedens kompetencer).
• At der indgår studierelaterede aktiviteter som eksempelvis indbyggede faglige projekter.
• Sammenhængen med øvrige aktiviteter i den alternative afvikling af modul 2.
• Aftale med den ønskede værtsvirksomhed.
• Karakterblad
Endvidere er det en forudsætning at ansøgningen dokumenterer en præliminær aftale med en vejleder fra Faggruppen for Medicin og Kirurgi.
Ved Faggruppe Veterinær Reproduktion og Obstetrik og Faggruppe Produktion og Sundhed kan der gennemføres et erhvervsprojekt, såfremt en veterinær underviser ved den respektive faggruppe vil være vejleder og såfremt denne og den kursusansvarlige finder det fagligt i orden.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 206
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 6
- I alt
- 412
Tilmelding
Veterinært erhvervsprojekt (15
point) kan ikke tilmeldes via STADS af den studerende, da projektet
kun kan indgå i uddannelsen i forbindelse med alternativ afvikling
af differentiering.
Frist for ansøgning på instituttet er i år den 1. september 2013 - fremover er det den 1. juni.
Frist for ansøgning på instituttet er i år den 1. september 2013 - fremover er det den 1. juni.
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringVægtning: Projektrapporten vægter 100%
I den afsluttende projektraport skal den studerende dokumentere, at han/hun kan reflektere over anvendelsen af sin faglighed i en erhvervsmæssig sammenhæng, og at han/hun kan reflektere over sin læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af den blok, opholdet har fundet sted. Det anbefales derfor, at den studerende løbende arbejder på projektrapporten under opholdet. Omfanget af rapporten er ca. 15-20 sider.
Rapporten skal bestå tre dele samt et abstract:
Del 1 omfatter de konkrete rammer for den studerendes erhvervsprojekt: En beskrivelse af virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Del 2 er den faglige del, hvori den studerende med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og arbejdsopgaver diskuterer, hvilke dele af det vidensgrundlag og det metodekendskab, den studerende har haft med sig, der er blevet bragt i spil i forløbet. Den skal også indeholde nogle overvejelser om den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har erhvervet under forløbet.
Endelig indeholder
Del 3 den studerendes personlige læringsrefleksioner: Hvad har han/hun lært (både faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke måder ser han hun forløbet som et bidrag til sin egen udvikling professionelt og personligt. - Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i midtvejsstatus.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal i rapporten kunne bevise at
målbeskrivelsen er opfyldt.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13017U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
Aktiviteten kan gennemføres fuldtids i én blok eller halvtids over to blokke. Den kursusansvarlige fra det mest relevante institut er vejleder. Den studerende skal deltage aktivt i en midtvejs-status.
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- Kursets placering planlægges i samarbejde med vejleder.
- Kursuskapacitet
- Faggruppe medicin og Kirurgi: Højst 2 erhvervsprojekter pr. år.
Faggruppe Veterinær Reproduktion og Obstetrik: Ubegrænset
Faggruppe Produktion og Sundhed: Ubegrænset
Faggruppe Populationsbiologi: Ingen - Studienævn
- Veterinærstudienævnet
Udbydende institut
- Institut for Produktionsdyr og Heste
Kursusansvarlige
- Bjarne Schmidt Bjerg (bsb@sund.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013